English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

دولت به وظیفه ذاتی‌اش در بودجه عمل نکرده است

در حالی رئیس کل بانک مرکزی تورم امسال را روی عدد 22 درصد وعده داده است که برخی کارشناسان معتقدند که دولت به وظایف ذاتی و حمایتی خود در بودجه عمل نکرده و وضعیت تورم در سال 99 نیز کاملا به عملکرد فروش نفت وابسته مانده است.

دولت به وظیفه ذاتی‌اش در بودجه عمل نکرده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه هیات دولت هفته اخیر گفته «تورم را در ۲۲ درصد کنترل خواهیم کرد، خیلی‌ها فکر می‌کردند ریسک بزرگی کردیم، اما وظیفه بانک مرکزی مقابله با تورم افسار گسیخته است و با انتشار اوراق و بازار متشکل ارزی به کنترل بازار ریال و ارز برآمدیم و قرار است.

یک اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج درباره وضعیت اقتصاد و تورم در سال 99، گفت: دولت در بودجه امسال از محل فروش نفت میزان درآمد مشخصی را تعیین کرده، از این رو باید منتظر شد که چقدر می‌تواند نفت بفروشد، البته نباید فراموش کرد که مشکل مبادلات بانکی بین المللی و ورود ایران به فهرست FATF موانعی را برای ورود درآمدهای نفتی ایجاد می‌کند.

آلبرت بغزیان با تاکید بر اینکه اقتصاد ظرفیت افزایش تورم در سال 99 را ندارند، افزود: تورم در دو سال گذشته به حداکثر ظرفیتش رسیده البته در چند ماه اخیر اقتصاد ایران تحت تاثیر تورم انتظاری قرار گرفته و این تورم هرساله در ابتدای سال تا حدودی بر نمایان می شود.

او با بیان اینکه ایران پس از تحمل تورم چند صددرصدی تورم نباید دوباره در سال 99 دچار تورم شود، اظهار کرد: کشور در دو سال گذشته تحت تاثیر تحریم های فشارهای اقتصادی آمریکا با تورم بالایی روبرو بوده، البته عده ای به دنبال سود بردن در اقتصاد هستند از این رو به فضای تورمی دامن می زنند.

بغزیان با اشاره به اینکه در حال حاضر رشد اقتصادی تابع قیمت است، تصریح کرد: هیچ گاه رشد اقتصادی و تورم همزمان در کشور به وجود نمی آید و با افزایش تورم رشد اقتصادی کاهش می یابد، از این رو برای اینکه رشد اقتصاد در کشور اتفاق بیفته که باید تورم را کنترل شود.

او با تشریح تاثیر تورم بر رشد اقتصادی اظهار کرد: تورم بالا که برود به همان نسبت رشد اقتصاد را کاهش می‌دهد. چراکه رشد اقتصادی برابر با رشد تولید ناخالص داخلی بعد از خارج کردن تورم از آن است. حال اگر شرایط اقتصادی بد باشد اقتصاد به اقدامات اصلاحی بیشتری نیاز داد.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه در بودجه باید مشکلات موجود در اقتصاد را شناسایی کرد و راه حل‌های لازم برای رفع آن پیش بینی کرد، تشریح کرد: بودجه باید بستری برای تقویت بخش های مختلف اقتصادی باشد، در واقع در دنیا رکود که ایجاد می شود به بخش تولید یارانه می دهند، اما در ایران یارانه ها کاهش می یابد، یا در زمان رکود اقتصادی مالیات افزایش پیدا می کند. از این رو در بودجه نقش حمایتی دولت باید مشخص باشد تا بتواند به دو وظیفه ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی بپردازد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه