English

محمدامین یوسف زاده در گفتگو با خبرگزاری موج؛

ظرفیت ۴۰۰ هزار تنی ریل سال ۹۹ محقق می شود

مدیر مهندسی نورد شرکت ذوب آهن گفت: در حال حاضر شرکت ذوب آهن اصفهان با هدف تامین نیاز داخلی کشور به ریل ظرفی تولید 400 هزار تن ریل در کشور تعریف کرده است و هم اکنون به مرز تولید 10 هزار تن در ماه رسیده است و به گفته مسئولان این شرکت هم اکنون به صورت سفارشی ریل تولید می کند.

ظرفیت 400 هزار تنی ریل سال 99 محقق می شود

مدیر مهندسی نورد شرکت ذوب آهن در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در یک سال گذشته گفت: در سال 97 شرکت ذوب آهن اصفهان 2 میلیون تولید نورد گرم داشته است و برنامه امسال نیز این است که تا پایان سال همین میزان تولید محقق شود و در مجموع هدف‌گذاری تولید فولاد نورد در ذوب آهن اصفهان تولید 3 میلیون تن است.

محمدامین یوسف زاده با بیان اینکه تجهیزات مکانیکی نورد گرم نزدیک به صد درصد در داخل تولید می شود، افزود: به طور قطع امکان تولید تمام تجهیزات کنونی نورد گرم در داخل وجود دارد اما ممکن است که قطعات جدیدی تری وارد بازار شود که نیاز باشد از طریق مهندسی معکوس داخلی سازی آن انجام شود برای نمونه به‌تازگی قفسه هایی از آلمان وارد شده که از تکنولوژی بالاتری نسبت به تولیدات قبلی برخوردار است.

او با تاکید بر اینکه کشورهای دارای تکنولوژی قطعات به شرکت های واردکننده تکنولوژی تولید را نمی دهند، تصریح کرد: بسیاری از این قطعات از طریق مهندسی معکوس و با همکاری سازنده های داخلی تولید می شود. از این رو می توان گفت که بخشی از تجهیزات در مهندسی ذوب آهن ساخته می شود و اگر خارج از ظرفیت تناژی شرکت ذوب آهن باشد به بخش خصوصی واگذار می شود.

یوسف زاده با تاکید بر اینکه ظرفیت اسمی تولید انواع ریل در شرکت ذوب آهن اصفهان 400 هزار تن است، اظهار کرد: فاز اول تولید ریل در ذوب آهن این بود که در ماه به تولید 10 هزار تن ریل در ماه برسیم که هم اکنون در حال نزدیک شدن به این عدد هستیم و در دو ماه آینده تولید 10 هزار تن نهایی خواهد شد، همچنین در ادامه فاز دوم تولید «عره و دریل» به بهره برداری می رسد که با اجرایی شدن آن تولید 400 هزار تن ریل در سال برای شرکت ذوب آهن اصفهان اجرایی می شود.

مدیر مهندسی نورد شرکت ذوب آهن با اشاره به اینکه در سال بیشتر از 70 هزار تن نیاز ریلی نداریم، اظهار کرد: در شرایط کنونی دولت برنامه توسعه شبکه ریلی را دارد که اگر محقق شود نیاز ریلی کشور به 150 هزار تن در سال می رسد، اما به طور کلی اگر شرکت ذوب آهن به ظرفیت نهایی خود در سال 99 برسد به مرحله صادرات ریل می رسد و در حال حاضر نیز مذاکرات با کشورهای همسایه آغاز شده است.

او با تاکید بر اینکه بازدیدهای از سوی کارشناسان کشورهای همسایه از خط تولید ریل ذوب آهن اصفهان انجام شده است، اظهار کرد: ریل محصولی استراتژیک است و علاوه بر اینکه محصول باید مراحل استانداردی را طی کند باید از سوی برخی کشورهای دارای تکنولوژی صحه گذاری شود، برای نمونه کشورهای مانند آلمان، ایتالیا و... کیفیت محصولات ریلی را مورد تایید قرار می دهند در حال حاضر شرکت ذوب آهن آمادگی گرفتن این تاییدیه را دارد، هرچند در شرایط کنونی تحریم ها مانع از همکاری گسترده با کشورهای خارجی شده است و حتی برخی پیمانکارها به دلیل همین محدودیت ها ایران را ترک کرده اند، حال اگر این موانع رفع شود، به طور قطع تاییدیه ها به سرعت اخذ می شود.

یوسف زاده با تاکید بر اینکه بخش عمده ای از حمل و نقل بیرون شهری از طریق ریل یوآی سی 60 انجام می‌شود، اظهار کرد: در حمل و نقل درون شهری که 15 درصد از مصرف ریل در جهان در این بخش بکار می رود قابل تولید در شرکت ذوب آهن اصفهان است و حتی ریل برای لوکوموتیو های سنگین و پرسرعت در شرکت ذوب آهن اصفهان وجود دارد.

مدیر مهندسی نورد شرکت ذوب آهن با بیان اینکه کیفیت ریل توسط استانداردها تایید می شود، گفت: وقتی گفته می شود که ریل در ذوب آهن با آخرین استاندارد ریل در سال 2017 تولید می شود و اگر این محصول آزمون های استاندارد را طی نکند نمی تواند وارد بازار شود، از این رو اگر کسی به کیفیت ریل تولید ذوب آهن ایراد وارد کند ادعای غیرمنطقی است، زیرا از یک سو فناوری تولید این محصول از کشور آلمان وارد شده و با همان استانداردها تولید می شود از سوی دیگر نمی توان با چشم به استاندارد ریل پی برد، زیرا این فرایند به متالوژی تولید بر می‌گردد و از طریق چشم قابل شناسایی نیست.

او با تاکید بر اینکه بخش مکانیکی سایت تولید ریل در شرکت ذوب آهن قابل تعمیر است، اظهار کرد: بخش الکترونیکی تولید ریل به دلیل اینکه های تک هست و کاملا پیچیده و محرمانه هست برای تعمیر و نوسازی آن به خارج وابسته هستیم اما بخش مکانیکی به طور کامل در داخل کشور بازسازی و نوسازی می شود.

یوسف زاده با اشاره به اینکه از شرکت های دانش بنیان دعوت شده تا در زمینه بومی سازی بخش الکتریکی تولید ریل اقدام کنند، تصریح کرد: در شرایط کنونی با اساتید و شرکت های دانش بنیانی از دانشگاه های شریف، دانشگاه تهران، دانشگاه امیرکبیر و ...مذاکراتی انجام شده او هم اکنون روی داخلی سازی این محصول کار می شود.

مدیر مهندسی نورد شرکت ذوب آهن با بیان اینکه هدف از تولید ریل خودکفایی است اظهار کرد: به طور قطع اگر وابستگی به تولید محصولی به خارج وجود داشته باشد مشکلاتی در صنعت کشور بروز خواهد کرد، از این رو هدف داخلی سازی برای تسهیل صنعت کشور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در حال حاضر شرکت ذوب آهن اصفهان با هدف تامین نیاز داخلی کشور به ریل ظرفی تولید 400 هزار تن ریل در کشور تعریف کرده است و هم اکنون به مرز تولید 10 هزار تن در ماه رسیده است و به گفته مسئولان این شرکت هم اکنون به صورت سفارشی ریل تولید می کند که مجموع قراردادهای این شرکت تاکنون به بیش از 50 هزار تن رسیده و در همکاری که با شرکت راه آهن کشور دارد قرار است 40 هزار تن ریل نیز به این شرکت عرضه کند و حتی اعلام آمادگی کرده است که امکان تولید ریل با طول بالاتر نیز دارد، اما این مسئله منوط به درخواست وزارت راه و شهرسازی برای تقاضاهای بالاتر است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه