English

سید مهدی هادوی در گفتگو با خبرگزاری موج مطرح کرد؛

هدفگذاری داخلی سازی ۱۰ میلیارد دلار کالا تا پایان سال ۱۴۰۰

رییس مرکز ساخت داخل، صنایع ماشین سازی و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در حال حاضر هدفگذاری ساخت داخل تا پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰ میلیارد دلار است.

هدفگذاری داخلی سازی ۱۰ میلیارد دلار کالا تا پایان سال ۱۴۰۰

رییس مرکز ساخت داخل ، صنایع ماشین سازی و تجهیزات در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه تقویت ساخت داخل در یکسال گذشته از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت دنبال شده است، گفت: از آنجایی که طبق قانون حداکثر استفاده از ساخت داخل هر شرکتی که می خواهد خرید خارجی انجام دهد ابتدا باید بازار داخلی را بررسی کند و اگر همان کالا در داخل تولید نشد واردات کند، از این رو برای اجرایی کردن قانون حداکثر استفاده از ساخت داخل مرکز ساخت داخل وزارت صنعت، معدن و تجارت در مهر ماه ۹۸ با راه اندازی سامانه توانیران این هدف را دنبال کرد و بر مبنای آن تاکنون توانمندی تولیدکنندگان داخلی در آن ثبت شده و باعث شده تعاملاتی بین تولیدکنند ها و واردکننده ها ایجاد شود.

سید مهدی هادوی با تاکید بر اینکه مرکز ساخت داخل با ابطال و اصلاح مناقصاتی که به اسم برند خارجی اجرا می شد فرصتی را برای شرکت های داخلی برای حضور در این مناقصه ها فراهم کرد، اظهار کرد: از زمان آغاز بکار مرکز ساخت داخل تاکنون ۳۲۰ مناقصه ابطال شده و به جای نام برند خارجی در مناقصه مشخصه کالا درج شد و شرایطی را فراهم کرد تا تولیدکننده های داخلی در مناقصه شرکت کنند.

او با تاکید بر اینکه ساخت داخل از طریق مرکز از خروج یک میلیارد دلار ارز جلوگیری کرده است، تصریح کرد: در حال حاضر مرکز ساخت داخل فعالیت داخلی سازی را در دو بخش پروژه ها و محصولات دنبال می کند که به دلیل وجود تولید محصولات خام پتروشیمی و فولاد بیشتر تقویت تولید داخل برای پروژه ها و طرح های پایین دستی این دو بخش اجرایی شده است، در واقع این طرح ها و پروژه ها به سرمایه بالایی نیاز دارند و صندوق توسعه ملی و بانک ها اعتبارات مورد نیاز این پروژه ها را تامین کرده اند، تا از طریق فرآوری محصولات این بخش ها ارزش افزوده بالاتر ایجاد شود. در واقع در حال حاضر رویکرد ما در بخش ساخت داخل ایجاد ارزش افزوده و فرآوری است، به همین دلیل به صورت هفتگی جلساتی را با نماینده های تشکل های بخش خصوصی و دستگاه های اجرایی در زمینه تقویت ساخت داخل برگزار می کنیم.

او با تاکید بر اینکه در حال حاضر هدفگذاری ساخت داخل تا سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰ میلیارد دلار است، گفت در  سال گذشته حدود ۳.۴ میلیارد دلار داخلی سازی شده و امسال هم تا پایان سال حدود ۳.۲ میلیارد دلار کالای دیگر داخلی سازی می شود و برای سال آینده هم داخلی سازی ۳.۴ میلیارد دلار کالا برنامه ریزی شده است.

هادوی با تاکید بر اینکه برای افزایش تولید داخلی رویکرد صادراتی را از طریق سازمان توسعه تجارت دنبال کرده ایم، اظهار کرد: تولید داخلی کشور برای کالاها اندازه مشخصی دارد که برای تولید و داخلی سازی برخی کالاها اقتصادی نیست و باید بازارهای خارجی را هم در نظر گرفت از این رو برای تقویت ساخت داخل بازارسنجی را هم در نظر گرفته ایم. همچنین نیازهای داخلی در برخی کالاها اولویت قرار گرفته است. برای نمونه در بخش لوازم خانگی روی تولیدات یخچال فریز، ماشین لباس شویی و جارو برقی بیشتر تمرکز شده است و تولیدات داخلی قطعاتی همچون کمپرسور یخچال که تولید با تیراژ پایین صرفه اقتصادی ندارد در دستور کار قرار گرفته تا با استفاده از تکنولوژی روز تولید این محصول به صرفه اقتصاد دنبال شود، به عبارت دیگر در شرایط کنونی روی ساخت داخل کمپرسو یخچال سالانه باید ۱۰ میلیون قطعه باشد تا صرفه اقتصاد داشته باشد، اما تولید تا ۴ میلیون کمپرسور با فناوری و بهره وری بالا صرفه اقتصادی ایجاد می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، سال ۹۲ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور مصوب شد و در اردیبهشت ۹۸ اصلاح شد بر مبنای آن بانک ها، بنیادها و شرکت های خصوصی که از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده می کنند باید قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی داخل را اجرا کنند. که ابتدا باید صندوق توسعه ملی درباره پروژه ها اعتبار را مصوب کند و پس از آن پروژه به سامانه توانیران معرفی شود مدیران پروژه ها تا یک ماه فرصت دارند که اطلاعات پروژه را وارد سامانه توانیران کنند و شرکت های تولیدکننده تجهیزات ۳ ماه فرصت خواهند داشت تا نیازهای پروژه را بررسی و اگر امکان تولید داخلی وجود داشتند در پروژه همکاری کنند، در غیر اینصورت اجازه واردات داده می شود، در حال حاضر به گفته رئیس مرکز ساخت داخل برنامه ها برای جلوگیری از خروج ارز و تامین نیاز کشور از طریق داخلی سازی خوب پیش رفته است و در آینده تراز تجاری ایران به نفع صادرات پیش خواهد رفت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه