English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

افزیش ۴۰ تا ۶۰ هزار تومانی قیمت گوشت قرمز/ جبران قیمت پوست و جگر با گرانی گوشت!

قیمت گوشت قرمز در دو روز گذشته به شدت افزایش یافته و کارشناسان معتقدند توقف صادرات پوست، کاهش تقاضا برای جگر و کله‌پاچه روی این افزایش قیمت گوشت تاثیر گذاشته است، زیرا قیمت برخی اقلام لاشه دام کاهش یافته و کشتارگاه ها برای جبران آن به قیمت گوشت اضافه کرده‌اند.

افزیش 40 تا 60 هزار تومانی قیمت گوشت قرمز/ جبران قیمت پوست و جگر با گرانی گوشت!

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، در حال حاضر خبرهای مبنی بر افزایش قیمت گوشت قرمز مطرح شده که مراجعه میدانی ما به قصابی ها این موضوع را تایید کرده که برخی از فروشنده ها این گرانی را ناشی از عدم فروش برخی اقلام صادراتی لاشه دام همچون پوست اعلام کرده‌اند و برخی نیز این گرانی را به نوسانات دلار و حتی بالا رفتن تقاضای مردمی نسبت داده‌اند، زیرا پس از شیوع کرونا در ایران بسیاری از کشورها مرز خود را با ایران بسته‌اند و همین مسئله سفرهای خارجی نوروز را تعلیق کرده است که به طور قطع روی میزان گوشت مصرفی در کشور تاثیر خواهد داشت، البته اثر این فاکتور بسیار ناچیز است و به نظر می رسد توقف صادرات پوست بیشتر روی افزایش قیمت گوشت تاثیر گذاشته است.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه عوامل مختلفی در افزایش قیمت گوشت قرمز تاثیر داشته است، گفت: پس از رفتن اسم ایران در فهرست سیاه اف ای تی اف( FATF ) سایر اقلام دام زنده همچون پوست و ... به دلیل توقف صادرات، مشتری خود را از دست داد که این موضوع ناشی از محدودیت در جابجایی پول صادرات بود. همچنین به دلیل شیوع کرونا قیمت جگر و کله‌پاچه کاهش یافته، زیرا مردم به طباخی و جگرکی مراجعه نمی‌کنند و همین مسئله باعث شده قیمت آن روی گوشت جبران شود، برای نمونه جگر از 120 هزار تومان به 50 هزار تومان کاهش قیمت داشته و کشتارگاه ها برای جبران قیمت تمام شده سایر اقلام لاشه را گران کرده‌اند.

علی‌اصغر ملکی، با بیان اینکه دام به صورت کنترل شده وارد استان تهران می‌شود و این مسئله عرضه را تحت تاثیر قرار داده است، افزود: با افزایش نرخ دلار انگیزه برای قاچاق بره بیشتر می‌شود و کرایه ها نیز بالا می‌رود این عوامل در کنار شتاب زدگی مردم برای خرید گوشت باعث افزایش قیمت شده است.

او با تاکید بر اینکه اذهان مردم مخدوش هست و نگران قرنطینه شدن تهران هستند، اظهار کرد: با توجه به اینکه در اسفندماه به دلیل خریدهای نوروزی تقاضا بالا می‌رود قیمت ها نیز بیشتر می‌شود. از طرف دیگر امسال با کاهش سفرهای خارجی مردم خریدهای عیدشان را انجام داده‌اند که در مجموع روی تقاضا اثرگذاشته است.

او با تاکید بر اینکه تولید گوشت کم نیست، تصریح کرد: در تهران از گوشت استاندارد استقبال می‌کنند و وقتی ران دامی وزنش بالا باشد به دلیل اینکه چربی بیشتری دارد در تهران مشتری ندارد، اما دام های سبک‌تر به دلیل چربی کمتر مشتری بیشتری دارند، به همین دلیل عرضه در تهران تحت تاثیر این عوامل قرار دارد.

*قیمت گوشت مرغ تغییری ندارد

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه قیمت مصوبه گوشت مرغ 12900 تومان است، اظهار کرد: اگر امروز تقاضا برای گوشت مرغ بیشتر شده به این دلیل است که مردم به دنبال این هستند تعداد دفعات خریدهای خود را کمتر کنند. اما باید توجه داشت که در شرایط کنونی گوشت برای تامین نیاز بازار داخلی وجود دارد و تمام تولیدکننده ها فعال هستند. همچنین خوشبختانه آنفولانزای پرندگان نداشته‌ایم و نیز تاکنون موضوع انتقال کرونا به پرندگان نیز از سوی سازمان دامپزشکی مطرح نشده است.

محمد یوسفی  با بیان اینکه در شرایط کنونی میزان تولید مرغ حدود 190 تا 200 هزار تن در ماه است، افزود: میزان تقاضا برای گوشت مرغ در بازار حدود 160 هزار تن در ماه است و بیش از 20 هزار تن مازاد تولید داریم که بخشی از آن صادرات و بخشی نیز توسط شرکت پشتیبانی امور دام ذخیره می‌شود.

او با اشاره به اینکه به بسیاری از کشورها همچون عراق و افغانستان که صادرات گوشت داشتیم و در حال حاضر دروازه های خود را به روی ایران بسته‌اند و این مسئله باعث شده که صادرات کاهش یابد، تصریح کرد: سال آینده نیز وضعیت بازار تغییری نخواهد داشت، هرچند باید بیشتر روی صادرات تمرکز داشته باشیم، چراکه در شرایط کنونی ظرفیت تولید بیشتر از تولید موجود است. به عبارت دیگر در سال 2 میلیون تن تولید گوشت مرغ در کشور داریم که امکانات و تجهیزات لازم برای افزایش آن تا سه میلیون تن را نیز داریم، اما شرط آن این است که نهادها و خوراک دام از سوی دولت تامین شود تا مرغدار به اطمینان خاطر جوجه ریزی کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، گویا مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت گوشت در این روزها توقف صادرات برخی اقلام مربوط به لاشه دام است که در نتیجه بسته شدن مرز کشورهای همسایه و رفتن ایران در فهرست سیاه اف ای تی اف بوده است، چراکه کشتارگاه ها قیمت اقلامی مانند پوست، کله‌پاچه و ... که تقاضا ندارند را روی گوشت اضافه کرده‌اند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه