English

آرمان خالقی در گفتگو با خبرگزاری موج؛

رشد بخش صنعت منوط به وضعیت تحریم ها و قدرت خرید مردم است

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: به طور کلی نمی توان در شرایط کنونی اقتصاد کشور، پیش بینی بلندمدتی داشت؛ اما می توان گفت رشد بخش صنعت ایران وابسته به وضعیت تحریم ها و قدرت خرید مردم است.

رشد بخش صنعت منوط به وضعیت تحریم ها و قدرت خرید مردم است

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج درباره اینکه چقدر احتمال رشد بخش صنعت و معدن در سال جاری وجود دارد، گفت: به طور کلی نمی توان در شرایط کنونی اقتصاد کشور پیش بینی بلندمدت داشت؛ اما می توان گفت رشد بخش صنعت ایران وابسته به تقاضای داخلی خواهد بود.

آرمان خالقی با بیان اینکه اگر فشار تحریم ها و تورم در سال ۹۹ بالا برود رشد بخش صنعت متوقف می شود، افزود: در حال حاضر کرونا در کشور شیوع پیدا کرده و در کنار تورم و افزایش نرخ ارز روی قدرت خرید مردم تاثیر منفی گذاشته است، از این رو تنها راهکار رشد اقتصادی در شرایط کنونی ورود به بازارهای جدید صادراتی و رونق تولید است، در غیر اینصورت با رکود اقتصادی و قدرت خرید کم مردم امکان رشد اقتصادی وجود نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید؛

جهش تولید زیر سایه محدودیت ها اتفاق نمی افتد

 

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به اینکه میزان صادرات کالاهای غیر نفتی افزایش داشته است، اظهار کرد: به طور کلی ایران ظرفیت بالایی در بخش صادرات کالاهای غیر نفتی دارد، اما مسائلی همچون محدودیت بازار خارجی و سیاست های بازگشت ارز روی توان صادرات تاثیر منفی می گذارد که باید ابتدا این مسائل حل شوند.

خالقی با تاکید بر اینکه دولت برای عبور از مشکلات صادرات باید روابط تجاری با کشورهای دیگر را تسهیل کند، اظهار کرد: وقتی که صادرکننده محصول را به کشور خارجی صادر می‌کند و به دلیل محدودیت تحریم ها یا شرایط دور زدن آن ورود ارز به کشور با تاخیر همراه می‌شود، دولت به واسطه قانون بازگشت ارز از صادرکننده پاسخ می خواهد، در حالی که مشکلات ناخواسته در مبادلات ارزی نیز بروز می‌کند. بنابراین دولت باید ضمن تسهیل روابط تجاری و مبادلات ارزی با کشورهای دیگر بروکراسی اداری در داخل را نیز کم کند تا بسیاری از موانع کنونی اقتصاد کشور برداشته شود.

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با تاکید بر اینکه ایران ظرفیت کمتری از مالزی و ترکیه ندارد، گفت: اقتصاد ایران به نفت اعتیاد پیدا کرده است وگرنه امروز می توانست مانند بسیاری از کشورهایی که اصلا نفت ندارد و مبتنی بر اقتصاد صنعتی عمل می کنند، زیرساخت های خود را تقویت کند و اگر ایران شرایط کنونی برای اقتصاد غیر نفتی را از دست بدهد نمی تواند در آینده ظرفیت های موجود در بخش زنجیره تولید و ساخت کالای نهایی را بهبود ببخشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در چند سال گذشته به واسطه تورم بالا قدرت خرید مردم بسیار کاهش یافته است، هرچند عده ای با هدف دلالی یا انبار کردن در یک سال گذشته بخشی از کالاهای موجود در بازار را جمع کردند تا در فرصت مناسب به بازار عرضه کنند، اما به طور کلی تقاضای واقعی مردم برای خرید کاهش یافته است و بسیاری بجز مصرف غذایی نمی توانند کالای دیگری خرید کنند، از این رو به صورت پنهان تقاضا در بازار داخلی کاهش یافته است و این روند همچنان ادامه دارد و اگر دولت فکری برای کنترل ارز نکند، به طور قطع رکود در اقتصاد کشور عمیق تر خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه