English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

بکارگیری فناوری در صنعت خودرو در انتظار تصمیم متولیان / اجرای ماده ۱۲ برای عرضه خودروهای پاک

صنعت خودروی ایران در حال حاضر به دلیل فشار تحریم ها در تولید برخی قطعات «های تک» بازمانده و اثر آن به شکل توقف تولید برخی خودروهای اتومات، کاهش تیراژ تولید و ... بازتاب یافته، این در حالی است که برخی شرکت های دانش بنیان همان قطعات وارداتی را داخلی سازی و در نمایشگاه خودروهای آینده عرضه کرده‌اند، هرچند تولید کننده ها عدم حمایت دولت و اجرایی نشدن ماده 12 قانون رفع موانع تولید را عامل بازدارنده توسعه وسایل نقلیه پاک عنوان کرده اند.

بکارگیری فناوری در صنعت خودرو در انتظار تصمیم متولیان / اجرای ماده 12 برای عرضه خودروهای پاک

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، این روزها نه تنها صنعت خودروی کشور به دلیل تحریم های سنگین با مشکلاتی مواجه است و  قطعه سازان و شرکت های دانش بنیان برای عبور از محدودیت های تولید و بومی سازی قطعات نیازهای این صنعت را رصد می کنند، زیرا بهبود کیفیت تولید خودرو یکی از دغدغه های مردم هست، چراکه تهران و چند کلان شهر دیگر متاثر از آلایندگی خودروهای دیزلی و موتورسیکلت های بنزینی حال و هوای خوشی ندارند، از این رو بسیاری از شرکت های داخلی در نخستین نمایشگاه خودروهای آینده در محل همایش های سازمان مدیریت صنعتی آخرین دستاوردهای خود را به نمایش گذاشته‌ و از توان داخلی برای ساخت خودروهای برقی و هیبریدی سخن گفتند و اعلام کردند تنها معطل حمایت دولت و شرکت های بزرگ برای تولید صنعتی این قطعات و موتورهای «های تک» هستند.

دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته در حاشیه این نمایشگاه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در حال حاضر فناوری ساخت قطعات خودروهای برقی و هیبریدی در ایران وجود دارد، اظهار کرد: فناوری ساخت قطعات موتورهای برقی و هیبریدی در ایران وجود دارد، اما موضوع صرفه اقتصادی و رقابت پذیر بودن تولیدات آن هاست که بتواند نیاز بازار را تامین کنند. از این رو نخستین گام حضور دولت برای حرکت به سمت خودکفایی حمایت از این شرکت ها است.

منوچهر منطقی با بیان اینکه تیراژ تولید مهمترین مقوله برای ورود به داخلی سازی و تولید قطعات «های تک» در کشور است، تصریح کرد: وقتی تولید یک قطعه فناور با تیراژ چند هزارتایی تقاضا شود، به طور قطع نمی‌تواند انگیزه کافی برای تولیدکننده های داخلی به وجود بیاورد، اما وقتی همین محصول برای تامین نیازهای بالاتر، تقاضای داخلی سازی می شود، به طور قطع می تواند سرمایه گذاران بیشتری را جذب کند.

*داستان ایستگاه های برقی حمل و نقل چیست؟

یکی از زیرساخت های توسعه خودروهای فناورانه ایجاد ایستگاه های شارژ خودرو در سطح شهر است که در این زمینه ستاد توسعه فناوری های حمل و نقل پیشرفته نیز تفاهمنامه های با وزارت نیرو، سازمان توسعه و نوسازی صنایع ایران، وزارت صنعت، معدن و تجارت و ... منعقد کرده است.

مدیر طرح های کلان ستاد توسعه فناوری حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته در حاشیه نخستین نمایشگاه خودروهای آینده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه توسعه حمل و نقل برقی یا پاک مدنظر ماست، گفت: در شرایط کنونی شرکت های دانش بنیان دستاوردهای خوبی در زمینه تولید قطعات «های تک» داشته اند، اما هنوز به مرحله صنعتی سازی نرسیده اند که این مسئله مستلزم حمایت دولت است.

سیدشهریار زینی با بیان اینکه تاکنون دو امضای تفاهمنامه برای توسعه ایستگاه های شارژ و خودروهای الکترونیکی دنبال شده، افزود: در شرایط کنونی ایستگاه های شارژ در کشور ساخته شده، اما اجرای آن پروتکل های ارتباطی خاصی دارد، زیرا باید با اجرای استانداردها از آسیب های ناشی از برق گرفتگی جلوگیری شود، از این رو پژوهشگاه نیرو نیازمندی‌های این بخش را مدیریت می کند.

او با تاکید بر اینکه در حال حاضر، گام اول توسعه خودروهای برقی برنامه ریزی برای فروش این خودروها به مردم نیست، اظهار کرد: در شرایط کنونی ابتدا باید خودروهای حمل و نقل عمومی برقی شوند، همچنیندر حال حاضر موتورسیکلت ها بیشترین آلودگی را در کلانشهرها دارند، از این رو خودروهای برقی تولید داخلی نیز در این نمایشگاه ارائه شده است.

او افزود: در شرایط کنونی تنها مشکل استفاده از این موتورسیکلت ها در سطح کلان، قیمت بالاتر آن نسبت به نمونه مشابه بنزینی است، به عبارت دیگر یک موتورسیکلت بنزینی 125 با قیمتی بین 8 تا 10 میلیون تومان عرضه می شود، اما نمونه مشابه برقی آن بالای 14 میلیون تومان به فروش می رسد و همین موضوع تمایل برای خرید این وسیله نقلیه را کاهش داده است، در شرایطی که طبق ماده 12 قانون رفع موانع تولید دولت در قبال تولید خودروهایی با صرفه جویی سوخت، منابع مورد نیاز تولیدکننده ها را از محل صرفه جویی سوخت باید تامین کند، اما مساله اینجاست که در ابتدای تولید به سرمایه گذاری کلان نیاز است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، یکی از مهمترین دغدغه های کشور در شرایط کنونی تامین نیاز داخلی کشور بدون نیاز به خروج ارز و جلوگیری از عرضه محصولات بی کیفیت است، چراکه سطح آلودگی در کلان شهرها به مرحله بحران رسیده و نیاز است تا با حمایت از شرکت های فناور، محصولات «های تک» به تولید صنعتی برسد و در نهایت صنعت خودروی کشور به سمت تولید خودروهای پاک برود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه