English

در حاشیه بازدید از نیروگاه رودشور در پاسخ به موج مطرح شد؛

ادامه پروژه واحد بخار نیروگاه رودشور در هاله ای از ابهام

واحد بخار نیروگاه رودشور با ظرفیت تولید 345 مگاوات برق در حال حاضر 55 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که ادامه اجرای با روند کنونی با تردیدهای همراه است، یک عضو سندیکای تولیدکنندگان برق معتقد است جهش قیمت ارز و تغییر مدل قرارداد بیع متقابل از ارزی به ریالی، آینده اجرای پروژه را در هاله ای از ابهام است که ادامه آن تابع اصلاح قرارداد است.

ادامه پروژه واحد بخار نیروگاه رودشور در هاله ای از ابهام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در حال حاضر صنعت برق ایران از نظر تولید به خود کفایی رسیده، اما بخشی از تجهیزات ساخت همچنان از خارج وارد می شود، از این رو پروژه های این بخش تسهیلات ارزی از صندوق توسعه ملی دریافت می کنند و دولت برای اجرای این پروژه ها ملکف است تا در پروژه های بخش گازی نیروگاه با قراردادی بیع متقابل، برابر با هزینه صرفه جویی سوخت در اجرای پروژه ارز بپردازد که در دو سال اخیر در اقدامی عجیب دولت این پرداخت را از ارز به ریال تبدیل کرده است. از این رو ساخت واحد بخار نیروگاه رودشور که در حال حاضر 55 درصد پیشرفت فیزیکی داشته با چالش مواجه شده است.

احمد مشایخی یک عضو سندیکای تولیدکنندگان برق با اشاره به اینکه نیروگاه های سرخس، امیرآباد، نوشهر، شهربیجار، خوی، سیاهپوش، نوشهر، کاسپین، ارومیه، رودشور، تابان، شوباد، کیش و کهنوج در شرایط کنونی توسط بخش خصوصی در حال بهره برداری هستند، اظهار کرد: بخش بخار نیروگاه کاسپین، بخش بخار نیروگاه رودشور، بخش بخار نیروگاه ارومیه و نیروگاه بادی تیزباد در شهرستان خاف نیز آماده بهره برداری هستند، اما جهش ناگهانی نرخ ارز و تغییر قرارداد بیع متقابل از حالت ارزی به ریالی مانع از ادامه اجرای پروژه شده است.

او با بیان اینکه راه اندازی بخش بخار منجر می شود راندمان نیروگاه از 39 به 57 درصد برسد، افزود: با اجرای این پروژه ظرفیت تولید از 792 مگاوات به 1137 مگاوات خواهد رسید، در حالی که صرفه‌جویی سالانه 720 میلیون مترمکعب/لیتر سوخت و کاهش قابل توجه آلودگی‌های زیست‌محیطی نیز به همراه خواهد داشت.

این در حالی است که اگر چالش‌های قرارداد بیع متقابل تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی توسط وزارت نیرو حل نشود، اجرای عملیات احداث واحد بخار نیروگاه رودشور که هم‌اکنون با 3 واحد گازی در مدار بهره‌برداری قرار دارد، با تأخیر مواجه شده و در ابتدای پیک سال آینده (تابستان 1399) به بهره‌برداری نخواهد رسید.

مشایخی درباره جزئیات قراردادهای بیع ممتقابل پروژه های نیروگاهی ، اظهار کرد: سال 1392برای تبدیل نیروگاه‌های گازی به نیروگاه سیکل ترکیبی قرادادی با وزارت نیرو منعقد شد که وزارت نیرو را موظف می کرد معادل ارزی سوخت صرفه‌جویی شده را به سرمایه‌گذار پرداخت کند، اما پس از مدتی قیمت نفت از 120 دلار به حدود بشکه‌ای 50 تا 60 دلار کاهش یافت، از این رو قراردادهای بیع متقابل اجرای واحد بخار نیروگاه ها برای تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی از حالت ارزی به ریالی تغییر وضعیت داد.

او در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری موج درباره اینکه چه عاملی مانع از ادامه اجرای پروژه واحد بخار رودشور شده است، گفت: تغییر ناگهانی نرخ ارز و افزایش تفاوت ریال و ارز موجب شده تا درآمد ریالی حاصل از قرارداد بیع متقابل ناشی از صرفه جویی سوخت کفاف پرداخت اقساط ارزی پروژه که از صندوق توسعه ملی دریافت شده را ندهد، از این ادامه ساخت واحد بخار نیروگاه رودشور که هم اکنون پیشرفت فیزیکی 55 درصدی دارد با مشکلات جدی مواجه شود و ادامه اجرای آن منوط به اصلاح قرارداد بیع متقابل و تغییر وضعیت آن از حالت ریالی به ارزی است.

مشایخی تصریح کرد: درآمد فروش برق واحدهای گازی نیروگاه رودشور در سال 97 هزار و 500 میلیارد ریال بوده که اگر در همان تاریخ توسط وزارت نیرو تسویه می‌شد، امکان تامین هزینه 40 تا 50 میلیون یورویی واحد بخار این نیروگاه فراهم می شد که در شرایط کنونی ارزش این رقم به یک‌پنجم کاهش یافته است.

همچنین محمودرضا فارسی مدیر نیروگاه رودشور در پاسخ به خبرنگار موج درباره چگونگی ساخت و تامین تجهیزات نیروگاه اظهار کرد: تجهیزات نیروگاه رودشور توسط شرکت زیمنس آلمان ساخته شده و در حال حاضر نیز 792 مگاوات از واحدگازی این نیزوگاه برق تولید می شود، اما در مجموعه ظرفیت تولید 2 هزار مگاوات برق دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، فاز اول نیروگاه رودشور شامل سه واحد گازی کلاس F است که عملیات احداث آن از سال 1383 آغاز شده و در سال 1386 به بهره‌برداری تجاری رسید. این نیروگاه از آغاز بهره‌برداری تا کنون با ضریب آمادگی تولید نزدیک به 96 درصد، بیش از 48 میلیارد کیلووات ساعت برق تولید کرده است. همچنین راندمان واحدهای گازی این نیروگاه 39.57 درصد است که در مقایسه با میانگین واحدهای گازی شبکه تولید برق، حدود 6 درصد بالاتر است که به معنی صرفه‌جویی مصرف بیش از 850 میلیون مترمکعب گاز معادل 850 میلیون لیتر گازوئیل در 12 سال گذشته است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه