English

برومند چهارآیین در گفتگو با خبرگزاری موج ؛

پیشنهاد مرغدارها برای قیمت هر کیلو گوشت مرغ در بازار چقدر است؟

رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی توسعه صنعت طیور کشور گفت: با توجه به اینکه دولت چند وقت پیش سویا را از قیمت ۲۷۵۰ تومان به ۳۲۰۰ تومان و ذرت را از ۱۳۰۰ به ۱۷۵۰ تومان رسانده است قیمت هر کیلو گوشت مرغ در بازار باید ۲۳ هزار تومان باشد تا جوجه ریزی صرفه اقتصادی داشته باشد.

پیشنهاد مرغدارها برای قیمت هر کیلو گوشت مرغ در بازار چقدر است؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در چند هفته گذشته قیمت گوشت مرغ به شدت افزایش یافته بود و مسئولان وعده کاهش این قیمت را داده بودند و ستاد تنظیم بازار به تازگی قیمت گوشت مرغ را ۲۰۵۰۰ تومان اعلام کرده است، اما برخی فعالان بازار می گویند با توجه به اینکه دولت سویا را از قیمت ۲۷۵۰ تومان به ۳۲۰۰ تومان و ذرت را از ۱۳۰۰ به ۱۷۵۰ تومان رسانده است  قیمت هر کیلو گوشت مرغ در بازار باید ۲۳ هزار تومان باشد تا جوجه ریزی صرفه اقتصادی داشته باشد.

رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی توسعه صنعت طیور کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه مصوبه ستاد تنظیم بازار مربوط به مهرماه است و در ابتدا قیمت ۱۷۱۰۰ تومان قیمت مرغ تعیین شده بود، گفت: در این مصوبه تاکید شده بود که قیمت هر کیلو گوشت مرغ با اختلاف ده درصد در اختیار استاندارها خواهد بود و این مصوبه بر پایه این بود که دان مرغ با نرخ مصوب در اختیار تولیدکننده ها قرار بگیرد.

برومند چهارآیین با بیان اینکه در آن زمان مشکلات در زمینه تامین ارز باعث شده بود که مرغدارها کمتر از ۵۰ درصد نهاده ها را با قیمت مصوب تهیه می کردند، گفت: قیمت مصوب ذرت در آن زمان ۱۱۵۰ تومان بود ولی ۳۸۰۰ تومان در بازار آزاد به فروش می رسید و امروز قیمت آن به ۴۲۰۰ تومان هم رسیده است.

او افزود: به دلیل افزایش قیمت نهاده ها قیمت تمام شده هر کیلو گوشت مرغ در مهرماه ۱۷۷۰۰ بود و قیمت در آبان ماه ۱۷۹۰۰ تومان تمام رسید و در آن زمان قیمت لاشه مرغ هر کیلو بین ۲۸ تا ۲۹ هزار تومان بود.

دلیل اصلی گران شدن قیمت مرغ

رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی توسعه صنعت طیور کشور با اشاره به اینکه دلیل اصلی گران شدن قیمت مرغ تا ۳۵ هزار تومان ناشی از نگرانی مرغدارها از بالا رفتن بیشتر قیمت نهاده ها بود، اظهار کرد: به همین دلیل در آن زمان در مدت دو هفته هیچگونه جوجه ریزی توسط مرغدارها انجام نشد و عرضه مرغ هم در بازار کم شد و همین مساله باعث شد که قیمت ها بالا برود.

چهارآیین با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت مرغ در ایران رقابتی است، گفت: در بازار رقابتی تولیدکننده نقشی در قیمت گذاری آن ندارد و تعیین کننده اصلی مکانیسم عرضه و تقاضا است.

رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی توسعه صنعت طیور کشور با نگاهی به روند بازار در یک ماه گذشته تصریح کرد: بعد از اینکه چند وقت اخیر وضعیت تخصیص ارز و واردات گنجاله زیاد شد جوجه ریزی بیشتر شد و قیمت ها هم متعادل تر شد.

متوسط قیمت تمام شده هر کیلو مرغ 

او افزود: در حال حاضر متوسط قیمت تمام شده هر کیلو مرغ ۱۷ هزار تومان است و اگر دولت ۱۰۰ درصد  نهادها را با قیمت مصوب در اختیار تولیدکننده ها قرار دهد با این قیمت صرفه اقتصادی دارد.

او با اشاره تغییر قیمت نهادها توسط دولت، گفت: دولت سویا را از قیمت ۲۷۵۰ تومان به ۳۲۰ تومان تغییر داده و ذرت را از ۱۳۰۰ به ۱۷۵۰ تومان رسانده است و از طرف دیگر هزینه حمل و نقل هم افزایش یافته و در شرایط کنونی ستاد تنظیم بازار باید تغییر جدید قیمت ها را لحاظ کند اما همچنان با قیمت های قبلی نهاده ها قیمت گوشت را محاسبه می کند.

چهارآیین با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت هر کیلو مرغ با ۱۰ درصد سود ۱۶۰۰ تومان درب مرغداری است، اظهار کرد: براساس قیمت تمام شده‌ای مرغ برای مرغدارها باید در بازار هر کیلو گوشت مرغ ۲۳ هزار تومان عرضه شود اما ستاد تنظیم بازار همچنان اصرار دارد که قیمت هر کیلو مرغ درب مرغداری ۱۴۴۰۰ تومان باشد و قیمت هر کیلو مرغ در بازار ۲۰۴۰۰ تومان به فروش برسد.

رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی توسعه صنعت طیور کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر این قیمت تنظیم بازار مورد قبول مرغدارها نیست، گفت: مرغدارها می گویند با این قیمت نهاده ها جوجه ریزی صرفه اقتصادی ندارد و این روند باعث کاهش جوجه ریزی می شود، از این رو پیشنهاد می دهند که قیمت هر کیلو گوشت مرغ در بازار به ۲۳ هزار تومان برسد.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی