English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

صادرات تنها در مرز افغانستان مشکل ندارد/ محدودیت شدید در مرزهای ترکیه، عراق و پاکستان

در شرایط کنونی تنها مرز افغانستان باز است و اگر مسئولان اعلام کرده اند مرز ترکیه و پاکستان باز است، اما این مرزها محدودیت شدید دارند و به دلیل مشکلاتی که برای عبور کالا و افرادی ایجاد می کنند صادرات انجام نمی شود یا با ساختی همراه است، همچنین مرز عراق نیز در برخی مواقع باز و دوباره بسته می شد و به طور کلی نمی توان فضای با ثباتی را در پایانه های مرزی کشور دید.

صادرات تنها در مرز افغانستان مشکل ندارد/ محدودیت شدید در مرزهای ترکیه، عراق و پاکستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در هفته های گذشته شیوع کرونا نه تنها باعث تعطیلی بسیاری از کسب و کارها شده و رکود را در بازار شده است، به دلیل بسته شدن مرز کشورهای همسایه بازارهای صادراتی را نیز با چالش های روبرو کرده است، در این راستا حمید زادبوم دبیر کارگروه توسعه صادرات کشور با اعلام اینکه ستاد رفع موانع تجاری در شرایط شیوع ویروس کرونا در سازمان توسعه تجارت ایران تشکیل شده گفته است:« کلیه دفاتر سازمان با همکاری سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور به صورت لحظه‌ای از شرایط مرزها مطلع شده و ضمن اطلاع‌رسانی به مراجع ذی‌ربط نسبت به رفع مشکلات ایجاد شده از طریق رایزنی با مقامات وزارت خارجه اقدام می‌کنند، همچنین دغدغه‌های صادرکنندگان به ویژه در حوزه کالاهای فسادپذیر را بجا می دانیم و به منظور اطلاع‌رسانی به تجار و بازرگانان در خصوص وضعیت مرزها قبل از حمل کالاهای صادراتی ستادی با حضور تشکل‌ها و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران شکل گرفته است».

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه بسته شدن مرز کشورهای همسایه مشکلاتی را برای صادرات ایجاد کرده است، گفت: در حال حاضر نه تنها سلامتی مردم مورد تهدید قرار گرفته، بلکه به صورت دمینووار تبعات ورود کرونا اقتصاد کشور را مورد آسیب قرار داده است، هرچند مسئولان در مصاحبه های اعلام می کنند که مرزها باز هستند، اما درحال حاضر همچنان ممنوعیت های وجود دارد.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی با بیان اینکه در شرایط کنونی تنها مرز افغانستان باز است، افزود: اگر گفته می شود که مرز ترکیه و پاکستان باز است، اما رسما این مرزها محدودیت شدیدی دارند و به دلیل مشکلاتی که برای عبور کالا و افرادی ایجاد می کنند صادرات انجام نمی شود یا با ساختی همراه است، همچنین مرز عراق نیز در برخی مواقع باز و دوباره بسته می شود و به طور کلی نمی توان فضای با ثباتی را در پایانه های مرزی کشور دید.

او با تاکید بر اینکه دولت تصمیم گرفته شده برای حفظ سلامت مردم تمام زباله ها را بدون تفکیک آتش بزند، تصریح کرد: حدود 60 درصد از مواد اولیه کاغذ از طریق مواد بازیافتی تامین می شود که آتش زدن این زباله ها روی تامین مواد اولیه کارتن و ... تاثیر می گذارد و از طرف دیگر مرزها بسته شده و واردات مواد اولیه نیز با چالش های زیادی روبرو است، حال اگر مواد اولیه کاغذ و کارتن تامین نشود روی صادرات کالا نیز تاثیر منفی می گذارد، زیرا صنعت بسته بندی با مشکلاتی روبرو شود، به طور قطع عرضه و صادرات نیز با محدودیت های همراه خواهد شد.

این عضو ستاد کرونای اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: در شرایط کنونی از طریق وزارتخارجه و رایزنی با سفرای خارجه بازگشایی مرزها دنبال می شود و باید توجه داشت که امروز در دنیا از روش های مختلفی برای جلوگیری از ورود کرونا از طریق واردات کالا اجرا می شود و بسیاری از کشورها کالای بسته ندی شده را گندزدایی می کنند ما نیز باید از این اصول تبعیت کنیم.

وضعیت صادرات در سال 98

میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی در ۱۱ماهه سال ۹۸ بیش از ۱۲۵ هزار تن و به ارزش ۳۸ میلیارد و ۵۹۷ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷ از لحاظ وزنی رشد ۱۷/۶ درصدی و از لحاظ ارزش نیز کاهش ۴/۴ درصدی داشته است. همچنین در ۱۱ ماهه امسال بیش از ۳۲ هزار تن کالا به ارزش ۳۹ میلیارد و ۹۴۰ میلیون دلار واردات شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، به‌لحاظ وزنی ۱۰/۸ درصد و به‌لحاظ ارزش ۲/۳ درصد رشد داشته که نشان می دهد مجموع تجارت خارجی ایران در ۱۱ماهه امسال ۷۸ میلیارد و ۵۳۷ میلیون دلار ارزش داشته که نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ با کاهش ۹۰۹ میلیون دلاری یا کاهش  ۱/۱ درصدی همراه بوده است. در این مدت ۵ مقصد اصلی صادرات کالاهای ایرانی؛ کشورهایی همچون چین (سهم ۲۲/۹ درصدی)، عراق (سهم ۲۲ درصدی)، ترکیه (سهم ۱۲/۸ درصدی)، امارات (سهم ۱۰/۵ درصدی) و افغانستان (سهم ۵/۵ درصدی) و ۵ مبدا اول کالاهای وارداتی ایران نیز کشورهای چین (سهم ۲۵/۳ درصدی)، امارات (سهم ۱۹/۹ درصدی)، ترکیه (سهم ۱۱/۶ درصدی)، هند (سهم ۸/۵ درصدی) و آلمان (سهم ۴/۸ درصدی) بوده اند. حال با توجه به شیوع کرونا میزان صادرات و واردات کالای ایران تحت تاثیر قرار گرفته، چراکه مرز کشورهای همچون عراق، ترکیه، پاکستان و ... تاحدودی مسدود است یا مانند سابق مرداودات تجاری انجام نمی شود، از طرف دیگر کشورهای مانند امارات تردد کشتی های ایرانی را به مقصد بنادر این کشور با محدودیت همراه کرده که این موضوع در بلندمدت روی میزان مراودات تجاری و حتی واردات ایران تاثیر می گذارد. البته مجیدرضا حریری رئیس اتاق ایران و چین با رد این موضوع که مراودات تجاری ایران و چین با مشکل مواجه شده است، اذعان کرده است: در حال حاضر اقتصاد تمام کشورهای دنیا تحت تاثیر قرار گرفت و تجارت در چین و هیچ کشوری بی تاثیر از ویروس کرونا نیست.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با تاکید بر اینکه پیش از بروز کرونا صادرات در کشور از نظر وزنی رشدی 20 درصدی داشته است، گفت: در سال 99 میزان صادرات از نظر وزنی کرده و از نظر ارزشی حدود چهار درصد کاهش داشته که این موضوع در نتیجه تعدیل پایه ای صادراتی بوده، اما افزایش حجم کالا نشان دهنده عرضه بیشتر کالاهای ایرانی در بازارهای خارجی بوده است.

محمد لاهوتی در سال های گذشته تاکنون ایران بیشتر صادرکننده نفت خام بوده و اکنون به سمت صادرات پتروشیمی و میعانات گازی رفته است، اظهار کرد: حدود 50 درصد صادرات ایران محصولات کشاورزی، معدنی و صنعتی است که بخش عمده ای از آن مواد اولیه و کالاهای واسطه ای است که شامل بخش های از محصولات پتروشیمی، معدن و ... است. در واقع باید توجه داشت که  افزایش صادرات یک گام مثبت بوده، اما باید توجه  کرد که در برخی کالاها زیرساخت لازم برای تولید محصولات پایین دستی ایجاد نشده و همین مسئله باعث شده زمینه ایجاد ارزش افزوده بیشتر وجود نداشته باشد، از این رو نباید به بهانه جلوگیری از صادرات خام برخی محصولات، محدودیت ها را به گونه وضع کرد که به صادرات خدش وارد شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، یکی از برنامه های دولت در سال 98 افزایش صادرات غیر نفتی برای تامین ارز بوده است، چراکه توقف صادرات نفت منابع ارزی کشور را با چالش روبرو کرده که باید از طریق صادرات کالاهای غیرنفتی جبران شود و در حال حاضر با شیوع کرونا مرز اکثر کشورهای همسایه که مقصد صادرات کالاهای ایرانی است مسدود هستند، هرچند برخی مسئولان در مصاحبه های خود از بازگشایی این مرزها خبر داده اند.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه