English

محمد تیموری در گفتگو با خبرگزاری موج خبر داد؛

۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه نگهداری راه های کشور

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: ۲۲۰ هزار کیلومتر راه کشور ۲۰ هزار میلیارد تومان در سال هزینه نگهداری نیاز دارد که شامل ۴ درصد هزینه تمام شده آن است و اگر این ترمیم انجام نشود آسیب به جاده ها افزایش می یابد.

۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه نگهداری راه های کشور

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج، با اشاره به اهمیت تحقق طرح های جهش تولید در سال ۹۹، گفت: با توجه به فرسودگی ۱۰۰ هزار کامیون و ۲۸ هزار مینی‌بوس در ناوگان حمل‌‌ونقل عمومی جاده‌ای در سال جاری به سازمان برنامه و بودجه ‌پیشنهاد شده مصوبه شورای اقتصاد طرح نوسازی ۶۵ هزار دستگاه کامیون با حذف بند ۲۰ و ۲۱ دوباره فعال شد، همچنین تسهیلات کم بهره بانکی از محل منابع عمومی برای پرداخت ۸۰ درصد قیمت خودرو در نظر گرفته شود و این منابع به عنوان یارانه تسهیلات بانکی به مالکان ناوگان فرسوده پرداخت شود.

محمد تیموری درباره وضعیت ترمیم راه های کشور نیز افزود: ۲۲۰ هزار کیلومتر راههای کشور ۲۰ هزار میلیارد تومان در سال هزینه نگهداری نیاز دارد که شامل ۴ درصد هزینه تمام شده آن است و اگر این ترمیم انجام نشود آسیب به جاده ها افزایش می یابد، زیرا دشمن راههای کشور آب است و اگر سیل بسته نشود و در درز جاده ها نفوذ پیدا کند راه های کشور را به سرعت از بین می برد، از این رو باید همواره از طریق ترمیم درز راهها بسته شود. حالا با توجه به تغییر قوانین درباره قیر بازسازی جاده ها چالش برانگیز شده است، زیرا قبلا قیر به صورت رایگان در تبصره بودجه تعیین می شد و امسال در لایحه بودجه حذف شده است.

او با بیان اینکه وضعیت بودجه عمومی خوب نیست، تصریح کرد: درآمد نفتی کشور به ۸ میلیارد دلار رسیده که روی طرح های عمرانی تاثیر منفی می گذارد. به همین دلیل برای کاهش هزینه ها مجبور شده ایم روشنایی جاده ها را به جای مسیر طولی، لکه ای انجام دهیم تا تنها نقاطی که پرخطر هستند روشنایی داده شوند.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به اینکه در تبصره قانون بودجه بندی آمده و اجازه می دهد که از بزرگراه ها عوارض گرفته شود، اظهار کرد: در حال حاضر مذاکراتی انجام شده و با توجه به دوربین های پلیت اسکنی که در سطح جا نصب شده امکان اخذ عوارض در بزرگراه ها وجود دارد، اما با توجه به تورم هایی که در سطح جامعه وجود دارد باید دید آیا مردم امکان پذیرش تورم جدید وجود دارند یا خیر.

او با تاکید بر اینکه در سال جهش تولید ۹ برنامه به سازمان برنامه ارسال کرده ایم، گفت: چند مورد این برنامه بیشتر به مجوز نیاز دارد تا تسهیلات.

تیموری با اشاره به اینکه نخست بخش نوسازی ناوگان است، افزود: این طرح رونق تولید را به همراه داره و مصرف سوخت را کاهش می دهد. همچنین در ایمنی و خدمات جاده ای هم تاثیر گذار است.

او با تاکید بر اینکه در بخش بار بیش از ۱۰۰ هزار خودرو بالای ۲۰ سال عمر در کشور وجود دارد، گفت: حدود ۸۰۰ خودرو باری بالای ۵۰ سال عمر کرده اند که طبق توافقات حدود ۸۰۰ خودرو بالای ۵۰ سال عمر از طریق یک شرکت سازنده داخلی تامین شود. البته ۲۵۰۰ کامیون از محل صرفه جویی سوخت تاکنون نوسازی شده است.

او با بیان اینکه در بخش مسافری که با جان مردم سرکار دارد اولویت نوسازی را در این بخش قرار داده ایم، گفت: میانگین عمر ۱۲ هزار اتوبوس کشور مناسب است.

تیموری با اشاره به اینکه در سال جاری نوسازی ۵ هزار ناوگان حمل و نقل هدف گذاری شده که بخشی از آن از طریق شرکت های تولیدی تامین می شود، گفت: واردات ۱۵۰۰خودرو با سه سال عمر در دستور کار قرار دارد. البته ترمیم ۲۲۰ دستگاه خودروی هم راهداری نوسازی خواهد شد. در واقع خودروهایی راهداری که واردات آن ممنوع شده بازسازی می کنیم، برای نمونه خودرویی که ۷ یا ۸ میلیارد تومان ارزش دارد ۲۰۰ میلیون تومان هزینه بازسازی دارد.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: توجه مجلس شورای اسلامی به راه روستایی زیاد است، به همین دلیل پروژه های در این بخش تعریف شده اما در بودجه ۹۹ اعتبارات روستایی از بخش ملی به استانی تغییر کرده، با این حال در سال جاری سیاست تکمیل ۲۵۰۰ کیلومتر راه روستایی که در سال گذشته آغاز شده اجرایی می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه