English

خداداد غریب پور در گفتگو با خبرگزاری موج؛

تولید ۵۵ میلیون تن فولاد تا سال ۱۴۰۴ قطعی است

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در حال حاضر میزان تولید فولاد و بهره برداری از معادن سنگ آهن طبق برنامه دستیابی به هدف تولید 55 میلیون تن فولاد تا سال 1404 پیش می رود و این عدد محقق می شود.

تولید 55 میلیون تن فولاد تا سال 1404 قطعی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه دومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه امسال به 37 میلیون تن تولید فولاد دست یافته است، گفت: در حال حاضر برنامه ما دستیابی به 55 میلیون تن فولاد تا سال 1404 است که برای دستیابی به این هدف نیازمند 160 میلیون تن سنگ آهن است و از آنجایی که اکتشاف 400 هزار هکتاری از پهنه های معدنی در کشور آغاز شده در بازه زمانی باقی مانده میزان تولید سنگ آهن در کشور که هم اکنون 90 میلیون تن در سال است به 160 میلیون تن خواهد رسید که مواد اولیه مورد نیاز برای تولید 55 میلیون تن فولاد خواهد بود.

خداداد غریب پور با بیان اینکه در شرایط کنونی در زمینه صادرات معدن و صنایع معدنی تعهدات ارزی به خوبی انجام شده است، افزود: با وجود اینکه در سال های گذشته فولاد ایران چندین بار از سوی آمریکا مورد تحریم قرار گرفته، اما تولید و صادرات این محصولات روند مثبت خود را پیموده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه دولت اقداماتی در زمینه تامین نیاز سنگ آهن شرکت های بزرگ فولادی اقداما تی انجام داده است، تصریح کرد: برای نمونه شرکت ذوب آهن اصفهان براساس مصوبه دولت 1.7 میلیون تن از نیاز خود را از معادن مرکزی تامین خواهد کرد.

غریب پور با اشاره به اینکه تامین نیاز داخلی با استفاده از ظرفیت های موجود در کشور در دستور کار قرار دارد، گفت: در حال حاضر اقدامات مناسبی در زمینه داخلی سازی انجام شده است، به گونه ای که میزان وابستگی تجهیزات زنجیره فولاد به خارج از کشور کاهش یافته است، به طوری که سال گذشته ارزبری فولاد به ازای هر تن 100 دلار بوده و امسال به 80 دلار در هر تن رسیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در حال حاضر ایران نزدیک به 8 میلیون تن فولاد در سال صادر می کند که سهم مناسبی در تامین ارز مورد نیاز کشور دارد که تاکنون با وجود اینکه چند مرحله مورد تحریم آمریکا قرار گرفته با این حال همچنان بدون تغییر ادامه دارد. البته در شرایط کنونی تولیدکننده های فولاد در ایران با دو چالش تامین مواد اولیه و بازار صادراتی مواجه هستند، زیرا با کاهش درآمد نفتی دولت بودجه پروژه های عمرانی کاهش یافته است و همین مساله روی تقاضای فولاد و سایر محصولات معدنی اثر منفی گذاشته و بیش از گذشته به بازارهای صادراتی وابسته شده است. هرچند بسیاری از فعالان اقتصادی معتقدند نیاز زیرساختی کشورهای همسایه چون عراق و سوریه  به فولاد می تواند مشکل تقاضای داخلی فولاد را که کاهش یافته است را جبران کند، اما از آنجایی که هزینه حمل و نقل در کشور بالا رفته و کشورهای همچون ترکیه در عرضه فولاد رقبای بزرگی در منطقه هستند ورود به بازارهای جدید منطقه ای نیز بسیار ساده نیست. از طرف دیگر چالش های ناشی از تامین مواد اولیه می تواند روی قیمت تمام شده فولاد تاثیر منفی بگذارد که در بلندمدت اگر راهکارهای پایداری برای آن اندیشیده نشود می تواند صادرات فولاد را در همین سطح 8 میلیون تن نگهدارد و روند صادرات رشدی را تجربه نکند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی