English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد؛

آیا گرانی های بنزین قانونی شد؟ /قائم مقام وزیر: فهرست کالاهای مجاز برای افزایش قیمت در حال بررسی است

مسئولان با وجود اینکه در ابتدای اجرای طرح سهمیه بندی بنزین هرگونه افزایش قیمتی را ممنوع اعلام کرده بودند، اما در ادامه افزایش قیمت برخی از کالاها را طبیعی قلمداد کردند و نکته اینجاست هنوز فهرست کالاهای مجاز برای افزایش قیمت و اینکه تا چقدر می توانند رشد قیمت داشته باشند مشخص نشده و فروشنده ها هر چقدر که بتوانند گران‌تر می فروشند.

آیا گرانی های بنزین قانونی شد؟ /قائم مقام وزیر: فهرست کالاهای مجاز برای افزایش قیمت در حال بررسی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، با افزایش 50 درصدی قیمت بنزین سهمیه بندی و افزایش سه برابری بنزین آزاد، عملا گرانی در کالاهایی که به نوعی با حمل و نقل ارتباط داشتند را از همان روز نخست کلید زد و برخی دیگر از کالاها نیز تحت تاثیر جو به وجود آمده رشد قیمت داشتند، هرچند وزیر صنعت، معدن و تجارت روزهای نخست تورم به وجود آمده هرگونه گرانی ناشی از بنزین را ممنوع اعلام کرده بود، اما چند روز بعد تاکید کرد باید پذیرفت که نرخ برخی از کالاها به واسطه گرانی حمل و نقل و بنزین بالا رفته است.

این مسئله در شرایطی مطرح شده که تاکنونی هیچ فهرستی از سوی دولت به عنوان کالاهای مجاز در افزایش قیمت منتشر نشده است، هرچند دولت نمی خواهد به طور رسمی زیر بار افزایش قیمت کالاها برود، اما در واقعیت همین سکوت و اکتفا به مصاحبه های پروپاگاندایی تاثیر چندانی بر سرکوب قیمت ها نداشته و این مسائل در کنار ضعف نظارت بر تعداد کالاهای که قیمت خود را بالا برده اند افزوده است.

حسین مدرس خیابانی قائم مقام وزیر صنعت معدن و تجارت در پاسخ به اینکه آیا وزارت صنعت، معدن و تجارت فهرست کالاهایی که متاثر از قیمت بنزین بوده‌اند را تعیین کرده است؟ گفت: در حال حاضر ارزیابی اینکه قیمت چه کالاهایی در نتیجه گرانی بنزین افزایش یافته به عهده سازمان حمایت است و در شرایط کنونی بررسی در حال انجام است.

حال نکته ای که در این زمینه حائز اهمیت است، نبود شفافیت در آمارهای مسئولان است؛ برای نمونه وزیر صنعت، معدن و تجارت چند روز پیش اعلام کرده بود که نزدیک به 50 درصد از 100 قلم کالای مورد ارزیابی ما با افزایش قیمت مواجه بوده اند.

اگر دولت پذیرفته است که گرانی بنزین منجر به افزایش قیمت کالاها شده است چرا فهرست کالاهای متاثر شده را منتشر نمی‌کند تا حداقل فضا برای برخورد با گرانی کالاهایی که از بنزین تاثیر نمی پذیرند روشن شود؟

* تورم های بازار پس از گرانی بنزین

پیش از این رئیس‌کل بانک مرکزی از تورم 4 درصدی ناشی از بنزین خبر داده بود و گزارش‌های میدانی نیز نشان می‌دهد عملا هرگونه کالایی که با وانت بار یا نیسان جابجا می‌شود این افزایش قیمت را داشته است، اما این سکوت دستگاه‌های نظارتی درباره آمار و ارقام دقیق افزایش قیمت‌ها باعث شده تورم به شدت رشد پیدا کند، برای نمونه ابتدای آذر رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج گفت: قیمت محصولات کشاورزی در نتیجه سهمیه‌بندی بنزین 1 تا 2 درصد گران‌تر می‌شود و گرانی گوجه‌فرنگی به دلیل کمبود این محصول در نتیجه رسیدن به پایان فصل گوجه‌فرنگی بوته‌ای است و عرضه گلخانه‌ای قیمت آن را کاهش می‌دهد. اما واقعیت بازار چیز دیگری است و وقتی چرخی به میدان تره‌بار می‌زنید بیشتر با واقعیت‌ها تاثیر قیمت بنزین بر کالاها آگاهی پیدا می‌کنید، چراکه همین گوجه‌فرنگی بیش از 100 درصد افزایش قیمت داشته است.

بیشتر بخوانید:

هزار راه نرفته برای کنترل مصرف بنزین

کدام نهاد مجوز افزایش قیمت بنزین را داده است؟/ دولت بنزین را روی آتش ریخت، اما نمی خواهد گردن بگیرد

مغایرت های درآمد سهمیه بندی بنزین و اهداف آن

افزایش قیمت بنزین از شعار تا واقعیت

رئیس کانون صنایع غذایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج درباره اینکه چقدر افزایش قیمت بنزین بر کالاها واقعی است، اظهار کرد: در حال حاضر بخشی از بازار کالا متاثر از حمل و نقل با خودروهایی است که بنزین مصرف می‌کنند، بنابراین افزایش قیمت این دست از کالاها در بازار رخ داده است و دولت باید در این باره تدبیری بی اندیشد.

محمدرضا مرتضوی درباره ضرورت تامین قیمت کالاهای اساسی در سال 99، افزود: به طور قطع در شرایط کنونی که قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته بازار نیازمند تعدیل قیمت است و دولت باید به تمام کالاهای اساسی ارز 4200 تومانی اختصاص دهد و اگر اقدام دیگری انجام دهد به‌طور قطع روی معیشت مردم تاثیر بسیار منفی خواهد گذاشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، با افزایش قیمت بنزین شوک جدیدی به بازار کالایی کشور وارد شده و مسئولان نیز با وجود اینکه در ابتدای اجرای این طرح اصرار داشتند همه چیز را تحت کنترل نشان دهند و هرگونه افزایش قیمتی را ممنوع اعلام کرده بودند، اما در ادامه افزایش قیمت در برخی از کالاها را طبیعی قلمداد کردند و نکته مورد توجه اینجاست در شرایطی که دولت رشد قیمت در برخی کالاها را پذیرفته با این حال هنوز فهرست کالاهای مجاز برای افزایش قیمت و اینکه تا چقدر می توانند رشد قیمت داشته باشند مشخص نشده و فروشنده‌ها در این بلبشو هرچقدر که بتوانند گران‌تر می‌فروشند.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    قبلا گفته شد هیچ کالایی برای گرانی بررسی نمیشود حالا ما ملت کوتاه اومدیم دارید قیمت ها را بالا می برید

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه