English

مهرداد تولائیان در گفتگو با خبرگزاری موج؛

تحریم ها در تولید و صادرات شرکت ذوب آهن تاثیری ندارد

معاون بهره برداری شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: تحریم های جدید تا حدودی می تواند قیمت تمام شده کالا را بالا ببرد اما در تولید و صادرات شرکت ذوب آهن تاثیری ندارد.

تحریم ها در تولید و صادرات شرکت ذوب آهن تاثیری ندارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در هفته گذشته دولت ترامپ تحریم های جدید علیه فولاد ، آلومینیوم و ... اعمال کرد تا با این استراتژی، صنایع زیرساختی ایران را زیر فشار قرار دهد و درآمد صادراتی و پروژهای توسعه ای ایران را با خلل مواجه  کند، این در حالی است که هم اکنون در حوزه حمل و نقل ریلی پروژه های خوبی تعریف شده که ریل آن را شرکت ذوب آهن تامین می کند و بخش دیگر از تولیدات این شرکت فولادی به خارج از کشور صادر می شود

معاون بهره برداری شرکت ذوب آهن اصفهان  در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه تحریم ها کار را مشکل می کند اما آن را متوقف نمی کند، گفت: در حال حاضر تحریم های جدید هم تا حدودی می تواند قیمت تمام شده محصولات فولادی را بالا ببرد، اما در تولید و صادرات تاثیر چندانی ندارد، زیرا با توجه به اینکه شرکت ذوب آهن اصفهان بازار خاص خود را دارد عملا این تحریم ها نمی تواند مانع از صادرات این شرکت شود و از طرف دیگر ذوب آهن باید بخشی از مواد اولیه مورد خود را با ارز صادراتیش وارد کند و به همین دلیل خللی در تامین مواد اولیه هم ایجاد نمی شود.

مهرداد تولائیان با نگاهی به روند تولید در ماه های گذشته افزود: پس از شیوع ویروس کرونا معادن کشور در بخش زغال سنگ و سنگ آهن تا حدودی نیمه تعطیل شدند و تا نیمه اردیبهشت این کاهش تولید آن ها ادامه داشت و روی صنایع پایین دستی نیز تاثیر گذاشته اما بعد از آن تولید افزایش پیدا کرد و عقب ماندگی ماه های فروردین و اردیبهشت هم جبران شده است.

معاون بهره برداری شرکت ذوب آهن اصفهان درباره تصمیم گیری وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره تغییر ضریب کنسانتره و گندله، اظهار کرد: در حال حاضر قرار شده ضریب کنسانتره و گندله در سال جاری هم تغییری نکند و اگر این ضریب بی رویه افزایش پیدا کند روی قیمت سنگ آهن هم تاثیر می گذارد زیرا معدن‌کارها ترجیح می دهند سنگ آهن خود را به سمت تولید کنسانتره و گندله سوق بدهند به همین دلیل افزایش ضریب کنسانتره و گندله روی تولیدکننده های فولاد با روش احیا تاثیر می گذارد و برای شرکت های که با روش کوره بلند فولاد تولید می کنند به دلیل تاثیر تغییر ضریب کنسانتره و گندله به تمام بازار، قیمت محصولات سنگ آهن هم بالا می رود.

او با تاکید بر اینکه نباید از عرف جهانی در قیمت گذاری محصولات زنجیره فولاد فاصله بگیریم تصریح کرد: در حال حاضر باید نسبت ضریب شمش فولاد به گونه ای باشد که شرایط موجود بازار را حفظ کند و به نوعی همه زنجیره در تعادل باشد.

تولائیان درباره تاثیر افزایش نرخ کنسانتره و گندله روی وضعیت بازار، اظهار کرد:  وقتی قیمت کنسانتره خیلی خوب باشد همه معدن‌کاران سنگ آهن تولیدی با عیار ۶۲ را به سمت تولید کنسانتره سوق می دهند در حالی که باید سنگ آهن عیار بین ۵۰ تا ۵۴ را به کنسانتره تبدیل کنند، از این رو می توان گفت افزایش بی رویه ضریب قیمت یک محصول روی سایر محصولات هم تاثیر می گذارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در هفته گذشته دولت ترامپ تحریم های جدیدی را علیه فولاد، آلومینیوم و ... اعمال کرد تا تولیدکننده های ایرانی زیر فشار مضاعف قرار بگیرند، اما در شرایط کنونی شرکت هایی مانند ذوب آهن اصفهان به دلیل بازار مشخص و دستیابی به سطحی از خودکفایی می تواند همچنان به روند تولید و صادرات خود ادامه دهد، هرچند ممکن است این تحریم ها به درصدی از قیمت تمام شده ای تولیدات فولادی بیافزاید، اما نمی تواند تولید را متوقف یا صادرات را محدود کند.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه