English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

گارد صعودی شاخص کل برای ادامه رشد بورس / تا پایان سال شاخص کل چند میلیون واحد می شود؟

در حال حاضر شاخص کل بورس در گارد صعودی برای عبور از مقاومت ۲ میلیون واحد قرار دارد که با توجه به اینکه پارامتر های اثرگذاریی همچون قیمت جهانی نفت، قیمت دلار در روندی صعودی قرار دارند و سیاست های پولی بر جذب نقدینگی متمرکز دارند تا پایان سال رشد یک میلیون واحد در هر فصل محقق خواهد شد.

گارد صعودی شاخص کل برای ادامه رشد بورس / تا پایان سال شاخص کل چند میلیون واحد می شود؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در حال حاضر شاخص کل بورس در گارد صعودی عبور از مقاومت ۲ میلیون واحد قرار گرفته است، اما موفقیت در رشد شاخص و حرکت به سمت هدف بعدی به پارامتر های  اثرگذاری همچون قیمت جهانی نفت، قیمت دلار، سیاست های پولی، مسائل مربط به رشد صنعتی، سیاست داخلی و جهانی  و روند بورس های دنیا بستگی دارد؛ که در مورد پارامتر نخست می توان گفت که چشم انداز بلندمدت قیمت نفت صعودی است، اما در شرایط کنونی که موج دوم کرونا آغاز شده و قیمت نفت در محدود ۴۰ دلار در نوسان است به نظر می رسد در چند ماه آینده رشد محسوسی داشته باشد، زیرا بسیاری از کشورها محدودیت های قرنطینه را برداشته اند. همچنین باید توجه داشت که قیمت دلار و سیاست پولی در ایران کاملا مرتبط هستند و از آنجایی که میزان ورود ارز به کشور کاهش یافته عملا دولت سیاست های پولی را به سمتی سوق داده که نقدینگی کمتری به سمت بانک ها و بازار برود، تا تورم زا نباشند، از طرف دیگر سیاست خارجی ایران در شرایط کنونی مقابله با اثر تحریم ها و عدم مذاکره با دولت آمریکاست، از این رو روند کنونی رشد بورس به واسطه تورم و گرانی دلار تا پایان سال جاری باقی می ماند.

 

بیشتر بخوانید؛

پیش بینی بازار سرمایه در تابستان ۹۹ / چه نمادهایی ریسک پایین تری دارند؟

 

البته زمانی که جو روانی عوام بازار بر این باشد که بازار ریزش شدید می کند، دقیقا کم و بیش همان جو را می توان انتظار داشت که با بازی های ریزش بازار جهانی قیمت ها، خرابی هسته معاملات و... این اتفاق سریعتر و شدید تر خواهد افتاد. در حال حاضر مقاومت شاخص دو میلیون واحد از سوی معامله گرها خیلی جدی گرفته نمی شود به همین دلیل پیش بینی می شود عبور از این مقاومت حتی به مراتب آسانتر از مقاومت شاخص کل یک میلیون واحد باشد و حتی می توان ادعا کرد که با توجه به نقدینگی موجود در بازار و ادامه ورود نقدینگی که به بازار سرازیر شده، به نظر می رسد شاخص کل تا پایان سال تا مرز ۵ میلیون واحد رشد خواهد کرد، زیرا در همین فصل بهار بیش از یک میلیون واحد رشد داشته و ادامه روند ورود نقدینگی می تواند همین سرعت رشد در بورس را تضمین کند.

 

ارزیابی بورس با تحلیل تکنیکال یا بنیادی؟

به طور کلی در شرایط کنونی تحلیل تکنیکال پارامتر خوبی برای تحلیل شاخص کل نیست و با اعداد بازی کردن است، از منظر بنیادی هم بازار متاثر از اصلی ترین پارامتراها یعنی قیمت دلار و نفت و قیمت های جهانی فلزات است که هر سه در وضعیت مطلوب قرار دارد، زیرا در گام نخست قیمت دلار که هدف ۳۵ هزار تومانی را دنبال می کند و  نفت هم با کاهش تاثیر شیوع ویروس کرونا بر فعالیت واحدهای صنعتی در بلند مدت حالت صعودی دارد و سوم قیمت های جهانی کالاها که اغلب در میان مدت و بلند مدت افزایشی هستند. بنابراین بازار در حال بنیادسازی قرار دارد و سهم های اصلی بازار به ارزش ذاتی خود نزدیک شده اند ولی برخی سهم های کوچک حباب زیادی دارد.

به هر حال بنیاد سازی اصولی دارد که نماد یک گام افزایشی به خود می گیرد و بعد یک اصلاح انجام می شود تا نفسی برای افزایش دوباره بگیرد؛ در هفته های اخیر بسیاری از نمادهای کوچک اصلاح شدند و تنها نمادهای بزرگ باقی مانده اند و از طرف دیگر عرضه حدود ۹۰۰ هزار سهم از سهام عدالت که قرار است تا پایان خرداد عرضه شود روی نوسان شرکت های بزرگ تاثیر خواهد گذشت و پیش بینی می شود این شرکت های دولتی چند روز درجا بزنند، زیرا از یک سو در فهرست دارا دوم و سوم قرار دارند و تقاضای زیادی را جذب می کنند و از طرف دیگر بدون استراحت رشدهای چند صد درصدی داشته اند و برای ادامه رشد پرقدرت به اصلاح نیاز دارند. بنابراین پیش بینی می شود تقاضای بالا برای این نمادها رشد قیمتی را خنثی کند و قیمت سهام این نمادها در یک محدوده ای در نوسان باقی بمانند تا اینکه اصلاح زمانی کاملا پایان یابد و رشد بعدی رخ دهد. از طرف دیگر نباید فراموش کرد این روزها همه مسئولان از بورس حرف می زنند و وقتی آنها روی این بازار خلیلی تمرکز کنند یعنی ریزش بازار و... در کار نخواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه