English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

وزن‌کشی واقعی اپراتورهای موبایل ایران به ثبات رسید؛ همراه اول بازیگر نقش اول ماند

آمار شش ماه ترابردپذیری اپراتورها نشان می دهد که همراه اول با تراز 71876 مثبت بهترین عملکرد را داشته و رایتل با تراز منفی 77827 بدترین عملکرد را داشته است، در واقع این آمار حکایت از نقض اظهارات صریح برخی کارشناسان که معتقد بودند بیشترین ریزش مشترکان شامل حال همراه اول خواهد شد، است.

وزن‌کشی واقعی اپراتورهای موبایل ایران به ثبات رسید؛ همراه اول بازیگر نقش اول ماند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، ترابرد پذیری شماره های موبایل که با نام MNP معروف است، قابلیتی است که یک شماره به شبکه اپراتور دیگر منتقل می شود. این طرح پس از سال‌ها اما و اگرها در نهایت از سال ۱۳۹۵ اجرایی شد و راه اندازی آن شرایطی را فراهم کرد که مشترکان با حفظ شماره خود بتوانند اپراتور جدیدی برای دریافت خدمات خود انتخاب کنند. 

هرچند ترابرد شماره شرایط خاصی دارد و حتی ممکن است برخی درخواست‌ها مشترکان برای منتقل شدن به اپراتور دیگر با موافقت مواجه نشود. در واقع شرایطی مانند احراز نشدن هویت مانند تطابق نداشتن مشخصات اعلام‌شده با مشخصات دارنده شماره، رعایت نکردن ترابرد نظیربه‌نظیر مانند درخواست ترابرد سیم‌کارت دایمی به اعتباری و برعکس، فعال نبودن سیم‌کارت،  کمتر از سه ماه فعال‌بودن سیم‌کارت ورد درخواست برای ترابرد و به موقع صورتحساب اولیه پرداخت نشدن از اپراتور فرستنده توسط مشترک در سیم‌کارت‌های دائمی از دلایل رد درخواست ترابرد عنوان شده است.

نکته قابل تأمل در این است که محمود واعظی وزیر ارتباطات گذشته در مراسم اجرای این طرح ملی، عنوان کرده بود  «اجرای ترابردپذیری از سوی اپراتورها، یک وزن کشی واقعی بین آنها محسوب می‌شود» و عملا به نوعی، رتبه‌بندی مردمی صورت می‌گیرد. 

به دنبال همان اظهارنظر و زاویه‌ای که دولت با هلدینگ مخابرات داشت، عده‌ای از متخصصان حوزه تلکام پا در میدان رسانه گذاشتند و اجرای این طرح ملی را سراسر به ضرر همراه اول و تماما به نفع ایرانسل و نهایتا رایتل مطرح کردند. 

با وجود تسلط چنین دیدگاه‌هایی، اما در مقام عمل ترابردپذیری که برای رونق‌بخشی به دایره رقابت بین اپراتورها اجرایی شده بود، برگ برنده‌ای برای همراه اول رقم زد و بجای اینکه اپراتورهای کوچکتر را از ورطه نابودی نجات دهد، سوی بازار را به سمت شرکت با خدمات بهتر برد. 

شفاف‌تر بگوییم، هدف از اجرای ترابردپذیری ارزیابی و محک زدن اپراتورها بود و برخی در آن زمان بر این باور بودند که شاید بخشی از مشترکین همراه اول به سایر اپراتورها مهاجرت کنند، اما در واقعیت مهاجرت اپراتورها معکوس شد و خدمات و سرویس های بهتر همراه اول باعث شد که مشترکین ایرانسل و رایتل بیشتر جذب شبکه همراه اول شوند.

طبق گزارش جدید پیمانکار اجرای این طرح ملی، بازار اپراتورهای ایرانسل و رایتل با رکورد و ریزش مواجه شده اند اما همراه اول روندی صعودی داشته است. 

براساس این گزارش اپراتور همراه از ابتدای اجرای این طرح (حدود پنج سال گذشته) تاکنون 654537 شماره از اپراتورهای دیگر جذب کرده و582661 هم از شبکه خارج شده اند و در مجموع تراز این اپراتور71876 مثبت است به این معنی که بیش از 71 هزار شماره از اپراتورهای دیگر وارد شبکه همراه اول شده اند. 

در مقابل ایرانسل در این بازه زمانی 632892 از اپراتورهای دیگر جذب کرده و  626941شماره هم از دست داده است و باعث شده تراز این اپراتور 5951 مورد برسد و رایتل که در این مدت 59838 شماره را از اپراتورهای دیگر جذب کرد و 137665 شماره را از دست داده و منجر شده تراز ترابردپذیری این شرکت به منفی 77827 برسد؛ این بیش از 77 هزار شماره در مجموع از شبکه رایتل کم شده است.

 براساس این گزارش می توان نتیجه گرفت که خدمات بهتر همراه اول در طول این سال‌ها، ادامه رشد مشترکانش را به همراه داشته و رسما این اپراتور را در جایگاه نخست این وزن‌کشی واقعی بین اپراتورهای ایران قرار داده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه