English

آلبرت بغوزیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج؛

شوک ارزی پس از تغییر دولت آمریکا/ کاهش قیمت کالاهای با مواد اولیه وارداتی سریعتر

اقتصاددان گفت: قیمت دلار پس از اعلام نتیجه انتخابات آمریکا در معاملات بازار کاهشی بوده و شوک ارزی پس از تغییر دولت آمریکا خواهیم داشت و کالاهای که مواد اولیه وارداتی دارند در آینده کاهش قیمت سریعتر و بیشتر خواهند داشت.

شوک ارزی پس از تغییر دولت آمریکا/ کاهش قیمت کالاهای با مواد اولیه وارداتی سریعتر

اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با تاکید بر اینکه جو روانی بازار پس از انتخابات آمریکا مثبت شده است، اظهار کرد: شوک ارزی پس از تغییر دولت آمریکا خواهیم داشت و کالاهای که مواد اولیه وارداتی دارند در آینده کاهش قیمت سریعتر و بیشتر خواهند داشت.

آلبرت بغوزیان افزود: در حال حاضر اگرچه روند کاهش قیمت کالاها در بازار مانند قیمت دلار سریع نیست اما به تدریج ابتدا روند افزایش تورم کندتر می شود و بعد از آن قیمت کالاها تثبیت می شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه روند افزایش و کاهش قیمت در تمام محصولات مانند هم نیست، افزود: در شرایط کنونی برخی کالاها از مواد اولیه وارداتی استفاده می کنند و بیشتر تحت تاثیر نوسانات قیمت ارز هستند، به همین دلیل در چند وقت اخیر که قیمت ارز بالا رفته بود برخی کالا افزایش قیمت بیشتری تجربه کرده بودند و با کاهش قیمت ارز ابتدا دچار یک شوک روانی می شوند و قیمت آن به سرعت کاهش می یابد و بعد از آن قیمت ها متعادل تر می شود.

بازار مسکن روند کاهشی کندتری نسبت به سایر بازار ها دارد

او درباره قیمت کالاهایی که روند کاهش قیمت کندتری دارند، افزود: برخی از کالاها که مواد اولیه آن در داخل تامین می شود یا چسبندگی قیمتی بیشتری دارند کاهش قیمت در آنها کندتر خواهد بود، برای نمونه مسکن چسبندگی قیمتی زیادی دارد، به همین دلیل کاهش قیمت در آن کندتر خواهد بود. هرچند بخشی از افزایش قیمت آن تحت تاثیر بازار دلار بوده است، اما بازگشت قیمت کندتر خواهد بود.

او با اشاره به اینکه کاهش قیمت مصالحه در بلندمدت روی کاهش قیمت مسکن هم تاثیر می گذارد، اظهار کرد: در حال حاضرکاهش قیمت کالاها بستگی به نوع محصول و مواد اولیه آن دارد که شامل دو بخش هستند، کالاهایی که در داخل تولید شده که کمتر تابع قیمت ارز هستند و در حال حاضر که افت قیمت ارز ادامه دارد روی این کالاها تاثیر چندان نداشته است و کاهش قیمت مواد اولیه روند نزولی کالاهایی با مواد اولیه وارداتی را کلید می زند و این مساله به میزان کاهش قیمت ارز بستگی دارد.

بغوزیان با تاکید بر اینکه کالاهایی که به صورت وارداتی در بازار دپو شده اند نسبت به کاهش قیمت مقاومت می کنند، اظهار کرد:  قبلا برخی کالاها با قیمت ارز روز خریداری و در انبارها نگهداری شده اند تا با افزایش قیمت ارز در بازار با قیمت های نجومی به فروش بروند اما در حال حاضر روند تغییر کرده است و این کالاها هم اکنون با افت قیمت ارز حداقل ۲۰ درصد کاهش قیمت تجربه خواهند کرد.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه ادامه کاهش قیمت ها در بلندمدت رخ می دهد، تصریح کرد: در حال حاضر دولت ترامپ همچنان محدودیت های را علیه ایران وضع می کند و همین مساله در کوتاه مدت مانع از کاهش سریع قیمت ارز می شود، اما در ادامه با تغییر دولت آمریکا و روی کار آمدن بایدن قیمت ارز با شوک جدیدی مواجه می شود و در یک مقطع دوباره کاهش قیمت ارز را تجربه خواهیم کرد.

او درباره ادامه روند کاهش قیمت ارز در اقتصاد ایران، اظهار کرد: میزان کاهش قیمت ارز در ایران بستگی به توافقات ایران با دولت جدید آمریکا خواهد داشت و اگر توافقی حاصل شود و میزان صادرات نفت ایران بیشتر شود ریزش قیمت ارز قطعی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در چند روز اخیر قیمت ارز در ایران تقریبا ثابت بوده است، اما این مساله بیشتر متاثر از تنش سیاسی و واکنش مقامات دولتی به اتفاقات اخیر بوده است، از این رو پیش بینی می شود با روی کارآمدن دولت جدید آمریکا فضای روانی جدید بر منطقه حاکم شود و اقتصاد ایران روند با ثبات تری پیش بگیرد، به همین دلیل کارشناسان اقتصادی استدلال می کنند بعد از تغییر دولت آمریکا در کوتاه مدت شوک روانی به قیمت ها وارد می شود.

در بلندمدت با بروز استراتژی های جدید دیپلماتیک وضعیت اقتصاد نیز تغییر خواهد کرد و اگر توافقاتی حاصل شود نه تنها قیمت ارز ریزش خواهد داشت قیمت کالاهای وارداتی یا کالاهایی که مواد اولیه وارداتی داشته اند به سرعت کاهش می یابد و در گام بعد کالاهایی مواد اولیه وارداتی هم که تحت تاثیر فضای روانی تورم گران شده اند شیب نزولی قیمتی پیدا خواهند کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی