English

حمید زادبوم در گفتگو با خبرگزاری موج مطرح کرد؛

کارایی اینستکس محدود به افزایش صادرات نفت و پتروشیمی ایران به اروپا

رئیس سازمان توسعه و تجارت گفت: در حال حاضر اینستکس هیچ کاربردی ندارد و کشورهای اروپایی باید خرید نفت و پتروشیمی را افزایش دهند تا اینستکس کارایی داشته باشد.

کارایی اینستکس محدود به افزایش صادرات نفت و پتروشیمی ایران به اروپا

رئیس سازمان توسعه و تجارت در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در شرایط کنونی ایران بازارهای صادراتی دوردست را از دست داده است، گفت: در حال حاضر ایران باید روی بازارهای منطقه ای و اوراسیا تمرکز کند، از این رو به کشورهای مانند روسیه و قزاقستان تا پایان سال رایزن اقتصادی اعزام می‌کند.

حمید زادبوم با بیان اینکه ایران می تواند کشورهای شمال را به آب‌های جنوب و کشورهای عربی که بازار کالاهای مصرفی هستند وصل کند، افزود: بخشی از این همکاری بین ایران و اتحادیه اورآسیا می تواند از طرق برگزاری نمایشگاه‌های مشترک تسهیل شود که می تواند این نمایشگاه ها در تهران یا روسیه برگزار شود.

به گفته رئیس سازمان توسعه و تجارت اینستکس فضای برای تبادل تجاری بین ایران و اتحادیه اروپاست و زمانی کارایی دارد که ایران بتواند کالا و نفت صادر کند و در حال حاضر به دلیل کاهش این صادرات عملا کارکردی ندارد.

زاد بوم با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی واردات از اروپا نیز منوط به صادرات کالا به این کشور است، اظهار کرد: در واقع اینستکس منابع حاصل از صادرات ایران به اروپا را ذخیره می‌کند تا برای واردات کالا استفاده شود، از این رو کشورهای اروپایی باید خرید نفت و پتروشیمی را افزایش دهند تا اینستکس کارایی داشته باشد.

او درباره سخنان عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان که گفته بود امیدواریم با پیوستن 5 کشور اروپایی به ایتستکس زمینه فعالسازی این سازوکاری مال فراهم شود، گفت: به طور قطع هدف ایران از همکاری با کشورهای بیشتر از اروپا در اینستکس تقویت تبادل مالی است تا بتوانیم واردات و صادرات را این طریق بهبود ببخشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه