English

یک اقتصاددان در گفتگو با خبرگزاری موج تشریح کرد؛

دلایل چرخش سیاست جذب نقدینگی از بانک به بورس

آلبرت بغوزیان گفت: در حال حاضر دولت به دنبال هدایت پول مردم از بانک به بورس است، تا علاوه بر اینکه نقدینگی را کنترل کند، سرمایه مورد نیاز بنگاه ها را بهبود ببخشد و از این طریق درآمد مالیاتی خود را هم بالا ببرد و در نهایت کسری اعتبارات بودجه را با سرمایه های جدید جبران کند.

دلایل چرخش سیاست جذب نقدینگی از بانک به بورس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در یک سال گذشته شاخص بورس ایران رشد قابل ملاحظه ای داشته است و باعث جذب نقدینگی های سرگردان بازار شده، اما دلیل این اتفاق چیست؟ بسیاری از کارشناسان معتقدند افزایش قیمت نرخ ارز و تورم دو عامل رشد بورس هستند، اما وقتی نوسانات نرخ ارز در سال های اخیر را بررسی می کنیم شاهد نوسان کمتر ارز در سال 98 نسبت به سال 97 هستیم، اما میزان رشد بورس در سال 98 بالاتر بوده است، این عامل نشانه کنترل بورس توسط دولت است، خبرنگار خبرگزاری موج دلایل رشد بورس و سیاست های دولت برای حرکت در مسیر رشد بورس را در گفتگو با آلبرت بغوزیان اقتصاددان مطرح کرد؛ وی تاکید کرد:« کاهش درآمدهای دولت و سرکوب تورم ناشی از نقدینگی بالای جامعه دولت را وادار به رونق بورس کرده است.» در ادامه متن کامل گفتگو را می خوانید؛

در حال حاضر دولت به دنبال عرضه سهام بانک ها و شرکت های دولتی در بورس است، فکر می کنید دلایل این اقدام چیست؟

در حال حاضر قیمت نفت در بازار جهانی به شدت کاهش یافته و میزان درآمد نفتی ایران افت کرده است، هرچند از دو سال پیش تشدید تحریم ها علیه ایران میزان درآمدهای دولت از این بخش را کاهش داده، حال با توجه به اینکه هر ساله در بودجه بخشی از هزینه ها از محل درآمدهای نفتی تامین می شود، سال گذشته نیز همین روال در بودجه طی شد، اما پیش بینی ها درست از آب درنیامد، از طرف دیگر درآمدهای مالیاتی که باید در سال جاری اخذ می شد متاثر از شیوع ویروس کرونا احتمالا کاهش می یابد، از این رو دولت با افزایش سرمایه در گردش بنگاه های اقتصادی از طریق ایجاد رونق در بورس، اقتصاد را بهبود می بخشد تا اقتصاد جان تازه ای گرفته و از این طریق درآمدهای مالیاتی دولت بهبود یابد.

در حال حاضر این سیاست چقدر می تواند به نقدینگی سرگردان در بازار جهت بدهد؟

به طور قطع در سال های گذشته رکود اقتصادی و کاهش جذابیت بخش های مولد، نقدینگی در بازار را افزایش داده بود، در این شرایط مردم برای جلوگیری از کاهش ارزش پولشان وارد بازارهای مختلف می شوند و نوسانات آن بازارها را زیاد می کردند، برای نمونه در سال های گذشته میزان تورم در بازار مسکن، ارز، خودرو و ... بیشتر متاثر از هجوم نقدینگی بود و آسیب هایی را در جامعه به جای گذاشته و مصرف کننده‌های واقعی از این بازارها حذف شده اند، در این شرایط دولت برای جلوگیری از نوسانات این بازارها به دنبال جذب نقدینگی برآمده و بورس به عنوان ابزاری مناسب توانسته سیاست های دولت در این بخش را اجرایی کند.

در شرایط کنونی بسیاری از فعالان بازار از حبابی بودن بورس ابراز نگرانی کرده اند و می گویند احتمالا ریزش ناگهانی آن وجود دارد، نظر شما چیست؟

به طور قطع دولت به دنبال جذب بیشتر نقدینگی در بازار بورس است و اگر در حال حاضر به یکباره شاخص منفی شود، بسیاری از همین نقدینگی ها از بورس خارج می شوند، از این رو دولت همواره با عرضه سهام شرکت های دولتی جذابیت را در بورس حفظ می کند تا بتواند بازار را در کنترل خود دربیاورد.

در حال حاضر تورم به عنوان یکی از چالش های دهک های پایین جامعه مطرح است، آیا دولت می تواند سیاست مناسبی برای کنترل تورم بکار بگیرد؟

وقتی قیمت دلار از 13 هزار تومان به 16 هزار تومان رسید قیمت خودرو، مسکن و ... همین تورم را چند برابر لحاظ کردند، در این حالت دولت خودخواسته نرخ ارز را بالا برد تا بخشی از کمبود منابع را جبران کند، اما واقعیت این است که سیاست مناسب در این بخش بکار گرفته نشده، زیرا دولت می توانست به جای اینکه یارانه ارز 4200 تومانی به یک سری کالا بدهد و در مقابل نرخ ارز را بالا ببرد، می توانست سیاست متعادل سازی قیمت ها را دنبال کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی