English

محمدرضا نجفی منش در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج بررسی کرد؛

قطعه سازها توان پرداخت حقوق کارکنان‌شان را ندارند

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: زیان دهی خودروسازها تاکنون ادامه داشت و آنها با کمبود سرمایه در گردش مواجه هستند به همین دلیل پول قطعه سازها را نمی دهند تا جایی که قطعه سازها توان پرداخت حقوق کارگران‌شان را ندارند.

قطعه سازها توان پرداخت حقوق کارکنان‌شان را ندارند

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج ضمن تاکید بر اینکه زیان خودروسازها همچنان ادامه دارد، گفت:  امسال هم یکی از خودروسازها ماهی ۱۰۰۰ میلیارد تومان زیان داشته است. این مساله به دلیل این است که مدیران آن توسط دولت تعیین می شوند و مکلف به اجرای سیاست های شورای رقابت هستند.

تاکنون تصمیم گیری شورا موجب زیان خودروسازها شده است و آنها نیز پول قطعه ساز را پرداخت نمی‌کنند تا جایی که قطعه سازها نمی توانند حتی مالیات و حقوق کارگران‌شان را  بپردازند، به همین دلیل امسال هم مشکلات نقدینگی همچنان وجود دارد و اگر دولت به دنبال تحقق جهش تولید است باید این مشکلات را حل کند.

محمدرضا  نجفی منش با بیان اینکه قطعه سازان می توانند قطعات مورد نیاز ۲ میلیون خودرو را در کشور تامین کنند گفت: در شرایط کنونی قطعه سازان برای خریدهای داخلی باید نقدی تسویه کنند و خارجی ها هم برای معامله چند ماه از قبل و موقع سفارش کالا پول را دریافت می کنند، از این رو در حال حاضر مشکل تامین سرمایه در گردش دارند و مسائلی همچون تعدیل قیمت، موانع تامین ارز و... هم وجود دارد.

محمدرضا  نجفی منش با تاکید بر اینکه دولت اراده ای برای حل مشکلات ارزی از خود نشان نمی دهد، تصریح کرد: در حال حاضر تخصیص ارز برای تامین مواد اولیه قطعات با تاخیر همراه است و از سوی دیگر ترخیص کالا از گمرک نیازمند گواهی تخصیص ارز است، به همین دلیل قطعات ترخیص نمی شوند و باعث شده در چند ماه گذشته حدود ۱۰۰ هزار خودروی ناقص تولید شود.

او با نگاهی به دلایل گرانی قیمت ها در بازار خودرو تصریح کرد: با توجه به گرانی نهاده های تولید، قیمت قطعات گران شده است، به عبارت دیگر قیمت وارداتی ها دو برابر شده و مواد اولیه داخلی همچون فولاد، آلومینیوم و ... که به نرخ فوب خلیج فارس محاسبه می شود، همسو با نرخ دلار تعدیل قیمت شده اند و از طرف دیگر دستمزدها هم بالا رفته و روی قیمت تمام کالاها تاثیر گذاشته است؛ اما قیمت خودرو در شورای رقابت و خارج از صنعت تعیین می شود به همین دلیل با قیمت تمام شده کالا تناسبی ندارد و خروجی آن زیان انباشته ۵۰ هزار میلیارد تومان خودروسازان تا پایان سال گذشته را رقم زده بود که باعث شد آنها طلب قطعه سازان را با تاخیر چند ماهه پرداخت کنند و همین مساله چرخه تولید را با کندی همراه کرده است.

نجفی منش با طرح این سوال که وقتی قطعه سازان نتواند قطعات را به موقع برای خودروسازها تامین کنند تولید خودرو چطور انجام می‌شود؟ گفت: در شرایط کنونی با افزایش تنوع خودرو باید بیش از دو میلیون خودرو در کشور عرضه می شد که نصف آنهم انجام نمی شود، برای دستیابی به این هدف دولت باید در قیمت گذاری دخالت نکند و کارخانه براساس قیمت تمام شده قیمت گذاری کنند.

او درباره راه های دیگری که می توان به مشکل صنعت خودرو فائق آمد، گفت: یکی دیگر از راه های که می تواند مشکل نقدینگی را برطرف کند این است که قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین شود یا اینکه قیمت خودرو در بورس کشف شود و خودروسازان با همان قیمت در بازار عرضه کنند.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی که دولت قیمت کالا را تعیین می کند باید زیان بروز کرده را جبران کند، اظهار کرد: در شرایط کنونی حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان بین خودروسازان زیان توزیع می شود و در مقابل همین میزان رانت توزیع می شود، به طوری که فردی که خودرویی را ۶۰ میلیون تومان از طریق قرعه کشی می خرد حدود ۱۶۰ میلیون تومان در بازار می فروشد در حالی که خودروساز و قطعه سازها زیان می دهند.

نجفی منش با تاکید بر اینکه ما برای ارز ۴ راهکار به دولت ارائه کرده ایم، گفت: دولت یا ارز نیمایی به قطعه سازان بپردازد یا ارز حاصل از صادرات به واردکننده ها یا ارزهای دولتی داده شود یا اینکه ارزهای مردمی بدون ذکر منشا برای واردات استفاده شود، اما در شرایط کنونی بانک مرکزی نسبت به منشا ارز حساسیت بالایی دارد و تاکید کرده که حتما منشا ارز برای واردات مشخص باشد که در چنین شرایطی ارزهای که در دست مردم است وارد مبادلات تجاری نخواهد شد، زیرا بسیاری از افراد تمایلی ندارند که بعدها برای معاملات ارزی مورد بازخواست قرار بگیرند.

او با اشاره به اینکه در شرایط کنونی نهضت ساخت داخل شروع شده است درباره دستاوردهای آن گفت: ادامه روند داخلی سازی قطعات کمک می کند تا پایان امسال ۱۵۰ میلیون دلار و تا دو سال دیگر ۴۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی شود.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی درباره اینکه چه بخش های متولی داخلی سازی قطعات خودرو در کشور هستند، اظهار کرد: در حال حاضر سازمان گسترش تمام قطعاتی که نیاز به ساخت داخل دارند را از طریق فراخوان و نمایشگاه ها به شرکت های قطعه ساز معرفی می کند.

او درباره اینکه تا چه سطحی داخلی سازی قطعات پیشرفت کرده و باید تا کجا ادامه داشته باشد، اظهار کرد: در شرایط کنونی داخلی سازی قطعات صنعت خودرو به حدود ۸۰ درصد رسیده و اگر به ۹۰ درصد برسد تحریم روی صنعت خودروی ایران دیگر تاثیری نخواهد داشت.

نجفی منش با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۳۳۰۰ قطعه در خودرو استفاده می شود، گفت: هم اکنون هیچ شرکتی در کشور توان تولید تمام قطعات را ندارد و هر شرکتی بخشی از تامین قطعات را به عهده دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • علی

    آقایان کمتر دزدی کنند وضع بهتر می شود . والله مردم ایران دارند پول بنز و تویوتا و ماشینهای درجه یک اروپایی رو می دهند و پراید و پژو و در واقع انواع فرغون سوار می شوند. در خودرو سازیها رو ببندند و کلا از مردم خودشون از خارج وارد کنند ارزون تر تمام می شود.

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه