English

خبرگزاری موج گزاش می دهد؛

وضعیت اقتصاد ایران در ماه پایانی سال ۹۸

حال این روزهای اقتصاد کشور اصلا خوب نیست و این موضوع نه تنها به ادامه روند نوسانات ارزی و بروز تورم های جدید در اقتصاد بر می گردد، شیوع کرونا باعث تعطیلی بسیاری از فعالیت های اقتصادی و بازار شده است، این در شرایطی است که اقتصاددان ها تنها راهکار کشور برای عبور از مشکلات رکود و تورم را رونق اقتصادی می دانند.

وضعیت اقتصاد ایران در ماه پایانی سال 98

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، پس از دو سال فشار تحریم ها که کسب و کارهای خرد مردمی را مختل کرده بود و رفته رفته شرایط اقتصادی خود را داشت با این وضعیت انطباق می داد سروکله ویروس کرونا پیدا شده، عاملی که از همان ابتدای کار با تعطیلی بازار و کسب و کارها فشار خود را بر مردم پیشتر کرده است و انطباق پذیری با آن نیز به سادگی ممکن نیست. در چنین شرایط تحریمی که اقتصاددان ها راهکار مقابل با رکود تورمی را رونق تولید می دانند این بار کرونا مانع شده است و تازمانی که ریشه کن نشود همچنان تبعات منفی آن در اقتصاد کشور نمود پیدا می کند.

یک اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در شرایطی که تحریم بر اقتصاد کشور حاکم باشد تنها راهکار تقویت اقتصاد تقویت تولید داخلی است، اظهار کرد: به طور قطع وقتی اقتصاد کشور با محدودیت های در زمینه مبادلات بین المللی بانکی مواجه باشد در زمینه تامین مواد اولیه و صادرات چالش های خواهد داشت، از این رو هزینه تامین مواد اولیه نسبت به شرایط عادی بیشتر خواهد بود و صادرات نیز در صورتی که بازاهای خارجی وجود داشته باشد با هزینه بالاتری همراه خواهد شد که این عوامل رقابت پذیری را در تولید کاهش می دهد، با این حال سیاست ها باید در راستای تقویت تولید داخلی باشد.

آلبرت بغزیان با بیان اینکه تنها با افزایش تولید امکان مقابله با تورم وجود دارد، افزود: کاهش صادرات در چند وقت اخیر میزان تامین ارز را با اختلال مواجه کرده و در شرایطی قیمت ارز افزایش یافته، تورم جدیدی بر اقتصاد تحمیل کرده است، از طرف دیگر رفتن نام ایران در فهرست سیاه اف ای تی اف یک محدودیت بین المللی دیگر است که در کنار تحریم ها می تواند اقتصاد کشور را دچار مشکل کند، چراکه امروز این اتفاق کمک کرده تا کسانی که تحریم های ایران را دنبال می کنند به اهداف خود دست پیدا کنند و نتیجه بی توجهی به اف ای تی اف برای اقتصاد کشور چیزی جز کاهش ارزش پول ملی و تورم بیشتر نبوده است.

کساد در کسب و کارهای مردمی

در دو سال گذشته بسیاری از مردم با شرایط جدیدی در اقتصاد مواجه شدند و افرادی که برنامه ریزی برای خرید مسکن یا حتی خرید خودرو داشتند، به طور کامل برنامه خود را عوض کردند و این افراد نه تنها مالک مسکن و خودرو نشدند، بلکه به سختی از عهده مخارج خود بر می آیند.

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار خبرگاری موج با اشاره به اینکه اقتصاد ایران در شرایط کنونی علاوه بر اینکه با عوامل خارجی مختلفی درگیر است با مشکلات ساختاری نیز دست به گریبان است، گفت: به طور قطع کاهش ارزش پول ملی و تورم تمام اقتصاد ایران و زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است و این موضوع در کنار مشکلاتی همچون رانت، فساد و ... مسائل را کاملا پیچیده کرده که برای عبور از آن نیازمند جراحی اقتصادی هستیم.

جواد صلاحی با بیان اینکه بازگشت اقتصاد به شرایط رونق نیازمند بسترهای همچون ثبات اقتصادی است، تصریح کرد: در شرایطی که همواره کسب و کارها با نوسانات ارزی، دستور العمل ها و مقررات جدید مواجه می شوند که در برخی موارد با قوانین و مقررات قبلی در تضاد هستند و مشکلاتی را به وجود می آورند که علاوه بر اینکه بر فعالیت اقتصادی بنگاه های کشور تاثیر منفی می گذارد مجموع اقتصاد کشور ار نیز دچار کاستی می کند و این مساله باعث می شود به رکود اقتصادی، بیکاری و ... دامن زده شود.

او با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی که اقتصاد کشور با محدودیت های برای صادرات مواجه شده باید سازوکارهای برای تسهیل آن اتخاذ شود، اظهار کرد: به دلیل محدودیت صادرات نفتی تامین ارز با چالش مواجه شده از این رو دولت باید از طریق تسهیل صادرات کالاهای غیر نفتی مبادرت به تامین ارز مورد نیاز کشور کند، از طرف دیگر دولت باید با تشدید نظارت های داخلی مانع از بروز تورم شود، چراکه پس از توقف واردات برخی کالاها به کشور عرضه برخی کالاها ممکن است با انحصار همراه شده باشد و همین مسئله به صورت زنجیره وارد بر زندگی مردم و سایر فعالیت های اقتصادی تاثیر منفی می گذارد، از این رو باید این چرخه اصلاح شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، حال این روزهای اقتصاد کشور اصلا خوب نست و این موضوع نه تنها به ادامه روند نوسانات ارزی و بروز تورم های جدید در اقتصاد بر می گردد، شیوع کرونا باعث تعطیلی بسیاری از فعالیت های اقتصادی و بازار شده، همچنین برخی کشورهای همسایه همچون ترکیه مرزهای خود را به طور کامل به روی ایران بسته اند و این موضوع تنها محدودیت برای تردد مسافر نیز بلکه مبادلات کالایی را نیز دچار نقصان کرده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه