English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

پیش‌بینی کارشناسان از وضعیت بورس

کارشناسان معتقدند سیاست‌های بورسی یک سال اخیر تاثیر مثبتی در جذب نقدینگی داشته و بسیاری از مردم به سمت بورس کشیده شده و پیش‌بینی کردند که تا یک سال آینده شاخص های بورس ممکن است تا مرز 700 هزار نیز رشد داشته باشد.

پیش‌بینی کارشناسان از وضعیت بورس

گزارش خبرگزاری موج، افزایش نقدینگی در دو سال گذشته باعث شده که دولت استراتژی فعال‌سازی بورس را برای جمع کردن نقدینگی از بازار تدوین کند، تا علاوه بر اینکه سرمایه های خرد در بخش مولد بکار گرفته می شود، مانع از شوک های مقطعی به بازارهای همچون طلا، دلار، مسکن، خودرو و ... نیز شود. 

یک کارشناس مالی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در حال حاضر دیگر سرمایه گذاری در بخش های مانند مسکن، طلا و دلار جذابیی ندارد و بیشتر نقدینگی ها به سمت بورس سوق پیدا کرده است، گفت: هرچند خبرهای سیاسی، کرونا و ... روی بورس ایران نوسانات بالایی ایجاد می‌کند، با این حال به دلیل کششی که در بورس وجود دارد رشد چشمگیری در آینده خواهد داشت و حتی می توان پیش‌بینی کرد که شاخص از500 تا 700 هزار در پایان سال آینده متغییر خواهد بود.

محسن مختاری پاک با بیان اینکه اثرات برخی خبرها در بورس موقتی است، افزود: از آنجایی که کمیته FATF یک فرصت دیگری برای ایران قائل شده، به نظر می رسد که نگاه ایران در بلندمدت پذیرش آن باشد. از طرف دیگر رمز دوم پویا و اجرای سیاست شفافیت مالیاتی و ... در راستای پذیرش اف ای تی اف بوده، به همین دلیل به نظر می رسد که ایران به دنبال پذیرش این کنوانسیون در یک سال آینده است.

او با تاکید بر اینکه در حال حاضر حباب های در بازار وجود دارد، اما ورود نقدینگی جدید باعث رشد سهام خواهد بود، تصریح کرد: البته نوسانات بورس ادامه خواهد داشت و به نظر می رسد حتی عده ای به دلیل عدم آگاهی از وضعیت بازار ضرر کنند، اما در مجموع در بلند مدت رشد بورس را خواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه اکثر صنایع به دلیل ورود نقدینگی رشد خواهند داشت، تصریح کرد: بخش های فلزات، شیمیایی و ... رشد بالایی خواهند داشت، زیرا آهن و فولاد یک دوره ای رکود را پشت سر گذاشته‌اند و پیش‌بینی می‌شود در ادامه رشد داشته باشند. همچنین در بخش شرکت‌های داروسازی و شیمیایی پس از انتشار خبر کرونا شاهد صف خرید طولانی بوده‌ایم و به نظر می‌رسد این روند ادامه داشته باشد.

مختاری با تاکید بر اینکه در حال حاضر نوسان ده درصدی قیمت در بازار کف و سقف وجود دارد، تصریح کرد: تعدادی از شرکت ها به سمت خرید و فروش دو طرفه رفته اند که به نظر می رسد به زودی محدودیت های بازار بورس حذف و دیگر کف و سقف خرید برداشته شود که در این حالت افرادی که حرفه‌ای وارد بورس می شوند می‌توانند معاملات بیشتری را انجام دهند.

او با تاکید بر اینکه دولت به دنبال تقویت زیرساخت های بورس است، گفت: در حال حاضر تغییرات ارز تاثیر چندانی بر بورس نخواهد داشت، همچنین تغییرات بودجه‌ای نیز نوسانی بیشتر از 10 درصد ایجاد نمی‌کند، زیرا در حال حاضر بیشتر منابع بودجه از طریق درآمد مالیاتی تامین می‌شود که از صنایع حاضر در بورس به دست می‌آید.

* تاثیر شوک های سیاسی در بورس

یک کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه امسال رشد خوبی در بورس به وجود آمده است، گفت: بیشترین سوددهی بورس به عرضه اولیه ها مربوط می‌شود که در برخی موارد تا 120 درصد نیز به سهامداران سود می‌دادند و بعد از آن وقتی تقاضا بالا رفت و صف خرید برای عرضه اولیه ها زیاد شد برای سهام سقف تعیین شد، با این حال میزان سوددهی بورس در ایران بسیار بالا رفته و حتی به قدری سودده شده که سپرده‌گذاری در بانک نوعی سوخت سرمایه است.

مبین کسایی با بیان اینکه برخی سهام روی شاخص تاثیر مثبتی دارد، افزود: وقتی سهامی از سوی مردم خریداری شود که تاثیر زیادی روی شاخص داشته باشد سود بیشتری می‌برند، اما به طور کلی اگر شاخص مثبت باشد به طور قطع سهام نیز سوده خواهد بود.

او با تاکید بر اینکه مسائل سیاسی و شوک های خبری روی بورس کشورمان تاثیر بالایی دارد، اظهار کرد: برخی مواقع تاثیر این شوک های سیاسی به قدری است که برخلاف تحلیل‌های تکنیکال عمل می‌کند.

او با اشاره بر اینکه شرکت‌های حقوقی ممکن است سیاست‌های دولت را در بورس پیش ببرند، اظهار کرد: در شرایط کنونی بورس ظرفیت بالایی برای سرمایه گذاری دارد و هرچقدر که سرمایه گذاری و نقدینگی در این بازار بیشتری انجام شود رشد سهام نیز بیشتر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، نقدینگی در ایران تا 20 هزار میلیارد تومان افزایش یافته که به دلیلی بی ثباتی که در اقتصاد وجود دارد به هر بخشی که ورود کرده تورم و نوسان بالایی را به‌جای گذاشته است، از این رو دولت سیاست‌های جدیدی تدوین کرده و کارشناسان معتقدند سیاست‌های بورسی یک سال اخیر در جذب نقدینگی موفق بوده و پیش‌بینی کردند که تا یک سال آینده شاخص های بورس ممکن است تا مرز 700 هزار نیز رشد داشته باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه