English

اردکانیان:

سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌ گذاری در صنعت برق انجام شده است

وزیر نیرو گفت: سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش برق انجام گرفته که بخش‌هایی هم تحت تحریم شدید اقتصادی بوده است.

سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌ گذاری در صنعت برق انجام شده است

به گزارش خبرگزاری موج، رضا اردکانیان وزیر نیرو امروز در هجدهمین هفته از پویش #هرهفته_الف_ب_ایران در آئین بهره ‌برداری از چهار پروژه صنعت آب و برق در استان‌های آذربایجان شرقی، کرمانشاه و اردبیل که به صورت ویدئو کنفرانسی و با حضور رئیس جمهوری برگزار شد، با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در نشست هفته گذشته با هیات دولت که "طرح ‌های در دست افتتاح وزارت نیرو که خوشبختانه هفته به هفته اجرا می‌ شود، همه این طرح‌ها را تا آخر سال همانطور که برنامه‌ ریزی کرده‌اید با دقت دنبال کنید، با جدیت انجام بدهید تا این کارها انجام بگیرد، این‌ها کارهای زیربنایی است"، گفت: ما امروز پنجمین سد مخزنی را بعد از استان‌های خراسان جنوبی، ایلام، آذربایجان غربی و کرمانشاه، در بستان‌آباد آذربایجان شرقی در پویش سال ۹۹ افتتاح می‌کنیم.

وی افزود: با بهره‌برداری سد کلقان چای برای مهار سیلاب که امتحان خود را پس داده، علاوه بر تامین آب شرب هموطنان و حقابه‌های زیست محیطی، ۱۱۰۰ هکتار اراضی هم مشروب می‌شود.

وی با بیان این که برای احداث این سد ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است، اظهار کرد: تا پایان دولت، سعی خواهیم کرد به وعده‌ای که داده شده مبنی بر افتتاح یک سد مخزنی در هر ۵۰ روز، عمل کنیم. این چهل و چهارمین سد مخزنی افتتاح شده در دولت تدبیر و امید است.

اردکانیان ادامه داد: دومین پروژه امروز، نهمین نیروگاه حرارتی است که امسال بعد از استان‌های تهران، لرستان، بوشهر، هرمزگان، مازندران و سمنان، این بار در شهر دالاهو استان کرمانشاه، واحد دوم نیروگاه گازی با ظرفیت ۳۰۷ مگاوات و سرمایه‌گذاری ۲۵۳۰ میلیارد تومان به مدار بهره‌برداری می‌آید که واحد نخست آن آذر سال گذشته افتتاح شد.

وی گفت: از ابتدای سال ۹۹ تاکنون ۱۳۰۹ مگاوات شامل این واحد ظرفیت جدید به مدار بهره‌برداری آمده است، به این معناست که فقط برای تولید برق و فقط امسال تاکنون ۱۱ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری به ثمر رسیده است.

وی اظهار کرد: سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش برق انجام گرفته که بخش‌هایی هم تحت تحریم شدید اقتصادی بوده است.

وی گفت: این سرمایه‌گذاری از منابع عمومی یعنی بودجه دولت و سرمایه‌های بخش خصوصی انجام شده است و سال آینده گزارش خواهیم داد که در ۸ سال دولت تدبیر و امید علاوه بر مدیریت مصرف هر سال ۲۵۰۰ مگاوات ظرفیت جدید هم وارد مدار شده است.

وزیر نیرو در ادامه به بهره‌برداری نهمین و دهمین نیروگاه تجدید پذیر در استان اردبیل اشاره کرد و گفت: مجموعا ظرفیت به مدار آمده از این نیروگاه‌های بزرگ مگاواتی، ۴۲.۵ مگاوات تاکنون خواهد بود که همگی با سرمایه بخش خصوصی و تضمین‌های دولت برای خرید برق آنها انجام شده است.

وی افزود: علاوه بر این نیروگاه‌های خورشیدی در استان اردبیل، یک پست ۲۳۰ کیلوولت هم با سرمایه‌گذاری مجموع ۲۱۵ میلیارد تومان برای تضمین برق مطمئن و پایدار بویژه پذیرایی واحدهای جدید صنعتی در این استان رو به توسعه به مدار خواهد آمد.

وی مجموع سرمایه ‌گذاری طرح‌ های امروز را ۳۲۴۵ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با این طرح‌ها ۷۰ طرح ساخت و سازی و ۵ طرح ساز و کاری به ثمر رسیده است.

اردکانیان گفت: امسال، ۲۰۰ طرح ساخت و سازی و ۵۰ طرح ساز و کاری را در این پویش به ثمر می ‌رسانیم. آخرین طرح ساز و کاری ما، دیروز با همکاری نزدیک شهرداری تهران انجام شد که عملیات اجرایی اولین سد مجازی در تهران آغاز شد که با اجرای این طرح به اندازه حجم سد امیرکبیر و سد کرج از آب قابل شرب با کیفیت و مصرف آن در فضای سبز جلوگیری می ‌کنیم و این‌ آب برای استفاده‌های آینده و جلوگیری از فرونشست زمین درون زمین باقی می‌ماند و معادل آن پساب برای فضای سبز و توسعه آن در اختیار شهرداری تهران قرار می‌گیرد.

وزیر نیرو در پاسخ به سئوال رئیس جمهوری در خصوص سد مجازی تهران برای ذخیره آب مبنی بر مدت زمان اجرای آن گفت: از همین فردا شروع می‌کنیم. در حال حاضر ۱۸۰ میلیون متر مکعب مصرف آب با کیفیت از چاه‌ها، قنوات، چشمه‌ها و بعضا از منابع سطحی برای فضای سبز تهران بزرگ است. به میزانی که پساب تصفیه شده در اختیار شهرداری تهران به مرور قرار می‌دهیم حتی بیش از نیاز امروزشان، در افق طرح در سال ۱۴۱۰ به جای این مقدار، ۲۵۰ میلیون متر مکعب پساب تصفیه شده در اختیار شهرداری تهران قرار گرفته و به مرور چاه‌ها بسته خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی