English

در گفتگو با خبرگزاری موج مطرح شد؛

تقاضای مواد غذایی در ایران کاهش نیافته است

مسئولان و کارشناسان ایرانی معتقدند در بازار مواد غذایی ایران برخلاف بازار جهانی تغییری ایجاد نشده و تقاضا همانند گذشته است به جز چند محصول که واردات آن به دلیل بسته شدن مرزها با چالش مواجه شده بود و رشد قیمت داشتند قیمت در بقیه محصولات داخلی ثابت مانده است.

تقاضای مواد غذایی در ایران کاهش نیافته است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، طبق اعلام سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) به دلیل شیوع ویروس کرونا و سقوط قیمت نفت، تقاضا برای برخی محصولات کاهش یافته و باعث کاهش شدید قیمت جهانی مواد غذایی در ماه مارس شد، به طوری که شاخص قیمت سبد مواد غذایی شامل غلات، دانه‌های روغنی، لبنیات، گوشت و شکر در ماه مارس به ۱۷۲.۲ واحد رسید که ۴.۳ درصد پایین‌تر از فوریه است.

این آمارها در حالی در بازارهای جهانی مطرح می شود که مسئولان و کارشناسان ایرانی معتقدند در بازار مواد غذایی ایران تغییری ایجاد نشده و تقاضا و قیمت ها همانند گذشته است به جز چند محصول که واردات آن به دلیل بسته شدن مرزها با چالش مواجه شده بود و با رشد قیمت همراه شدند که در ادامه این مشکل برطرف شده است.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در حال حاضر صادرات خیار، گوجه، هندوانه به ویژه در مسیر عراق در حال انجام است، گفت: اخیرا مسئولان گفته اند که قرار است مرز کردستان عراق دو روز بسته شود که اگر این اتفاق بیفتد به طور جدی به عرضه محصولات صیفی کشور آسیب وارد می شود، چراکه مرزهای کشور انبار مناسبی ندارند و اگر قرار است در کشور جهش تولید رخ دهد باید زیرساخت های لازم برای تولیدات صادرات محور فراهم شود و از طرف دیگر کشاورزان به ماشین آلات بسته بندی مجهز شوند.

رضا نورانی با بیان اینکه مصرف محصولات غذایی در شرایط قرنطینه کاهش نیافته است، افزود: در مجموع به دلیل اینکه مرزها بسته شده است میزان تولید برای صادرات کاهش پیدا می کند و از آنجایی که ایران از مجموع 13 اقلیم 11 اقلیم را در اختیار دارد باعث شده میزان تولید انواع محصولات در کشور خوب باشد تا جایی که حتی در شرایط کنونی تحریم و  شیوع ویروس کرونا میزان ذخیره مواد غذایی در کشور مناسب است و البته بسته شدن مرزها باعث شده تا محصولاتی که برای صادرات ذخیره شده بودند به بازار داخلی تزریق شوند، برای نمونه پرتقال درجه یک صادراتی به بازار عمده فروشی داخل عرضه شده و به قیمت 4300 تومان فروخته می شود که باید کیلویی 5300 تومان به دست مصرف کننده برسد.

او با تاکید بر اینکه برداشت هندوانه، گوجه فرنگی، خیار، ملون و... در استان های جنوبی آغاز شده است، افزود: در حال حاضر مرز کشورهای سی آی اس، ترکیه و کویت تقریبا بسته است و همین موضوع در ابتدای سال منجر به کاهش واردات موز و گرانی این محصول شد و  البته به تازگی واردات موز از سر گرفته شده و قیمت آن پس از یک افزایش روند کاهشی گرفته است. در واقع موز مورد نیاز ایران توسط کشتی از اکوادور  وارد بندر مرسین ترکیه می شد و از آنجا به صورت زمینی به شهر وان منتقل و سپس از آنجا برای ارسال به تبریز بارگیری می شد و در مدتی که مرز ترکیه بسته بود واردات این محصول متوقف شد و همین موضوع روی قیمت آن تاثیر گذاشت.

نورانی با تاکید بر اینکه قیمت ها متناسب با وضعیت تولید و عرضه تعیین می شوند، تصریح کرد: در حال حاضر تغییر قیمت در محصول خاصی به وجود نیامده است و پیش بینی می شود این روند ادامه داشته باشد، هرچند ممکن است در مقطعی یک محصول در بازار دچار کمبود شود و به فراخور آن قیمتش نیز بالا برود، اما به طور کلی در شرایط کنونی میزان تولیدات صیفی در کشور مناسب است و به نظر نمی رسد مشکلی برای تامین نیاز داخلی وجود داشته باشد، حتی پیش بینی می شود نسبت به سال های گذشته به دلیل کاهش صادرات عرضه در داخل بیشتر شود.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی صادرات به بازار هند و روسیه ادامه دارد، اظهار کرد: میزان صادرات محصولات کشاورزی به این دو کشور طبق روال گذشته ادامه دارد و حتی از نظر میزان عرضه نیز تغییر نکرده است.

* کاهش میزان ضایعات مواد غذایی در دوران کرونا

براساس گزارش های قبلی سازمان جهانی خواربار و کشاورزی، میزان ضایعات موادغذایی در ایران ٣٥‌میلیون تن است که در مقایسه با اتحادیه اروپا که شامل ٢٧ کشور است و تنها ٩٠‌میلیون تن موادغذایی دور می ریزند ضایعات مواد غذایی در ایران بسیار بالاست. یک پژوهش علمی ارزش مادی ضایعات موادغذایی در ایران را ١٥‌میلیارد دلار برآورد کرده که این رقم با درآمد نفتی کشور در سال های اخیر برابری می کند.

عضو کانون صنایع غذایی ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه پاسخ به سوال درباره تغییر در میزان مصرف مواد غذایی در زمان قرنطینه نیازمند ارزیابی مصرف و تحلیل آماری است، گفت: با توجه به اینکه مصرف مواد غذایی از مزرعه تا قاشق با ضایعاتی همراه است و داده های ماه اخیر نشان می دهد که میزان ضایعات مواد غذایی کاهش یافته است می توان حدس زد که در زمان قرنطینه کاهش تولید و مصرف رخ داده است.

علی موحد با بیان اینکه پیش از شیوع کرونا در ایران دور ریز مواد غذایی بیشتر از میانگین جهانی بوده است، افزود: در حال حاضر تقاضا برای مواد غذایی همچنان بالاست و این نشانه ذخیره مواد غذایی به دلیل نگرانی مردم برای آینده است و این حاکی از افزایش مصرف نیست و اگر این محصولات را برای چند ماه در نظر بگیریم شاید میزان مصرف کاهش یافته باشد.

او با تاکید بر اینکه شرکت ها در پایان سال محصولات خود را از انبارها خارج می کنند، تصریح کرد: با توجه اینکه نمی توان روند خروج کالا از انبار شرکت ها در ماه های اخیر را مورد ارزیابی قرار داد، به همین دلیل روند تقاضا از مسیر شرکت ها را نمی توان محاسبه کرد که روند مصرف کالا در زمان قرنطینه اخیر قابل پیش بینی باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، با وجود اینکه در یک ماه اخیر خبرها حاکی از این بوده که سوپرمارکت ها در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی به دلیل هجوم مردم برای خریدن کالا خالی شده، اما آمارهای فائو حاکی از کاهش مصرف مواد غذایی پس از شیوع ویروس بوده است، در حالی که برخی کارشناسان معتقدند در ایران اطلاعات لازم برای ارائه آمار دقیق میزان مصرف وجود ندارد، اما کاهش ضایعات مواد غذایی چندوقت اخیر ممکن است به دلیل کاهش مصرف رخ داده باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه