English

دولت مصوبه تسهیلات ارزی برای نیروگاه ها را اجرا نمی کند

رئیس سندیکای تولیدکنندگان برق گفت: بانک مرکزی قبلا یک مصوبه داشته که شرکت های که تسهیلات ارزی می گیرند در زمان بازپرداخت باید با نرخ ارز رسمی تسهیلات را بازپرداخت کنند، این مصوبه در حال حاضر اجرا نمی شود و از طریق دیگر از آنجایی که نیروگاه ها برق را به دولت می فروشند و درآمد ریالی دارند مشمول مصوبه بانک مرکزی نشده اند و همین مسئله مشکل ساز شده است.

دولت مصوبه تسهیلات ارزی برای نیروگاه ها را اجرا نمی کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، حسن علی وحدتی رئیس سندیکای تولیدکنندگان برق با اشاره به اینکه 22 میلیارد دلار سرمایه گذاری غیردولتی در بخش برق داریم، اظهار کرد: در حال حاضر 60 درصد تولید برق دست بخش خصوصی وجود دارد در حالی که 80 درصد ظرفیت برق نصب شده داریم که نزدیک به 50 درصد آن در اختیار دولت است و این نشان می دهد که بخش عمده تولید توسط نیروگاه های غیردولتی انجام می شود. 

وحدتی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری موج درباره مصوبه دولت برای تسهیلات ارزی پروژه ها، گفت: بانک مرکزی قبلا یک مصوبه داشته که شرکت های که تسهیلات ارزی می گیرند در زمان بازپرداخت باید با نرخ ارز رسمی تسهیلات را بازپرداخت کنند، این مصوبه در حال حاضر اجرا نمی شود و از طریق دیگر از آنجایی که نیروگاه ها برق را به دولت می فروشند و درآمد ریالی دارند مشمول مصوبه بانک مرکزی نشده اند و همین مسئله مشکل ساز شده است.

او با تاکید بر اینکه نوسانات ارزی روی پروژه های برق که با تسهیلات ارزی انجام می شود تاثیر منفی می گذارد، تصریح کرد: در قرارداد خرید تضمینی نوسانات نرخ ارز و تورم دیده شده است، اما این قراردادها که 5 ساله منعقد شده اند نمی تواند پاسخگوی بازپرداخت تسهیلات ارزی شود.

وحدتی با تاکید بر اینکه از یک سال و نیم پیش هیچ پروژه ای غیردولتی در بخش نیروگاه ها انجام نشده است تصریح کرد: تاکنون چندین بار با مجلس و کمیسیون انرژی جلساتی داشته ایم که اصلاحات لازم در بودجه انجام دهند و آنها نیز قول اصلاح داده اند و اگر این اتفاق نیفتد سال آینده تابستان با مشکل تامین برق خواهیم داشت.

او با با تاکید بر اینکه دوره قرارداد خرید تضمینی برق باید ده ساله شود، اظهار کرد: حجم سرمایه گذاری در صنعت نیروگاهی علاوه بر بالا بودن ارزی نیز هست، همچنین باید تسهیلات صندوق توسعه ملی با نوع درآمد ریالی نیروگاه هماهنگ شود.

او با تاکید بر اینکه اگر 30 درصد صادرات برق به نیروگاه های بدهکار داده شود مشکل نیروگاه ها حل می شود، اظهار کرد: در حال حاضر این پیشنهاد به کمیسیون انرژی مجلس داده شده و به کمیسیون تلفیق ارائه شده است.

* انحصار دولتی در صنعت برق

همچنین عضو سندیکای صنعت برق در کنفرانس بررسی مشکلات ساخت نیروگاه در ایران، اظهار کرد: وقتی که صنعت برق در انحصار دولت است و تنها باید محصول را با قیمتی که دولت تعیین می کند به خود او بفروشیم.

رضا حدادیان با بیان اینکه ساخت هر نیروگاه با 20 درصد آورده سرمایه گذار و 80 درصد تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی انجام می شود، افزود: وقتی فروش محصول برق به دولت با قیمت پایین صرفه نداشته باشد اجازه توقف تولید را هم نمی دهند و آن را امنیتی می کنند و از طرف دیگر مانع از صادرات برق بخش خصوصی نیز می شوند.

او با تاکید بر اینکه در پروژه شوباد 240 میلیون یورو در سال 1394 تسهیلات دریافت شد، افزود: در همان سال دولت 55 میلیارد تومان از مطالبات مربوط به فروش برق را پرداخت نمود و سال بعد آن هم بدهکاری های بعدی اضافه شد و تا پایان سال 1397 به 111 میلیون یورو رسیده است. در چنین شرایطی پروژه اجرا شده 60 میلیون یورو در سال به بانک ها باید بازپرداخت داشته باشد و 15 میلیون درآمد دارد و دولت حتی حاضر نیست  نیروگاه را تحویل بگیرد و بازپرداخت تسهیلات را بعهده بگیرد.

وی افزود: در حال حاضر یک میلیارد دلار صادرات برق داریم و اگر اجازه می دادند 350 میلیون یورو صادرات برق انجام شود مشکلات حل می شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه