English

پروانه اصلانی:

جزییات طرح مالیات بر خانه های خالی/ افرادی که قراردادهای اجاره شان را ۳ ساله منعقد کنند از مالیات معاف می شوند

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در خصوص جزییات طرح مالیات بر خانه های خالی توضیحاتی ارائه کرد.

جزییات طرح مالیات بر خانه های خالی/ افرادی که قراردادهای اجاره شان را ۳ ساله منعقد کنند از مالیات معاف می شوند

به گزارش خبرگزاری موج، پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در خصوص جزییات طرح مالیات بر خانه های خالی در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: هم اکنون پیشنهاد مشخص وزارت راه و شهرسازی این است، افرادی که تا شهریور واحدهایشان را عرضه کنند از مالیاتی که از ابتدای قانون تاکنون باید می پرداختند، معاف می شوند.  

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، ادامه داد: همچنین افرادی که تمایل داشته باشند، قراردادهای اجاره شان را ۳ ساله منعقد کنند از مالیات بر خانه های خالی و سایر مالیات هایی که در بخش مسکن قرار است وضع شوند، معاف خواهند شد.

اصلانی توضیح داد: اگر بسته مالیات بر خانه های خالی را مشوق ها در کنار برخی قوانین سختگیرانه در نظر بگیریم، قطعا به تعادل در بازار مسکن و بازار اجاره، کمک می شود.

وی در خصوص ایجاد مشکلات و چالش هایی بر سر اجرای قانون و دور زدن های قانونی در غیرقابل سکونت ارزیابی شدن برخی واحدها با امضاهای طلایی، گفت: فساد در هر کشوری و برای هر قانونی ممکن است اتفاق بیفتد و راه های گریز از قانون وجود داشته باشد. ولی اساسا هدف این است که همه موارد این چنینی، شناسایی شوند.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن تصریح کرد: اگر اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی بتواند، ۵۰ درصد خانه های خالی را شناسایی و وارد بازار مسکن کند، رسالتش را انجام داده است و قطعا بتدریج، فرهنگ مالیات در کشور جا می افتد.

اصلانی توضیح داد: سامانه املاک و اسکان نه از جنبه صرفا ثبت معاملات بلکه از جنبه‌ احصا و شناسایی سکونت افراد، اتفاق بزرگی در کشور است.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: این طرح در سال ۷۱ هم مطرح شد. اما در اختیار نبودن آمار و اطلاعات دقیق، از جمله دلایل تاخیر در اجرای هرگونه برنامه ای بود.

اصلانی با اشاره به اینکه درباره خانه های خالی نگرانی ها زیاد نیست، توضیح داد: چون اگر خانه نباشد مشمول این مالیات نخواهد شد و چون ضمانت های اجرایی در این قانون تدارک دیده شده در حال حاضر کسی که بتواند خانه خود را خالی نگهدارد سیستم اجازه نخواهد داد. بنابراین خانه های خالی به بازار عرضه خواهد شد.  

* فقط از سوداگران بازار مسکن مالیات دریافت می شود

اصلانی افزود: مجلس در نظر دارد اصلاح نرخ ها را به گونه ای انجام دهد که مشکلی ایجاد نشود. بنابراین در این طرح قرار نیست در سرمایه گذاری مالیاتی دریافت شود و فقط از سوداگران بازار مسکن مالیات دریافت می شود.  

وی گفت: برای بیش از ۱۰۰ هزار خانه خالی این طرح و گرفتن مالیات از خانه های خالی موجب عرضه بخشی از خانه های خالی به بازار مسکن خواهد شد بنابراین با این کار بیش از دو برابر تولید ظرفیت یک کشور وارد بازار خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • asad

    متاسفانه خرید مسکن و زمین برای احتکار و سود فروش چند برابری به دلیل خلاّ قانونی موجود تبدیل به یک فرهنگ رایج شده تا از این راه هم سود فراوانی بدست بیاورند و هم دارایی خود را بدون دادن ماایات بردرآمد به راحتی چند برابر کنند نه احتتیاج به مدارک دانشگاهی دارید و نه مدارج بالا رو باید طی کنید و نه تجربه خاصی لازم داره با دارایی های خود چند تا خانه میخرید چند سال میزارید بمونه یا هتل آپارتمان میکنید و یا اجاره میدهید با هر قیمتی که لازم دارید نه طبق قانون و عرف جامعه دولت هم که خودش رو کنار کشیده به این بهانه که این مقوله ای شخصی است و ما نمیتوانیم در این امر دخالت کنیم راحت میتوانید سودهای کلان ببرید و مالیاتی هم که بابت خانه ها و اجاره انها نمیپردازید و دست آخر هر خانه رو در این اوضاع نابسامان اقتصادی بیشتر از ۵ برابر قیمت خریداری شده میفروشید و باز هم مالیاتی پرداخت نمیکنید چرا چون دلتون میخواد ملک و دارایی خودتونه کجای دنیا اینجوریه دلیل درست نشدن این اوضاع اینه که مسئولین در راس خودشون صاحب چند خانه و ملک و زمین هستند و دائم به فکر چند برابر کردن دادایی هاشون هستند و لنابراین با مافیای زمین و مسکن همدست میشوند و خودشون وارد کار بساز و بفروشی شدند ، قانون مالیات بر خانه های خالی کی اجرا میشه ،این قانون باید برای خانوادهایی که بیشتر از یک منزل برای اقامت دارند اجرا بشه از همین الان همه به فکر راههای دور زدن قانون هستند که مثلا خانه رو به نام افراد درجه یک خود کنند و یا با اجاره نامه های صوریبه افراد درجه اول خود با اجاره بسیار کم و ناچیز ثبت کنند تا نخواهند مالیاتی پرداخت کنند، تمام اجاره نامه ها و خرید و فروش های در بنگاههای املاک سالهاست که ثبت میشوند آیا در این قانون ذکر شده که طبق قولنامه خرید زمین و یا مسکن فقط مالکان میتوانند فقط ۱۰ درصد گرانتر خانه و یا زمین خود را در طی سه سال بفروشند یعنی اگر مالکی زمین و یا منزلی خرید طبق قولنانه فقط میتونه ۱۰ درصد هنگام فروش دریافت کنه و اگر این زمین و ملک در طول سه سال به ۲۰۰ نفر فروخته شد نفرات بعدی نمیتوانند سودی از خرید ملک و یا زمین ببرند تا سه سال از قولنامه فروش اولی طی شود و بعد از سه سال صاحب ملک فقط با ۱۰ درصد سود میتواند ملک و یا زمین خود را بفروشد در بحث اجاره باید بر طبق اجاره نامه سال قبل صاحب ملک فقط بتوانند ۱۰ و نهایتا ۱۵ درصد به اجاره سال قبل که طی قولنامه سال قبل ثبت شده مبلغ رو اضافه نماید در این صورت کسی به فکر خرید زمین و یا ملک برای احتکار نخواهد افتاد و میداند که در صورت خرید ملک و یا زمین باید مالیات داشتن زمین و یا ملک خریداری شده را بپردازد و کسی هم که ملک رو فروخته میداند که از ۱۰ یا ۱۵ درصدی که پس از سه سال فروش ملک خود بدست اورده باید مالیات پرداخت کند شاید اینگونه توزیع ثروت در جامعه کمی عادلانه تر شود وگرنه ابن مافیا نمیگذارد اب خوش از گلوی مردم بینوا پایین برود شاید این پولهای باداورده به جای خرید و احتکار زمین و خانه برای فروش ۵ برابری به سمت تولید هدایت شوند و کمی چرخ اقتصادی جامعه بچرخد و مشکل بیکاری و فقر در جامعه کمی برطرف شود و حداقل مردم دیگه حداقل دقدقه و نگرانی مکانی برای آرامش و زندگی نداشته باشند و به فکر مسائل مهم تر زندگی خود باشند

  • asad

    6 ماه از سال 99 گذشت . کوووووووو؟؟؟؟؟!!!!!! کی ؟؟؟؟؟ ملت بیچاره مردند کمرشون زیر بار اجاره بهای سنگین مسکن که 5 برابر شده خرد شد ، هم دولت و هم مجلس دارن دست دست میکنن میخوان صبر کنند که چه اتفاقی بیوفته لابد میخوان همه مستاجرین بیچاره پشت بام خواب و یا آواره بشن تا کاری انجام بدهند چقدر بی عرضه گی و تعلل چقدر سوءمدیریت ، تاوان بی لیاقتی و سوءمدیریت و ندانم کاری و بی عرضه گی مدیران و وزرا و نمایندگان مجلس رو ملت بیجاره باید پس بدن ، اگر قرار هست کاری انجام بشه دیگه باید بعد hز این مدت انجام میشد دلیل این تاخیر احتمالا اینه که چون خودشون جندین آپارتمان و ملک و زمین و ویلا و غیره دارن نمیخوان قانونی به ضرر خودشون تصویب بشه و بخوان مالیاتی بدن و متضرر بشن دارن دنبال راههای فرار مالیاتی میگردن که ببینن چطوری میشه اموالشون رو 10 برابر کنن و یک ریال مالیات نپردازن کسی به فکر ملت بیچاره نیست به خدا این مدیران از اسراییل هم بیشتر به این ملت و مردم ظلم میکنند با این همه ندانم کاری و تعلل و تاخیر در انجام کارهاای که به نفع جامعه و مردم هست

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه