English

کاوه زرگران در گفتگو با خبرگزاری موج مطرح کرد؛

دولت منابعی برای تامین ارز واردات کالاهای اساسی ندارد

دبیرکل صنایع غذایی ایران گفت: واردات روغن در ۸ ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد کاهش داشته که در نتیجه نوسانات بازار جهانی و عدم تخصیص ارز بوده است و در حال حاضر دولت منابعی برای تامین ارز واردات کالاهای اساسی ندارد.

دولت منابعی برای تامین ارز واردات کالاهای اساسی ندارد

دبیرکل صنایع غذایی ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه سال ۲۰۲۰ به طور کلی سال گرانی مواد غذایی برای تمام دنیا بوده است، گفت: در یک سال اخیر مواد غذایی در بازارهای بین المللی افزایشی حدودی ۵۰ درصدی داشته و تاثیر آن روی بازار ایران هم ایجاد شده است، اما در کشور ما به دلیل تحریم ها و مشکلات ارزی بیشتر از سایر کشورها گرانی داشته است، به عبارت دیگر ایران هم تحت تاثیر شرایط عمومی و گرانی های مواد اولیه در بازار جهانی و هم متاثر از تحریم ها گرانی مواد غذایی را تجربه کرده است.

کاوه زرگران با بیان اینکه در حال حاضر در برخی کالا کاهش تولید داشته ایم، افزود: وقتی میزان تولید کاهش پیدا کند تعادل عرضه و تقاضا بهم می خورد، برای نمونه در شرایط کنونی میزان عرضه روغن در کشور کاهش یافته و نتوانسته پاسخگوی تقاضا موجود در بازار باشد، از این رو افزایش قیمت رخ داده است.

گرانی مواد اولیه در صنایع غذایی

او با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت برخی محصولات مانند تخم مرغ هم به دلیل گرانی مواد اولیه افزایش یافته است، اظهار کرد: در زمینه تولید تخم مرغ کمبود عرضه نداریم و به دلیل گرانی نهاده ها، قیمت تمام شده آن بالا رفته است و هر چند این مشکل الان حل شده اما بهترین راهکار این است که قبل از اینکه قیمت کالایی به صورت رسمی گران شود عوامل تاثیرگذار و مشکلات به وجود آمده را برطرف کرد.

زرگران درباره دلایل گرانی روغن نباتی در بازار ایران تصریح کرد: واردات روغن در ۸ ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد کاهش داشته که در نتیجه نوسانات بازار جهانی و عدم تخصیص ارز بوده است.

۵ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی

دبیرکل صنایع غذایی ایران با تاکید بر اینکه دولت باید برای واردات روغن از ارز ترجیحی استفاد کند، گفت: دولت در سال جاری ۵ میلیارد دلار را برای واردات کالاهای اساسی در نظر گفته بود که تا الان مصرف شده و از آنجایی که منبع جدیدی برای تامین اعتبار واردات ندارد در حال حاضر واردات دیگر انجام نمی شود در این حالت یا باید اجازه واردات از طریق ارز نیمایی را بدهد یا اینکه باید محل جدید برای تخصیص اعتبار برای واردات کالاهای اساسی در نظر بگیرد.

زرگران با تاکید بر اینکه اگر واردات کالاهای اساسی از طریق ارز نیمایی انجام شود دولت باید پرداخت یارانه ها را بالا ببرد تا فشار بر مصرف کننده ها کمتر شود، گفت: به طور قطع واردات کالاهای اساسی از طریق ارز نیمایی تفاوت قیمت زیادی را در بازار آزاد نسبت به قیمت کالاهای اساسی با نرخ ارز دولتی ایجاد می کند، به همین دلیل روی قدرت خرید مردم تاثیر می گذارد.

دبیرکل صنایع غذایی ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر گمرک، آمار صادرات را به روز منتشر نمی کند، گفت: هم اکنون آماری از وضعیت صادرات صنایع غذایی در دست نیست، اما به طور کلی می توان گفت که شرایط کرونایی محدودیتی برای صادرات صنایع غذایی ایجاد نکرده است و بیشتر تحریم ها و شرایط جدید بانک مرکزی برای بازگشت ارز باعث کاهش صادرات شده است.

ظرفیت بالفعل بزرگی برای صنایع غذایی ایران وجود دارد

او با تاکید بر اینکه در کشور ما ظرفیت بالفعل بزرگی برای صنایع غذایی ایران وجود دارد، گفت: با توجه به اینکه پیش بینی ها از احتمال اتفاقات مثبت در سال آینده خبر می دهند؛ اگر روند مثبتی در بازار جهانی شکل بگیرد به طور قطع روی بازار ایران هم تاثیر خواهد گذاشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در یکسال گذشته افزایش قیمت ارز موجب بروز تورم افسار گسیخته در قیمت تمام کالاها به ویژه مواد غذایی شد، چراکه بسیاری از این محصولات پیش از این در سال های گذشته مشمول کالاهای گروه دسته اول بودند و ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می کردند و در سال جدید از این گروه حذف شدند و از طریق ارز نیمایی واردات آنها صورت گرفت و به همین دلیل بسیار گرانتر از سال های گذشته دست مصرف کننده ها رسید و این موج گرانی روی قیمت تمام کالاها اثر منفی گذاشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه