English

زنگنه:

ترکیه برای ترمیم خط لوله صادرات گاز اقدامی نمی‌کند

وزیر نفت اعلام کرد خط لوله صادرات گاز به ترکیه چند روزه ترمیم می‌شود اما ترک‌ها اقدامی نمی‌کنند.

ترکیه برای ترمیم خط لوله صادرات گاز اقدامی نمی‌کند

به گزارش خبرگزاری موج، بیژن زنگنه وزیر نفت در برنامه شب گذشته «رهیافت» رادیو اقتصاد با اشاره به برنامه‌های وزارت نفت برای جهش تولید گفت: ما در وزارت نفت برنامه‌های وسیعی را در سه حوزه برای ایجاد جهش تولید در نظر گرفته‌ایم. اولین حوزه مربوط به تولید از میادین مشترک نفتی غرب کارون و اتمام پروژه بخش دریایی میدان گازی پارس جنوبی است. در این راستا هفته گذشته فاز 11 پارس جنوبی با موفقیت شروع به کار کرد.

وزیر نفت ادامه داد: در حوزه پتروشیمی نیز برنامه‌های وزارت نفت برای جهش دوم این صنعت تا آخر امسال به نتیجه خواهد رسید. پیش‌بینی ما این است که در سال 1400 سال میزان تولید محصولات پتروشیمی کشور به رقم سالانه 100 میلیون تن ارزش 25 میلیارد دلار خواهیم رسید. همچنین برای اتمام پایانه جاسک، طرح‌های گازرسانی روستایی و بهینه‌سازی مصرف گاز و مصرف سوخت خودروها نیز برنامه‌های وسیعی در نظر داریم.

* پالایشگاه تهران تمایلی برای حضور در طرح پالایشی سیراف نداشت

زنگنه در ادامه با اشاره به ضرورت رهایی از خام‌فروشی میعانات گازی گفت: برنامه وزارت نفت این است که با ساخت پالایشگاه میعانات گازی دیگر ظرفیتی برای صادرات این محصول به صورت خام وجود نداشته باشد و میعانات گازی کشور عمدتا در پالایشگاه ستاره خلیج فارس و پالایشگاه سیراف تبدیل به فرآورده شود.

وزیر نفت گفت: البته طرح سیراف باید به صورت پتروپالایش پیاده‌سازی شود؛ زیرا پالایشگاه سیراف، سوخت تولید نمی‌کند بلکه نفتا تولید می‌کند و این نفتا باید دوباره خوراک واحدهای پتروشیمی شود.

وی افزود: تولید حداکثری میعانات گازی از پارس جنوبی و سایر میادین به حدود 1 میلیون بشکه در روز می‌رسد. با اجرای فاز مجازی چهارم ستاره خلیج فارس، میزان خوراک این واحد به روزانه 480 هزار بشکه خواهد رسید و امیدواریم با اجرایی شدن طرح سیراف تمامی آن یک میلیون بشکه میعانات گازی توسط پالایشگاه‌ها به مصرف برسد.

زنگنه اظهار داشت: تقاضاهای زیادی برای احداث پالایشگاه در سیراف وجود دارد و به دلیل خوراک این طرح بخش‌های خصوصی برای اخذ مجوز ساخت با هم رقابت دارند. طرح سیراف یک طرح کاملا اقتصادی است که با کمترین هزینه برای سرمایه‌گذاران قابل احداث و بهره‌برداری است.

وزیر نفت گفت: برای احداث سایر پالایشگاه‌های کشور، به ازای هر بشکه 30 هزار دلار سرمایه‌گذاری نیاز است اما این عدد برای تولید بنزین در طرح سیراف حدود 8 هزار دلار است. همچنین اگر به جای بنزین در این طرح نفتا تولید شود که هزینه سرمایه‌گذاری به ازای هر بشکه به 5 هزار دلار کاهش می‌یابد.

وی اشاره کرد: پالایشگاه تهران تمایلی برای حضور در طرح سیراف نداشت و در نتیجه ما هم به دنبال روش دیگری برای سرمایه‌گذاری در این طرح هستیم؛ زیرا قرار بود احداث یک پالایشگاه 120 هزار بشکه‌ای در طرح سیراف بر عهده پالایشگاه تهران باشد که این پالایشگاه نپذیرفت.

* خط لوله صادرات گاز به ترکیه چند روزه ترمیم می‌شود اما ترک‌ها اقدامی نمی‌کنند

زنگنه درباره آخرین وضعیت صادرات گاز به ترکیه گفت: به دلیل انفجاری که در اوایل سال در خط لوله صادرات گاز ایران به ترکیه اتفاق افتاد؛ صادرات گاز ما به این کشور قطع شد و اگر چه ترمیم این خط لوله بیشتر از چند روز طول نمی‌کشد اما هنوز طرف ترک این خط لوله را ترمیم نکرده است.

وزیر نفت در ادامه با اشاره به پیشنهاد ایران برای ترمیم این خط لوله اظهار داشت: بنده نمی‌دانم به چه دلیلی این ترمیم به تاخیر افتاده است و حتی ما اعلام آمادگی کردیم که حاضر هستیم این خط لوله را برای آنها ترمیم کنیم ولی ترک‌ها از این پیشنهاد استقبال نکردند.

وی همچنین گفت: برنامه‌ای برای صادرات گاز از طریق خط لوله بصره به سمت بندر لاذقیه در سوریه وجود نداشته و همه مسائلی که پیرامون این قضیه مطرح می‌شود در حد ایده است. ما قرارداد ما برای صادرات گاز ایران به بصره از طریق این خط لوله منعقد شده است اما به هر حال برای صادرات گاز به سوریه نیز مشکلی نداریم.

*تدوین سند تامین انرژی بخش حمل‌ونقل با تمرکز بر توسعه سوخت CNG

زنگنه با اشاره به تدوین سند تامین انرژی بخش حمل‌ونقل توضیح داد: وزارت نفت سندی را برای تامین سوخت بخش حمل و نقل تا سال 1420 تدوین کرده است که از این سند میزان تقاضا برای فرآورده‌های پالایشی مشخص می‌شود تا اگر لازم است اقداماتی برای احداث پالایشگاه و برنامه‌ریزی در این حوزه انجام شود.

وزیر نفت افزود: در حال حاضر پیگیر هستیم تا درباره این سند هماهنگی‌های بین ارکان دولت انجام شود. برای تهیه این سند با خودروسازها، وزارت راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت کشور هماهنگی‌های صورت گرفته است تا این سند در شورای عالی انرژی و دولت تصویب شود.

وی تاکید کرد: امیدواریم در سال‌های آینده این سند برای استانداردهای ساخت خودرو و بهینه‌سازی خودروها به خصوص گازسوز کردن آنها مورد استفاده قرار گیرد زیرا این سند به طور دقیق میزان مصرف انواع سوخت‌ها را در سناریوهای مختلف در نظر گرفته است و برای رسیدن به آنها زمان‌بندی‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است.

*متقاضیان ساخت پالایشگاه تا 15 خردادماه برای ارسال مطالعات فنی و اقتصادی فرصت دارند

زنگنه با اشاره به مراحل اجرای قانون حمایت از صنایع پایین‌دستی صنعت نفت با استفاده از سرمایه‌های مردمی گفت: بعد از تصویب و ابلاغ آیین‌نامه ساخت پالایشگاه زمان‌بندی‌ها برای اجرای این طرح اعلام شد و هم‌اکنون در مرحله اجرا هستیم. در زمان‌بندی اولیه قرار بود که متقاضیان ساخت پالایشگاه تا آخر اردیبهشت‌ماه مطالعات فنی و اقتصادی خود را در اختیار وزارت نفت قرار دهند.

وزیر نفت اظهار داشت: البته مهلت تحویل مطالعات فنی و اقتصادی توسط متقاضیان به دلیل شیوع کرونا کمی به عقب افتاد و متقاضیان تا 15 خردادماه برای ارسال مطالعات خود به وزارت نفت فرصت دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از 15 خرداد به مدت یک ماه وزارت نفت پیشنهادهای ارسال شده را بررسی می‌کند و طرح‌های نهایی را انتخاب می‌کند. در حال حاضر ظرفیت مجموع درخواست‌ها در حدود 7.5 میلیون بشکه است و ما از بین این درخواست‌ها، طرح‌های برتر را انتخاب می‌کنیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه