English

مجیدرضا حریری در گفتگو با خبرگزاری موج؛

سهم تجارت خارجی ایران رو به افول است

رئیس اتاق ایران و چین گفت: در ۸ سال گذشته سهم تجارت خارجی ایران نسبت به سال‌های قبل‌تر افت داشته و واردات در این سال ها بسیار کاهش یافته، در شرایطی که برخی در داخل کشور با افتخار اعلام می کردند که واردات ایران رو به کاهش است.

سهم تجارت خارجی ایران رو به افول است

رئیس اتاق ایران و چین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به تصمیم های که دولت در چند هفته اخیر در بخش ارز و ... اجرایی کرده است، گفت: در حال حاضر سیاست گذاری هایی که در اقتصاد کشور انجام می شود بیشتر تابع عواملی است که در نتیجه تحریم ها به کشور تحمیل می شود و مسئولان در کشور با تصمیم گیری های لحظه ای به آنها واکنش نشان می دهند. به عبارت دیگر وقتی درآمدهای نفتی کشور به دلیل تحریم ها کاهش داشته و از طرف دیگر به دلیل کرونا صادرات غیرنفتی هم به شدت افت کرده است دولت به دنبال تغییراتی در بازار ارز برآمده است، به همین دلیل رفتارهای اخیر بانک مرکزی سیاست گذاری نیست و نوعی عکس العمل به شرایط موجود است.

مجیدرضا حریری با بیان اینکه در حال حاضر سهم سیاست خارجی در اقتصاد ایران روز به روز رو به کاهش است، افزود: در هشت سال گذشته سهم تجارت خارجی ایران نسبت به سال قبل تر افت داشته و واردات در این سال ها بسیار کاهش یافته در شرایطی که برخی در داخل کشور با افتخار اعلام می کردند که واردات ایران رو به کاهش است، در حالی که سهم اقتصاد ایران در بازار جهانی روز به روز کمتر شده و این برای اقتصاد ایران در بلندمدت تبعات بدی دارد.

او درباره تصمیم گیری های اخیر بانک مرکزی درباره نرخ ارز، اظهار کرد: قیمت ارز در شرایط کنونی آزاد نشده است بلکه افسار گسیخته است. آقای همتی اعلام کرده که من کنترل نرخ تورم را ۲۲ درصد هدفگذاری کرده ام و بعید است که این هدف محقق شود و از طرف دیگر همه تصمیم گیری های کشور درباره ارز به عهده بانک مرکزی نیست و بخشی از تصمیم ها از سوی سران سه قوه گرفته می شود که حتی مجلس هم تاثیری در آن ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در چند سال گذشته با افزایش تحریم ها دولت به دنبال محدود کردن واردات برای کنترل خروج ارز از کشور بوده، این در حالی است که بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند در شرایطی تولید کشور می تواند پویا باشد که مواد اولیه کافی در اختیار تولید کننده ها باشد و از طرف دیگر بازار محصولات رقابتی باشد تا تولیدات بتوانند ارتقای کیفیت داشته باشند و در بلندمدت مسیر صادرات نیز هموار شود. در مقابل برخی نیز بر این باورند که کاهش وادرات به معنای استقلال بیشتر کشور است.

رئیس اتاق ایران و چین درباره مسائلی که اقتصاد ایران را به این فلاکت کشیده است، گفت: مشکل امروز اقتصاد ایران ریشه در سیاست دارد و اقتصاد کشور بیش از ۵۰ سال است که م تورم اداره می شود و همواره تورم در اقتصاد ایران بیش از ۲۰ درصد بوده و کشور در این سال ها همچون بدنی بوده که فشارخون، چربی خون و قند خون داشته و در این سال‌ها به زندگیش ادامه داده است و وقتی که دچار یک سانحه شده و در بیمارستان بستری می شود سایر عوامل بیماری هم در بدن او عود می کند و امروز اقتصاد ایران گرفتار همین بلاست.

حریری درباره اینکه چه برنامه هایی دولت باید در شرایط کنونی اجرا کند تا مشکلات کنونی به حداقل برسد، اظهار کرد: به جای انتظار بکشیم تا ببینیم که چه کسی آبان ماه رئیس جمهور آمریکا می شود تا بعد تصمیم گیری کنیم اقتصاد کشور را با چه برنامه های پیش ببریم یا اینکه منتظر انتخابات ریاست جمهوری سال آینده کشور باشیم تا ببینم روند اقتصاد ایران چگونه خواهد بود باید برنامه های خود را تدوین کنیم، زیرا فرصت ها را از دست خواهیم داد اقتصاد ایران امروز باید برنامه های مختلفی داشته باشد تا بتواند با سناریوهای مختلف عمل کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه