English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

روحانی باعث شد مردم برای دلار بدوند

در هفته جاری نرخ دلار در کانال ۲۱ هزار تومان در نوسان بود و همین مردم را نگران کرد که مبادا این روند صعودی قیمت ارز همچنان ادامه داشته باشد، به همین دلیل صف های خرید دلار دوباره شکل گرفته است.

روحانی باعث شد مردم برای دلار بدوند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در هفته جاری نرخ دلار در کانال ۲۱ هزار تومان در نوسان بود و همین مساله نگرانی ها را در بین مردم به وجود آورده که مبادا این روند صعودی قیمت همچنان ادامه داشته باشد و در نهایت بازار از روال عادی خارج شود. این اتفاق به قدری حاد شده که مردم برای خرید دلار بالای ۲۱ هزار تومان هم صف می کشند. در همین راستا کلیپی در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود که در یک پاساژ در تهران مردم برای خرید ارز در ابتدای صبح می دوند و حتی چند نفر از آنها نیز زیر دست و پا می مانند.

این پریشانی مردم و هجوم برای خرید دلار مرهون سیاست های دولت روحانی است که با وجود اینکه تاثیر دلار بر بازار مسکن، خودرو، مواد غذایی و ... مشهود هست باز هم نرخ آن را بالا می برد و این مغایر با ادعای مسئولان برای کنترل تورم در محدوده ۲۲ درصدی است. به عبارت دیگر رئیس بانک مرکزی در چند هفته اخیر بارها تاکید کرده است که نرخ تورم در سال جاری در همین محدوده حفظ می شود و مردم نباید به شوک ها توجه کنند.

اما مساله اینجاست که نرخ دلار در شش ماهه اخیر از ۱۵ هزار تومان به بیش از ۲۱ هزار تومان رسیده و این میزان رشد قیمت بیش از تورم ۲۷ درصدی است و البته تورم ۲۲ درصدی را رئیس کل بانک مرکزی برای تمام طول سال عنوان کرده بود نه اینکه در همین ابتدای سال مردم با این میزان تورم روبرو شوند.

شروع افزایش قیمت دلار در سال ۹۹ پس از آن بود که فرانسه، انگلیس و آلمان که هر سه از اعضای توافق هسته‌ای برجام هستند، پیش‌نویس قطعنامه‌ای علیه ایران به شورای حکام آژانس ارائه دادند و از ایران خواسته بودند محدودیت دسترسی برای آژانس به محل تجهیزات هسته ای را متوقف کرده و کاملا با آن همکاری کند.

یک استاد اقتصاد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با تاکید بر اینکه با وجود ادعای رئیس کل بانک مرکزی برای کنترل تورم در محدوده ۲۲ درصدی اما دلار گرانتر شد است، گفت: با توجه به اینکه نقدینگی در کشور به شدت افزایش یافته است و در ماه های اخیر بخشی از آن وارد بازارهایی مانند بورس، دلار و ... شده سایر بازارها مانند مسکن، خودرو و... را نیز رشد داد. به عبارت دیگر نباید تصور کرد که رشد بورس منجر به رشد دلار نمی شود، بلکه این بازارها روی همدیگر تاثیر می گذارند.

کامران ندری با بیان اینکه محدودیت تزریق ارز به بازار که ناشی از کمبود درآمد ارزی است موجب رشد قیمت دلار شده است گفت: با توجه به اینکه پیش بینی می شود دولت با کسری بودجه مواجه شود فضای روانی باعث افزایش قیمت ارز شده، زیرا میزان تقاضا برای خرید بیش از عرضه است. از طرف دیگر فضای ملتهب سیاسی باعث نگرانی مردم نسبت به آینده و سرمایه های آنها شده است.

او با تاکید بر اینکه عامل روانی باعث تورم در بازارها بیش از آن عددی که مسئولان اعلام می کنند می شود، افزود: وقتی مسئولان می گویند امسال ۲۲ درصد تورم خواهیم داشت منظور تمام سال است، اما در همان ابتدای سال این میزان تورم روی کالاها اثر می گذارد و در ادامه نیز چندین مرتبه رشد قیمت رخ می دهد، بنابراین مسئولان نباید نرخ تورم تا پایان سال را امروز اعلام کنند، زیرا در طول سال میزان تورم چند مرتبه افزایش می یابد و به مرز ۵۰ درصد هم می رسد.

دلار وابسته به صادرات کالاهای غیر نفتی

همچنین یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در اقتصاد نقش کلیدی دارد که این مقوله در حال حاضر به دلیل تحریم ها در کشور انجام نمی شود، افزود: واقعیت این است که شرکت ها و سرمایه گذاران خارجی به ایران نمی توانند ورود کنند و از عواقب تحریم ها می ترسند، از طرف دیگر سرمایه گذاران داخلی نیز به دلیل محدودیت ورود فناوری به کشور، چشم انداز روشنی برای تولید محصول و ورود به بازار صادراتی نمی بینند.

مرتضی عزتی با تاکید بر اینکه در حال حاضر تنها سرمایه گذاری دولت در اقتصادی می تواند پیشرانی برای صنایع باشد، افزود: در شرایط کنونی دولت باید برای تکمیل زنجیره کالا و تقویت تولید داخلی سرمایه گذاری کند تا از این طریق اشتغال کشور حفظ شود.

او با بیان اینکه هم اکنون به دلیل کاهش درآمدهای ارزی دولت نیز اجرای پروژه های عمرانی را با کندی پیش می برد، اظهار کرد: وقتی پروژه های عمرانی در کشور اجرا نمی شوند نه تنها اشتغال فصلی از بین می رود فعالیت بنگاه های اقتصادی مرتبط با همان مصالح پروژه های عمرانی نیز به چالش کشیده می شود، به همین دلیل دولت باید سیاست مناسبی برای جلوگیری از بحران اتخاذ کند.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، دیگر رئیس بانک مرکزی در چند هفته اخیر بارها تاکید کرده است که نرخ تورم در سال جاری در همین محدوده باقی ماند و مردم نباید به شوک ها توجه کنند. اما در هفته ای جاری نرخ دلار در کانال ۲۱ هزار تومان در نوسان بود و همین مساله نگرانی ها را در بین مردم به وجود آورده که مبادا این روند صعودی قیمت همچنان ادامه داشته باشد، به همین دلیل صف های خرید دلار دوباره شکل گرفته است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه