English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

دورخیز فولاد مبارکه برای حمایت از تکمیل زنجیره صنعت

راه‌اندازی نورد 2 فولاد مبارکه کمک می‌کند تا 2 میلیون تن تختال مازاد کشور با ارزش افزوده هزار تومانی بکار گرفته شود و ورق مورد نیاز صنایعی مانند خودروسازی و لوازم‌خانگی در داخل کشور بومی‌سازی شود.

دورخیز فولاد مبارکه برای حمایت از تکمیل زنجیره صنعت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، شرکت فولاد مبارکه در مسیر توسعه صنعتی خط تولید نورد 2 را در برنامه راه‌اندازی دارد که بر مبنای آن نه تنها خودکفایی در نیاز ورق های صنعت خودرو  و نفت و گاز به خودکفایی می‌رسیم، در بخش اشتغال نیز با به‌کارگیری 1000 نفر به صورت مستقیم و 7000 نفر به صورت غیرمستقیم در مسیر اقتصاد مقاومتی و رونق تولید گام برداشته است، البته در شرایط کنونی نکته حائز اهمیت زمینه اجرای این پروژه است که تاکنون در 12 سال گذشته دو بار با کارشکنی شرکت‌های خارجی ناشی از تحریم‌ها مواجه شده است و اکنون با یک شرکت چینی به شرط انتقال تکنولوژی به توافق رسیده است، همچنین در قبال هزینه طراحی و اجرای این پروژه بخشی از هزینه ساخت پروژه به صورت تهاتری با کالاهای ساخت ایران انجام می‌شود که این اقدام به مثابه ای صادرات کالا است.

حال از آنجایی که راه‌اندازی نورد 2 فولاد مبارکه کمک می‌کند تا 2 میلیون تن تختال مازاد کشور با ارزش افزوده هزار تومانی بکار گرفته شود و ورق مورد نیاز صنایعی مانند خودروسازی و لوازم‌خانگی در داخل کشور بومی‌سازی شود، در واقع نوعی اقدام استراتژیک برای مقابله با تحریم‌ها خواهد بود که کمک می‌کند تا در صنایع پرمصرف کشور وابستگی به خارج کم شود.

در واقع بیشترین نیاز صنایع لوله و پروفیل به ضخامت‌های زیر 2 میلی‌متر ورق است که به دلیل فرسودگی خط موجود امکان پوشش کامل این نیاز وجود ندارد و با احداث خط جدید  ضخامت‌های تا 2/1 میلی‌متر را با استحکام بالا و به‌صورت سبک تولید کرد، همچنین در حال حاضر امکان تولید فولاد با کربن متوسط برای ماشین‌کاری در ایران وجود ندارد و خط نورد گرم 2 این موضوع را برطرف خواهد کرد.

یکی از برنامه‌های کشور در صنعت فولاد کشور حرکت در مسیر بهینه‌سازی مصرف آب و بهره‌وری تجهیزات صنعتی برای کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی است که فولاد مبارکه با افزایش تولید فولاد با ثابت نگه‌داشتن میزان آب مصرفی این صنعت نشان داده که توان اجرای پروژه‌های بزرگ با حفظ ملاحظات اجتماعی و ملی را دارد، در همین راستا در یک ماه گذشته شرکت فولاد مبارکه از سازمان استاندارد نیز تندیس سیمین گرفته است که حاکی از مسئولیت اجتماعی این شرکت در قبال محیط‌زیست و منافع ملی در برای تحقق خودکفایی بوده است. بنابراین همه شایستگی این فولادساز برای پیرو بودن آن در تقویت صنعت فولاد کشور را نشان می‌دهد که وزارت صنعت، معدن و تجارت و مجلس را مکلف می‌کند تا بسترهای لازم را برای فعالیت این شرکت فراهم کنند.

جایگاه سیاست داخلی سازی در صنعت

یکی از قوانینی که دولت در چند سال اخیر در مسیر فعال‌سازی صنعت اجرایی کرده است حمایت از ساخت داخل است که بر مبنای آن پروژه‌های کشور باید با قطعات و تجهیزات داخلی ساخته شوند مگر اینکه قطعات  تجهیزات موردنیاز در داخل ساخته نشود، حال با در نظر گرفتن این رویکرد شرکت فولاد مبارکه با پیش‌بینی ساخت 54 درصد از پروژه نورد 2 با استفاده از توان داخلی درصدد اجرای کامل این قانون گام برداشته است. نکته‌ای دیگری که می‌تواند در شرایط کنونی حائز اهمیت باشد تامین اعتبارات این پروژه با بهره‌گیری از منابع داخلی شرکت و استفاده از تجهیزات و محصولات تولیدی آن برای تامین هزینه ها به صورت تهاتری است. اقدامی که الگوی اقتصاد مقاومتی را در شرایط جنگ اقتصادی به طور کامل نشان می‌دهد.

ظرفیت تولید کوره‌ها در فولاد مبارکه 7 میلیون تن و ظرفیت نورد گرم در سال‌های اخیر به حداکثر 5 میلیون تن رسیده، که نسبت به ظرفیت نهایی فولادسازی 2 میلیون تن کسری دارد و برای نورد این 2 میلیون تن شمش فولادی اضافه، باید فکری می‌شد، از این رو خط جدید نورد گرم 2 فولاد مبارکه در راستای تکمیل طرح شهید خرازی، برای افزایش ارزش افزوده در این بخش بود. حال با توجه به نیاز نفت و گاز به لوله‌های انتقال که عمدتاً از نوع ترش هستند تولید گریدهای جدید فولادی از قبیل API X70 که با راه‌اندازی این خط جدید مقدور می‌شود صنایع نفت و گاز کشور از واردات ورق فولادی بی‌نیاز خواهد بود، در حال حاضر نورد تولیدی فعلی ضخامتی 5/1 تا 16 میلی‌متر دارد که پاسخگوی نیاز کشور برای استفاده در حوزه نفت، گاز و آب به محصولات با ضخامت بالاتر نیست و خط جدید، با ضخامت 2/1 تا 4/25 میلی‌متر و عرض تا 2000 میلی‌متر تولید می‌شود. همچنین نیاز صنعت خودرو‌سازی به ورق‌های با استحکام بالا DP1180 برای استفاده در بدنه خودروها از طریق این خط نورد تامین می‌شود.

حال تولید برخی محصولات مورد نیاز صنایع، صرفه اقتصادی ندارد که با راه‌اندازی و تولید نورد در خط جدید صرفه اقتصادی برای محصولات جدید نیز بالا خواهد رفت و می‌تواند به تکمیل زنجیره‌ای پایین‌دستی کشور کمک کند، به طوری که ظرفیت تولید ورق صنایع لوازم‌خانگی با عرض بالا در خط نورد گرم 2 ایجاد خواهد شد و این می‌تواند به داخلی سازی این صنعت نیز کمک کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه