English

ضرورت کاهش مصرف انرژی با اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی و کنترل ساختمان/ارزیابی استاندارد واحدهای ملی نمونه

مبحث ۱۹ مقررات ملی و کنترل ساختمان٫ کاهش مصرف انرژی در ساختمان ها، ویرایش چهارم انجام شده و با موافقت وزیر راه و شهرسازی تصویب و ابلاغ شده است و ارزیابی استاندارد واحدهای ملی نمونه در سال جاری نیز تنها با انتخاب یک واحد ملی نمونه انجام شده است.

ضرورت کاهش مصرف انرژی با اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی و کنترل ساختمان/ارزیابی استاندارد واحدهای ملی نمونه

به گزارش خبرگزاری موج، امروزه ایران یک‌‌ششم یارانه انرژى در دنیا را که حدود ١٧ درصد است را پرداخت مى‌کند در حالی است که جمعیت ایران یک درصد جمعیت دنیاست. چنانچه مصرف انرژی با این شیوه ادامه یابد در سال ۱۴۲۰ شاهد میزان روزانه مصرف گاز به مقدار ۵۰۰ میلیون مترمکعب خواهیم بود و به همین دلیل ضرورت دارد تا هرچه سریعتر نسبت به کاهش مصرف انرژی در ساختمان و سایر حوزه ها اقدام لازم انجام بگیرد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از سال ۷۸ بخش طراحی انرژی در مرکز تحقیقات تشکیل شده و و مبحث ۱۹ مقررات ملی و کنترل ساختمان ٫ کاهش مصرف انرژی در ساختمان ها، ویرایش چهارم انجام شد و با موافقت وزیر راه و شهرسازی تصویب و ابلاغ شده است.

محمد شکرچی زاده همچنین اعلام کرده است که اجرای پیوست ششم آیین نامه مقررات ساختمان 15 درصد هزینه ساختمان را بالا می برد، اما این افزایش هزینه در ساخت و ساز تنها 2 درصد به مجموع هزینه های ساختمان است.

به تازگی استاندارد واحد نمونه کیفی ملی باید دارای این ویژگی ها باشد؛ عدم وجود نقص بحرانی و عمده در سنوات قبل؛ کامل بودن آزمایشگاه واحد تولیدی و دارا بودن گواهینامه 17025؛ مشارکت در تدوین و تجدید نظر استاندارهای ملی و بین‌المللی؛ دارابودن گواهینامه‌های سیستم مدیریت معتبر در سطوح ملی و بین‌المللی؛ ارتقای سطح فناوری و چگونگی روش ساخت و تولید که به مواردی نظیر افزایش کیفیت، تولید انبوه، کاهش قیمت تمام شده و کاهش ضایعات منجر می‌گردد؛ عقد قرارداد علمی و تحقیقاتی  با مراکز علمی، دانشگاهی یا مراکز دانش‌بنیان، پارک‌های علمی و فناوری قرارداد علمی و تحقیقاتی در راستای بهبود فرآیند کیفیت. ساسان فرشی حق‌رو، مدیرکل استاندارد استان آذربایجان شرقی در این زمینه اعلام کرد: در ارزیابی امسال سازمان ملی استاندارد، 20 واحد نمونه کشوری، انتخاب شدند و وین‌تک به‌عنوان واحد صنایع ساختمانی در بین واحدها حائز دریافت این نشان ملی شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه