English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

رکود مسکن با گرانی مصالح ساختمانی عمیق تر شد / تاکنون هیچ سفارش بتنی برای مسکن ملی نشده است

در حال حاضر قیمت مسکن در نتیجه گرانی دلار سر به فلک کشیده و گرانی مصالح ساختمانی همچون سیمان، میلگرد و... با وجود تولید داخل به تناسب نرخ ارز گران شده اند و به رکود ساخت و ساز دامن زده اند.

رکود مسکن با گرانی مصالح ساختمانی عمیق تر شد / تاکنون هیچ سفارش بتنی برای مسکن ملی نشده است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج؛ در شش ماه گذشته باوجود اینکه قیمت مسکن سر به فلک کشیده، دولت هیچ اقدامی برای کنترل آن انجام نداده و تنها محدود به مصاحبه ها و امضای تفاهمنامه های در زمینه ساخت مسکن ملی شده است و وضعیت اقتصاد کشور و گرانی تورم تا جایی به آن دامن زده است که نه کسی توان خرید ملک دارد و نه مالکی حاضر به فروش ملک است زیرا معتقد است قیمت مسکن بازهم بالاتر می رود. در چند مدت اخیر هم مجلس اعلام کرده برای کاهش قیمت مصالح ساختمانی به دولت فشار می آورد تا نرخ این اقلام کاهش یابد، اما همین یک هفته پیش بود که دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان اعلام کرد که قیمت سیمان پاکتی ۲۰ درصد دیگر افزایش می یابد و مذاکرات برای افزایش قیمت سیمان در جریان است. در همین بحبوحه موضوع ورود سیمان به بورس کالا هم مطرح است که طبق تجربیات سایر اقلام به نظر نمی رسد ورود این کالا  به بورس مشکلی از این بازار رفع کند و فقط گرانتر می شود.

رئیس انجمن تولیدکننده های سیمان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با تایید این موضوع که قیمت مصالح ساختمانی و سیمان گران شده اند، گفت: در ایران وقتی همه کالاها با نرخ دلار محاسبه می شوند و تورم های بالا را تجربه می کنند و دولت هم هیچ اقدامی نمی کند نباید انتظار داشته باشیم محصولی مانند سیمان و سایر مصالح هم گران نشود.

محرم کریمی با بیان اینکه در شرایط کنونی ظرفیت تولید سیمان ایران ۸۵ میلیون تن است که هم اکنون ۵۵ میلیون تن تولید می شود و صادراتی هم ندارد و تنها ۶ میلیون تن کلینکر که ماده اولیه سیمان است از کشور خارج می شود.

او درباره گرانی قیمت سیمان اظهار کرد: درست است که تمام مواد اولیه سیمان در داخل کشور تامین می شود، اما هیچ کدام از ماشین آلات و تجهیزات کارخانه های سیمان داخلی نیستند و همین موضوع هزینه های دلاری برای تعمیرات روی دست این کارخانه ها می گذارد. در حال حاضر واقعیت مسکن، مصالح و ... گرانی دلار و هزینه های سرسام آور در کشور است که تاکنون سیاست های کلان هیچ راهکاری برای کاهش آن اجرا نکرده اند و مردم زیرفشار اقتصادی قرار گرفته اند.

کریمی با اشاره به اینکه بخش عمده ای از مصرف کننده های بتن قبلا مسکن مهر بوده است، اظهار کرد: تاکنون یک کیلو بات هم برای مسکن ملی سفارش داده نشده و این نشان می دهد که اصلا پروژه ای اجرا نشده و تاکنون همه حرف ها درباره مسکن ملی شعار بوده است.

آیا صادرات ریشه گرانی سیمان است؟

در چند وقت اخیر به دلیل مشکلات ناشی از صادرات نفت و تامین ارز، دولت به تشویق صادرات کالاهای غیر نفتی روی آورده است و گفته می شود بسیاری از کالاهای ایران به کشورهای همسایه فرستاده می شود و از آنجاییکه ارزش پول ملی ایران به شدت کاهش یافته خرید کالایی مانند سیمان ایران برای آنها بسیار ارزان قیمت است و شرکت هایی مانند سیمان فارس بخش عمده ای از سیمان خود را به کشورهای همسایه صادر می کند.

یک پیمانکار بخش مسکن در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج درباره وضعیت قیمت سیمان گفت: در حال حاضر ۱۶۴ کارخانه سیمانی داریم که تنها ۵ کارخانه سیمان سفید است و مابقی سیمان خاکستری تولید می کنند و بیش از نیاز داخل هم تولید می کنند و حتی سه سال پیش ۱۵ میلیون تن کلینکر روی دست آنها مانده بود که نمی توانستند بفروشند و اگر ادعای صادرات سیمان دارند نباید الان مشکلات ارز داشته باشیم اما اینگونه نیست.

سبحان میرزایی با بیان اینکه هزینه تمام شده همه اجناس بالا رفته و قیمت تولید سیمان هم بالا رفته است، افزود: در حالی که این محصول کاملا در داخل تولید می شود اما قیمت تمام شده آنهم بالا رفته است و این گرانی اخیر سیمان به دلیل افزایش تعرفه برق برای کارخانه های سیمان است.

او با نگاهی به تغییر قیمت برخی دیگر از مصالح ساختمانی اظهار کرد: در شرایط کنونی کاشی و سرامیک در بازار نیست و همه را صادر کرده اند و میلگردی که سال گذشته ۴۵۰۰ تومان بوده الان ۱۴ هزار تومان شده و بتنی که متری ۱۸۰ هزار تومان بود ۴۵۰ هزار تومان فروخته می شود در حالی که تمام این محصولات در داخل تولید می شوند و کارگر روزمزد قبلا ۸۰ هزار تومان بود امروز ۲۰۰ هزار تومان است، زیرا ارزش پول ملی کاهش پیدا کرده است و کارگران افغانستانی به دلیل اینکه کار در ایران برای آنها صرفه اقتصادی نداشته از ایران رفته اند و بسیاری از آنها به کشورشان برگشته اند یا به صورت قاچاقی وارد خاک ترکیه شده اند.

میرزایی با نگاهی به ریشه مشکلات حوزه ساخت و ساز تصریح کرد: در شرایط کنونی همه چیز در ایران دلاری محاسبه می شود و اجاره ها در بالاشهر تهران به صورت دلاری تعیین می شود، در حالی که ما پول ملی داریم جامعه دیگر هیچ ارزشی دیگر برای آن قائل نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در حال حاضر وضعیت ساخت و ساز مسکن در ایران فاجعه بار شده است و قیمت هر متر ساخت مسکن به بالای ۵ میلیون تومان رسیده و بسیاری از شرکت های پیمانکاری معتقدند ساخت و ساز در شرایط کنونی صرفه اقتصادی ندارد به همین دلیل بازار مسکن به بحران کشیده و صادرات و گرانی محصولاتی مانند سیمان، تیرآهن و ... به این بحران دامن زده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • سکینه حاجی زاده

    خانه های مسکن مهر قزوین در مهرگان کی تحویل داه میشود

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه