English

پیروزبخت:

پراید خودرو درون شهری است و بیشترین نا ایمنی آن در جاده ‌ها دیده شده است

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: پراید خودرو درون شهری است و بیشترین ناایمنی آن در جاده‌ها دیده شده است و البته اکنون استانداردهای جدیدی درنظر گرفته شد و تولید پراید متوقف شده است؛ اما با این حال باید باز هم مراقب دیگر تولیدات باشیم.

پراید خودرو درون شهری است و بیشترین نا ایمنی آن در جاده ‌ها دیده شده است

به گزارش خبرگزاری موج، نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد ایران امروز در برنامه صبحگاهی شبکه دو درباره نظارت سازمان ملی استاندارد بر کالاهای بهداشتی که در مراکز مختلف عرضه می‌شود، اظهار کرد: سازمان ملی استاندارد فعالیت‌هایی از قبل برای اقلام مرتبط با بهداشت و سلامت مردم داشته و البته در مورد بیماری کرونا، مسئولیت نظارت بر کالاها بر عهده وزارت بهداشت است و البته سازمان ملی استاندارد وظیفه تدوین استانداردهای ملی کشور را برعهده دارد و عضوی از سازمان بین‌المللی استاندارد است.

وی افزود: ما بر مبنای قوانین و مقررات موجود در این سازمان یک سری استانداردها را از قبل تدوین کردیم؛ اما با این حال در روزهای کرونایی با پدیده‌های جدیدی روبه‌رو شدیم که نیاز است تمرکز ویژه‌ای برای پیش‌بینی استانداردهای جدید داشته باشیم.

پیروزبخت با اشاره به تدوین استانداردهایی که متناسب با اقلام بهداشتی کرونا است، گفت: باید بگویم با توجه به شرایطی که سازمان بهداشت به ما توصیه کرده است و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استانداردهایی را در مورد دستگاه‌های تنفسی، پوشاک حفاظتی، دستکش‌ها، پوشاک جراحی، تجهیزات الکتریکی پزشکی، شوینده‌ها تدوین کردیم که روی پورتال سازمان در دسترس است.

وی اظهار داشت: یکی از اولین اقداماتی که انجام دادیم این بود که این استانداردها را در اختیار همه قرار دادیم.

پیروزبخت تاکید کرد: علاوه بر این با توجه به شرایط بیماری کرونا و نیاز مردم به اقلامی نظیر ژل، دستکش، الکل و ماسک اقدامات جدیدی را انجام دادیم که برای مثال استاندارد الکل خالص ۹۶ درصد را تدوین کردیم و البته برای ضدعفونی کردن از الکل ۷۰ درصد استفاده می‌شود که نیازی به استاندارد جدید نیست و همان الکل ۹۶ درصد کمی رقیق می‌شود.

وی اظهار داشت: در حقیقت تهیه الکل ۹۶ درصد که در بازار توزیع می‌شود مشمول استاندارد است و همه باید آن را رعایت کنند در حالی که الکل ۷۰ درصد مشمول استاندارد نیست.

* ما ۴۰ واحد تولیدی الکل در سراسر کشور داریم

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران خاطرنشان کرد: ما ۴۰ واحد تولیدی الکل در سراسر کشور داریم، ۳۴ واحد علامت استاندارد را از ما گرفتند و مابقی نیز در دست اقدام است. برای این کار ۲۷۱ نمونه از الکل‌های ۹۶ درصدی را آزمایش کردیم که ۲۳۵ مورد مورد قبول بود و ۳۶ مورد رد شد.

پیروزبخت در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر سخت‌گیری سازمان استاندارد برای خودروهای تولیدی در کشور برای جلوگیری از حوادث جاده‌ای گفت: درباره همه حوادثی که رخ می‌دهد باید تمام مؤلفه‌های حادثه را درنظر بگیریم، به اعتقاد بنده خودرو مؤلفه مؤثری است؛ اما عدم رعایت قوانین و مقررات رانندگی و فرهنگ رانندگی نیز تأثیر به‌سزایی دارد.

وی گفت: برای مثال خودرو پراید در خیلی از کشورهای دیگر استفاده می‌شود؛ اما در مقررات آن کشور آمده است که این خودرو نباید از شهر خارج شود؛ در حالی که اگر چنین مسئله‌ای در قانون ما پیش بینی می‌شد، از بسیاری از حوادث رانندگی جلوگیری می‌شد.

پیروزبخت ادامه داد: پراید خودرو درون شهری است و بیشترین ناایمنی آن در جاده‌ها دیده شده است و البته اکنون استانداردهای جدیدی درنظر گرفته شد و تولید پراید متوقف شده است؛ اما با این حال باید باز هم مراقب دیگر تولیدات باشیم.

این مقام مسئول در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه عده‌ای می‌گویند پروانه استاندارد خریدنی است، گفت: به هیچ وجه این‌طور نیست؛ بلکه سازمان ملی استاندارد به عنوان یک سازمان نظارتی و حاکمیتی وارد چنین خلافی نمی‌شود چرا که اگر یک کارخانه تولیدی بخواهد با پرداخت پول پروانه استاندارد دریافت کند از طریق کارشناسان طرح کنترل بازار رصد می‌شود و نقص در تولید پنهان نمی‌ماند.

رئیس سازمان ملی استاندارد خاطرنشان کرد: موضوع دیگری هم وجود دارد و آن هم این است که عده‌ای دریافت کارمزد خدماتی سازمان را به عنوان پرداخت پول برای دریافت استاندارد تداعی کنند.

وی در مورد اینکه آیا تاکنون پروانه شرکت متخلفی را باطل کرده است یا خیر، گفت: البته نمی‌توان نام آن واحدهای تولیدی را برد اما اگر خاطرتان باشد چند سال پیش تمرکز ویژه‌ای بر شرکت‌های تولیدکننده مواد لبنی داشتیم و مجوزهایی در این زمینه باطل شد.

به گفته پیروزبخت، همچنین در بازرسی از شرکت‌های آب معدنی تعدادی از پروانه‌ها باطل شد. برای مثال چندماه پیش یک شرکت تولیدکننده الکل را نام بردیم. طبیعتاً خط تولید آن کالا توقیف می‌شود تا زیر نظر ما دوباره مجوز متناسب را دریافت کنند.

پیروزبخت در مورد کالاهایی که در گمرک مانده است و تاریخ انقضا آن ممکن است بگذرد گفت: اگر کالایی باشد که بلافاصله پس از ترخیص مورد استفاده قرار می‌گیرد، مانند لاستیک، برایمان مهم است که چه قدر از تاریخ انقضا آن در گمرک مانده است اما روند ترخیص کالاهای دیگری که به عنوان حد واسط یا مواد اولیه است کمی متفاوت است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی