English

دبیرکل کانون مرغ تخمگذار در گفتگو با خبرگزاری موج؛

توزیع غلط، قیمت نهاده ها را گران کرد/رانت هایی در واردات نهادهای دولتی رخ داده است

سیدفرزاد طلاکش گفت: قیمت ذرت به صورت دولتی باید 1650 تومان به ازای هر کیلو به دست مرغدار برسد، اما با وجود اینکه بیش از نیاز صنعت، واردات ذرت انجام شده به دلیل توزیع غلط با قیمت بالاتر در بازار عرضه شده است.

توزیع غلط، قیمت نهاده ها را گران کرد/رانت هایی در واردات نهادهای دولتی رخ داده است

دبیرکل کانون مرغ تخمگذار در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در صنعت طیور روزانه 10 هزار تن کنجاله سویا و 22 هزار تن ذرت مصرف می شود، گفت: براساس این داده ها از اول سال تا الان باید یک میلیون و 750 هزار تن سویا  و 3/5 میلیون تن ذرت تامین می شد اما از ابتدای فروردین تا 5 مرداد یک میلیون و 53 هزار تن گنجاله سویا و دانه روغنی وارد شده است که باید با قیمت 2700 تومان به درست مرغدار می رسید اما امروز آن را با قیمت 13500 تومان به مرغدار می فروشد.

سیدفرزاد طلاکش با بیان اینکه 700 تن کمبود واردات سویا در سال جاری داشته ایم، افزود: با وجود اینکه واردات کمتر بوده، اما عرضه در بازار آزاد وجود دارد که به نظر می رسد نیاز مرغدارها امروز از داخل انبار مرغدارها، واسطه ها یا انبار شرکت پشتیبانی دام با قیمت شش برابر نرخ دولتی تامین می شود.

او با بیان اینکه یک میلیون تن واردات ذرت در 5 ماهه امسال انجام شده است، افزود: قیمت ذرت به صورت دولتی باید 1650 تومان به ازای هر کیلو به دست مرغدار برسد اما با وجود اینکه بیش از نیاز صنعت واردات ذرت انجام شده به دلیل توزیع غلط با قیمت بالاتر در بازار عرضه شده است که البته مسئولان می گویند به دلیل مشکل سامانه و حواله بازی این نوسان قیمت بروز کرده است و پیش بینی می شود با رفع مشکل سامانه تا حدودی قیمت دان هم اصلاح شود.

دبیرکل کانون مرغ تخمگذار با اشاره به تاثیر گرانی نهاده های دامی بر قیمت تخم مرغ و مرغ گفت: در حال حاضر حدود 78 درصد قیمت تمام شده تخم مرغ مربوط به قیمت نهاده ها و حدود70 درصد قیمت مرغ به نهاده ها بر می گردد به همین دلیل توزیع دولتی نهاده ها اهمیت زیادی در این صنعت دارد.

او درباره دلایل گرانی قیمت تخم مرغ در بازار اظهار کرد: هم اکنون حدود 70 درصد دان مرغدارها از طریق بازار آزاد تامین می شود واکسن و دارو، مکمل های خوراک و افزودنی ها با ارز نیمایی شده است به همین دلیل قیمت تمام شده بالا رفته است، از طرف دیگر ما راضی هستیم که با قیمت آزاد همه نهاده ها را تامین کنند در این حالت رانتی به وجود نمی آید.

طلاکش با تاکید بر اینکه واردکننده شرکت پشتیبانی دام و شرکت خصوصی با نرخ دولتی نهاده ها را وارد کرده اند اما کامل در بازار عرضه نشده است،  اظهار کرد: بخش بیشتر این نهاده ها باید در سامانه بازرگان عرضه می شد که  به دلیل اینکه بخشی از آن به پیش فروش های قبلی اختصاص یافته در سامانه آورده نشده است و این نوعی تخلف و سواستفاده از ارز دولتی است.

او با بیان اینکه در حال حاضر تصمیم خاصی درباره قیمت تخم مرغ گرفته نشده اظهار کرد: قرار است هفته جاری در جلسه ستاد تنظیم بازار قیمت آن اصلاح شود که هر کیلویی تخم مرغ درب مرغداری 1499 تومان عرضه شود البته قبلا ستاد تنظیم بازار نرخ 9500 تومان درب مرغداری تعیین کرده بود 15 درصد حاشیه سود نرخ فروش خواهد بود که با احتساب آن، قیمت هر کیلو 11500 تومان در نظر گرفته بودند که در بازار هیچگاه این نرخ اجرایی نشد و اگر در حال حاضر ستاد تنظیم بازار با نرخ 14900 تومان برای هر کیلو موافقت کند و 20 درصد حاشیه سود در نظر بگیرد قیمت به نسبت متعادل خواهد شد.

دبیرکل کانون مرغ تخمگذار با اشاره به اینکه الان در مغازه ها هر شانه تخم 37 هزار تومان به مصرف کننده می فروشند، گفت: همچنین باید توجه داشت که تولید مرغ گوشتی به دلیل مشکلات کنونی در ماه های آینده کاهش می یابد زیرا قیمت نهاده ها بالا رفته و احتمالا قیمت گوشت مرغ بازهم بالا می رود و برای تخم مرغ نیز همین اتفاق می افتد. از طرف دیگر سن مرغ برخی مرغداری ها بالا رفته است و آنها هم انگیزه ای برای جایگزین کردن آن ندارند.

او با اشاره به اینکه قبلا در تولید مرغ و تخم مرغ مازاد تولید داشتیم و در ماه های گذشته به دلیل فشار اقتصادی این مازاد از بین رفته است، گفت: از ابتدای سال جاری حدود 50 هزار تن مرغ و 45 هزار تن تخم مرغ صادرات داشته ایم که با توجه به اینکه سالانه حدود 1 میلیون تن تخم مرغ و 2 میلیون و 600 هزار تن مرغ در کشور تولید می شود این میزان صادرات بسیار ناچیز است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه