English

یک اقتصاددان در گفتگو با خبرگزاری موج؛

۴۰ درصد اقتصاد ایران زیر زمینی است

علی اکبر نیکو اقبال گفت: در دهه های اخیر به دلیل ضعف در اجرای خصوصی سازی و تلاش برای متمرکز کردن اقتصاد در دست دولت، اقتصاد ایران بسیار ضعیف و بیمار شده است.

40 درصد اقتصاد ایران زیر زمینی است

یک اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه 40 درصد اقتصاد ایران به صورت زیر زمینی است، اظهار کرد: در حال حاضر دولت می تواند 900 هزار میلیارد تومان درآمد از طریق گرفتن مالیات از بخش های زیر زمینی همچون خرید فروش دلار، طلا و ... اخذ کند، این مشکلات اقتصادی تا حدودی ناشی از این است که اقتصاد ایران بیمار بوده و تا زمانی که اقتصاد دولتی باشد، فساد و رانت و ... نیز از بین نرود، همچنان ساختار ضعیف باقی خواهد ماند.

علی اکبر نیکو اقبال با تاکید بر اینکه از زمان فروپاشی شوروی اقتصاد ایران به سمت متمرکزگرایی رفت، افزود: در واقع کشور ما عدالت اجتماعی را از ابتدای انقلاب با رویکرد تمرکز گرایی دنبال می کردیم و همین مسئله باعث شده سرمایه داری دولتی اقتصاد ایران را در اختیار بگیرد و امروز بیش از 80 درصد اقتصاد کشور در اختیار دولت و شرکت های است.

این اقتصاددان با تاکید بر اینکه ایران نتوانست خصوصی سازی را به خوبی اجرا کند و همین مسئله باعث شد که اقتصاد خصولتی ناکارآمد نیز در اقتصاد کشور به وجود بیاید، اظهار کرد: بعد از فروپاشی شوروی، روسیه و چین به سمت توسعه اقتصاد مبتنی بر استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی رفتند و حتی چین الگوی بهتری را در اقتصاد اجرا کرد، اما ایران نتوانست از این الگو استفاده کند.

به گزاش خبرنگار خبرگزاری موج، در حال حاضر رشد اقتصادی ایران منفی است و با تورم بالا نیز مواجه هست، هرچند در چند ماه گذشته بانک مرکزی و مرکز آمار اعلام کرده اند در بخش های همچون صنعت و کشاورزی رشد اقتصادی مثبت شده و این روند ممکن است در سال 99 نیز ادامه داشته باشد، اما از آنجایی که پایداری در اقتصاد ایران بسیار پایین است نمی توان اطمینان داشت که به طور قطع رشد اقتصادی در کشور رخ خواهد داد، چراکه ساختار اقتصادی با مشکلات زیادی دست به گریان است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه