English

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری موج مطرح کرد؛

تورم شدید تبعات رشد ۳۰ درصدی پایه پولی است / رئیس بانک مرکزی شعار می دهد

فرید زاوه گفت: پایه پولی کشور در سه ماهه اخیر ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده که تبعاتی جز تورم نخواهد داشت و این روند باعث شده ایران بدترین سال را از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون پیش رو داشته باشد.

تورم شدید تبعات رشد ۳۰ درصدی پایه پولی است / رئیس بانک مرکزی شعار می دهد

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به شرایط رکود تورمی که در اقتصاد کشور بروز کرده است گفت: پایه پولی کشور در سه ماهه اخیر ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده که تبعاتی جز تورم نخواهد داشت و این روند باعث شده ایران بدترین سال را از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون پیش رو داشته باشد.

فرید زاوه با تاکید بر اینکه پایه پولی کشور در سه ماهه اخیر ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است، افزود: به طور قطع رشد این میزان پایه پولی تورم شدیدی به همراه دارد، زیرا گردش همین پول در بانک ها به نقدینگی دامن زده و در مقابل دولت کوچکترین اقدامی برای کاهش هزینه های خود نداشته است، در حالی که امسال بدترین سال ایران از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون را پشت سر می گذارد.

زاوه با اشاره به اینکه تورم در کشور مدیریت نشده و تا پایان سال کالاها ۵۰ درصد تورم قیمت خواهند داشت، اظهار کرد: تورم به صورت دستوری کنترل نمی شود، امروز این مشکل تورم را رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه ساخته اند. آنها مدعی هستند که این تورم پایدار نیست و شوک اقتصادی است پس چرا اقدامی برای مهار آن انجام نمی دهند.

او با تاکید بر اینکه دولت برنامه درآمدی خود را روی مالیات متمرکز کرده است، گفت: وقتی مالیات افزایش پیدا کند اثر ضد تورم دارد زیرا دولت دیگر مجبور نیست که اسکناس چاپ کند. به عبارت دیگر هر چقدر در کشور اسکناس جدید چاپ شود به دلیل اینکه نقدینگی بدون پشتوانه ایجاد می شود میزان تقاضا افزایش می یابد در شرایطی که عرضه به تناسب این تقاضا ایجاد نشده است، به همین دلیل تورم بالایی را به کشور تحمیل می کند.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه هزینه های دولت بسیار بالاست، اظهار کرد: در حال حاضر دولت ۵ میلیون کارمند دارد که وقتی با دولت ژاپن مقایسه می کنید حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مازاد هستند و اینکه آیا این عدالت اجتماعی است که ۷۵ میلیون نفر بخاطر ۵ میلیون نفر مشمول سخت ترین تورم ها و فشار اقتصادی شوند؟

زاوه با تاکید بر اینکه در سال جاری دولت با کسری بودجه مواجه می شود به همین دلیل از راههای مختلف برای تامین آن متوسل می شود، گفت: وقتی بسیاری از شرکت ها در شرایط کرونا با کمبود درآمد مواجه شدند بخشی از مالیاتی پرداختی آنها در سال جاری کم می شود و از آنجایی که اقتصاد کشور در رکود به سر می برد دولت نمی تواند به تولیدکننده ها فشار بیش از حد بیاورد، از این رو به دنبال دیگر راه های تامین نقدینگی می رود که در چنین شرایطی آسیب هایی به بدنه جامعه وارد می شود.

او با بیان اینکه هم اکنون قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است، اظهار کرد: به طور قطع تورم به صورت دستوری متوقف نمی شود، در همین شرایط کنونی نیز  قیمت بسیاری از کالاها بیشتر از آن چیزی که دولت اعلام کرده گران شده است، به همین دلیل در ادامه سال جاری اگر دولت چاره ای برای مشکلات کنونی اقتصاد نیاندیشد، علاوه بر اینکه رشد تورم بیش از ۵۰ درصد خواهد بود تبعات اجتماعی و اقتصادی نیز دامن کشور را می گیرد که در این حالت هزینه بیشتری به جامعه و کشور تحمیل می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، این روزها به واسطه افزایش قیمت ارز تورم به صورت جهشی ادامه دارد و قیمت بسیاری از کالاها از جمله مسکن به شدت افزایش یافته است و از آنجایی که گرانی مسکن اقشار آسیب پذیر جامعه را مورد هدف قرار می دهد دولت باید سیاست مهار نرخ ارز را اجرایی کند، هرچند رئیس کل بانک مرکزی در یاداشتت های پیاپی که در اینستاگرام و... منتشر می کند، این امر را بسیار ساده اعلام می کند، اما اینکه چرا نسبت به تورم موجود در اقتصاد سکوت کرده اند و نسبت به آسیب پذیری اقشار جامعه بی توجه هستند اتفاق عجیبی است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    یادولت داره لجبازی میکنه یاواقعا اینهمه ازمرحله پرته که خودش باعث بهم خوردن اوضاع ارز شد وقتی سود رااز ماه شمار به روز شمارتبدیل کردن وسپس باناشیگری محض وبدون توجه به نظر کارشناسان سودسپرده ها روپایین اوردن خوب معلومه که پولی که می تونست مولدباشدتواقتصادوتولید رفت به بازارهای کثیف ارزسکه ماشین خانه ونقدینگی بدون پشتوانه باقیمتهای کذایی دراین بازارها ایجادشدکه هیچ چیزی به تولیدکشوراضافه نکرد مردم فقیرترشدندسوداگران ودلالان بدون زحمت پول مردم راجاروکردندودلت هم تماشاچی نمونه این بازی بود به نظرمسببین این اوضاع دردولت تدبیر بایدمعرفی ومحاکمه بشن

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه