English

نورد گرم صنعتی که تنور فولاد کشور را گرم تر می کند

حمیدرضا عظیمیان بیش از سه هزار نوع محصول داریم که تماما ورق است و برای صنایع مختلفی همچون ساختمان، خودرو سازی، نفت و گاز، لوازم خانگی، لوله پروفیل و ... بکار می رود و در واقع می توان گفت که اکثر نیاز کشور به ورق را تامین می کند.

نورد گرم صنعتی که تنور فولاد کشور را گرم تر می کند

به گزارش خبرگزاری موج، حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل فولاد مبارکه شامگاه امروز سه‌شنبه پنجم آذر در برنامه «پایش» شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران برنامه ها و اهداف فولاد مبارکه در زمینه خط تولید نورد گرم را تشریح نمود.

سعید توکلی مجری برنامه با اشاره به نقش صنعت فولاد در صنایع مختلف و در مجموع توسعه کشور سوالاتی را پیرامون این حوزه با مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه مطرح نمود و عظیمیان نیز با تبریک به مناسبت هفته بسیج، رشادت ها و شهادت های بسیجیان را دستاوردی برای استقلال و آزادی این مرز و بوم دانست و به سوالات وی پاسخ داد.

* آیا فولاد مبارکه در حال حاضر همه نیازهای صنایع پایین دست را برآورده می سازد؟

حمیدرضا عظیمیان با اشاره به اینکه فولاد مبارکه مولود انقلاب اسلامی است افزود: همزمان با روزهای جنگ تحمیلی ساخت این کارخانه در جنوب غربی اصفهان در زمینی به مساحت 35 کیلومتر مربع آغاز شد و اکنون با ظرفیتی معادل  10.2 تن فولاد تولیدی، نزدیک به نیمی از فولاد کشور را تامین می نماید.

وی افزود: ما بیش از سه هزار نوع محصول داریم که تماما ورق است، بدین ترتیب که ما سنگ را از معادن سنگ آهن گرفته و تبدیل به کنستانتره، گندله و آهن اسفنجی و در پایان فولاد خام می کنیم و فولاد تولیدی را در نوردهای گرم و سرد تبدیل به ورق کویل ورق تبدیل کرده و از ضخامت 0.16 میلیمتر تا 16 میلیمتر تحویل مشتریان داده می شود که این ورق ها در مصارفی همچون ساخت قوطی کنسرو، قوطی روغن و ... مورد استفاده واقع می شود، به این دسته از ورق های قلع اندود گفته می شود که به عنوان نازک ترین ضخامت در تولید ورق های فولاد مبارکه رقم می خورد و از دیگر محصولات ورق های رنگی، ورق های گالوانیزه و ورق هایی که برای صنایع مختلفی همچون؛ ساختمان، خودرو سازی، نفت و گاز، لوازم خانگی، لوله پروفیل و... بکار می رود و در واقع می توان گفت که بیشتر نیاز کشور به ورق را تامین می کنم.

مدیرعامل فولاد مبارکه همچنین اضافه کرد: در بحث صادرات نیز علیرغم تحریم های ظالمانه استکبار با توجه به دارا بودن استانداردهای جهانی صادرات ورق، در حال حاضر به بیش از 40 کشور صادرات داریم و در 30 سال گذشته بیش از 8 میلیارد دلار ارز آوری برای کشور داشته ایم.

*خلا های صنعت فولاد کشور چیست؟

عظیمیان با اشاره به اینکه در این صنعت کارهای بزرگی در صنعت فولاد صورت گرفته افزود: در زمان پیروزی انقلاب در رتبه 35 تولید فولاد جهان قرار داشتیم و اکنون به جایگاه 10 تولید فولاد دنیا رسیده ایم. در واقع در سال 57 نزدیک به 1 میلیون تن تولید و معادل 4 میلیون تن واردات فولاد داشتیم. در حال حاضر نیز ظرفیت نصب شده فولاد کشور نزدیک به 35 میلیون تن است که حدود 25 میلیون تن در داخل تولید که نزدیک به 75 درصد نیاز داخلی را تامین کرده و 8 درصد آن نیز صادر می شود. بنابراین از یک واردکننده فولاد در ابتدای انقلاب به یک صادرکننده تبدیل شده ایم.

*آیا در حال حاضر هیچ محصولی از فولاد وارد نمی شود؟

در حال حاضر تنها ورق خاصی را در کشور مجبور به واردات هستیم که برای بدونه خودرو بکار برده می شود، این ورق ها دارای وزن کم و استحکام بسیار بالا هستند، همچنین برای بدنه برخی لوازم خانگی که در ورق  لمینت، فیلم و زنیک استفاده می شود و از طریق واردات تامین می شود و تاکنون ورق های تولید دخلی تنها برای دیواره پشت یخچال بکار گرفته می شود و ورقه درب و سقف آن وارداتی بود، در حال حاضر به دنبال راه اندازی کارخانه ای نوردی برای تولید ورق های خاص هستیم که می تواند تمام نیازها کشور در این بخش را تامین کند.

ضرورت ساخت ورق های خاص در کشور چیست؟

در حال حاضر ورق های مورد نیاز صنعت نفت و گاز در دو بخش ترش و شیرین را تولید می کنیم که از آنجایی که گاز ترش دارای درصد بالایی از گوگرد است در لوله ها خورندگی بالایی دارد که میزان 80 هزار تن نورد خاص تولید و مراحل ارزیابی و آزمایش وزارت نفت را گذرانده و هم اکنون در لوله سازی های خوزستان در حال تبدیل شدن به محصول نهایی است. همچنین ورق های مورد نیاز صنعت آب نیز به طور کامل در داخل تامین می شود.

*چه بخش های از ورق های خودرو وارداتی است؟

در حال حاضر ورق های بدونه ای خودرو وارداتی است و ورق های که در صندوق عقب، کف خودرو و زیر موتور و ... در داخل تامین می شود که با راه اندازی پروزه نورد 2 فولاد مبارکه در این بخش نیز خودکفایی خواهیم رسید. از یک سو باعث جلوگیری از خروج ارز می شود، از طرف دیگر با رعایت استانداردهای استخکام و سبکی این ورق ها در زمینه حفظ جان مردم در خودروهایی مانند پراید گام برمی داریم، تولید این ورق در کشور کمک می کند تا ورق های 2 هزار میلیمتری که در خودروهای شاسی بلند بکار می رود نیز در کشور تولید شود که به دلیل اینکه این ورق ها ارز بری بالایی برای واردات دارند تولید داخلی آن منافع زیادی برای کشور خواهد داشت. همچنین مزایدی محیط زیستی نیز برای کشوری خواهیم داشت. 

*چرا تاکنون تولید این ورق ها در کشور انجام نشده است؟

در 12 سال گذشته تاکنون دوباره در مناقصه های بین المللی شرکت کرده ایم و به انعقاد قرارداد نیز رسیده است، اما هر دوباره به دلیل تحریم های ظالمانه این پروژه به نتیجه نرسیده است، اما در 9 ماه گذشته نیز با همه چند کشوری که تکنولوژی ساخت این محصول را در اختیار دارند مذاکرده کرده ایم، اما تنها کشور چین حاضر شده تکنولوژی ساخت این محصول را در اختیار ما قرار دهد که هم اکنون در حال انجام تشریفات برای آغاز پروژه است. از این رو با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب کفته اند صنعتگران، سربازان خط مقدم جنگ اقتصادی قرار دارد و ما به پیروی از بیانات رهبر معظم انقلاب در سال رونق تولید وظیفه داریم که برای مردم پمپاژ شادی و ما می توانیم بکنیم و بگویم ما فرزندان شما در این جنگ اقتصادی برای کشور خودکفایی به ارمغان آورده ایم. این پروزه نزدیک به 8 هزار میلیارد تومان هزینه دارد که می تواند صدها پروژه در بخش های مختلف نصب، نظارت، کارگاهی، ساختمانی و... را انجام دهد.

*آیا این پرژه به طور کاملا  از طریق خارجی ها ساخته می شود؟

در واقع تکنولوژی پروژه و همچنین چند تجهیز خاص از سوی شرکت خارجی تامین می شود و از آنجایی که تاسیسات آن به مساحت یک کیلومتر و در چند طبقه است 54 درصد این پلنت به طور کامل توسط مهندسان در داخل ساخته می شود، اما طراحی و اجرای پروژه با طرف خارجی است. در حال حاضر از ظرفیت های حمایتی وزارت صنعت، معدن و تجارت استفاده می کنیم و از نمایندگان مجلس نیز می خواهیم که به ما کمک کنند. در شرایط کنونی نسبت به وضعیت دولت در زمینه کاهش صادرات نفت مطلع هستیم از این رو اعلام کرده ایم که تمام هزینه پروزه از منابع داخلی فولاد مبارکه استفاده خواهیم کرد و در متن قرارداد با طرف خارجی نیز شرط پرداخت بخشی از هزینه از طریق تحویل کالا انجام شده است که به نوعی صادرات کالا نیز برای ایران هست. البته شرکت های چینی نیز در زنجیره فولاد به محصولات و مواد اولیه نیاز دارند که این تهاتر در همین راستا خواهد بود.

*وضعیت صنعت فولاد چینی چگونه است و چگونه در مزنیه با همکاری با ایران در این پروژه عمل شده است؟

در حال حاضر چین به تنهایی 50 درصد فولاد مورد نیاز دنیا را تامین می کند که در مجموع یک میلیارد تن ظرفیت نصب شده ای فولاد این کشور است که 880 میلیون تن تولید می کند که نقش مهمی را در این بازار ایفا می کند. برای اجرای این پروژه شرکت چینی اجازه دولت خود را کسب کرده است و ما نیز در مسیر اخذ این مجوز هستیم که تاکنون با هر یک از مسئولان در این زمینه صحبت کرده ایم بر اجرای این پروژه به عنوان یک ضرورت تاکید داشته اند.ایران یک کشور نفت و گازی است که برای بخش عمده ای از پروژه های نفت و گاز به فولاد بالایی نیاز داریم و پروژه نورد فولاد مبارکه نیز در مسیر تامین نیاز این بخش است.

 

موانع اجرای پروژه نورد فولاد مبارکه

 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در ادامه این برنامه با اشاره به اینکه در کشور باید به مسائلی مانند محیط زیست، آب و ... که مسائل مردمی است و همچنین موضوع صنعت که عوایدی برای کشور دارد در مجلس پیگیری می کنیم، اظهار کرد: در این سه سال و نیم کذشته در جریان این پروژه هستم و قرار بود شرکت آلمانی اس ام اس این پروزه را اجرا کند و شرکت فولاد مبارکه نیز در تیر ماه قرار بود نیروی انسانی مورد نیاز را تامین کند، اما به دلیل تحریم ها این شرکت پروژه را اجرا نکرد. در حال حاضر اجرای این طرح ملاحضات زیست محیطی نیز در نظر گرفته است.

زهرا سعیدی افزود: طبق برنامه ریزی که مدیران فولاد مبارکه قرار بود پروژه نورد 2 در 900 روز کاری 12 هزار کارگر بگیرد که در این بحران بیکاری ضمن اشتغالزایی در مسیر جلوگیری از خام فروشی عمل کند و در تامین نیاز ورقصنعت خودرو و نفت و گاز نیز به خودکفایی برسیم، اما در حال حاضر قانون حمایت از حداکثر توان تولید داخل می گوید که حداقل 51 درصد از انجام پروژه ها از توان داخلی استفاده شود که ما خواستار اجرای آن در پروژه ها هستیم. در حال حاضر هیاتی برای نظارت بر اجرای این قانون است و این پروژه ف.لاد مبارکه نیز به عنوان شرکتی است که به عنوان نخستین شرکتی است که به دنبال اجرای کامل این قانون است و ما از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواسته ایم که هرچه سریعتر اجرای این پروژه و قانون را دنبال کنند. البته نباید نادیده گرفت که فولاد مبارکه نیز در فرایند تولید و مواد اولیه نیز مشکلاتی را پشت سر گذاشته اند. در واقع در دو هفته گذشته یک تیم کارشناسی تشکیل شده که پیگیری کنند اجرای این پروژه چه موانعی برای اجرا دارد.

*در بهینه سازی مصرف فولاد مبارکه چه دستاوردهای داشته است؟

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با اشاره به اینکه وقتی در کشور 3 میلیون تن فولاد در کشور مصرف می کردیم میزان مصرف آب در کشور حدود 20 میلیون متر مکعب آب بود، گفت: در حال حاضر که تولید رشدی 2.5 برابری داشته ایم میزان مصرف آب کشور در همان سطح باقی مانده است. در این زمینه هززینه زیادی برای بازچرخانی آب انجام داده ایم که دوباره آب به فرایند تولید برگردد. در واقعفولاد مبارکه نمی تواند نسبت به مسئله زیست محیطی و آب بی توجه باشد، واقعیت این است که قسمت مرکزی ایران با کمبود آب مواجه است و ما نمی توانیم ه صورت دست و دلباز آب مصرف کنیم. بنابراین با افزایش 2.5 برابری تولید میزان مصرف آب را ثابت نگهداشته ایم و از طرف دیگر سازمان محیط زیست نیز به صورت لحظه ای میزان مصرف آب و مسائل زیست محیطی فولاد مبارکه را رصد می کند.

او در پایان اعلام کرد: شرکت فولاد مبارکه فرایندی است که شب و روز، جمعه و شنبه و ... فعالیت می کند، در هر لحظه نزدیک به 3 هزار تن مواد مذاب در فولاد مبارکه حرکت می کند و از طرف دیگر شرکتی که زیر یک سقف با 8 کوره قوس الکترونیکی کار بکند در دنیا وجود ندارد، اما فولاد مبارکه با این شرایط تولید می کند و از طرف دیگر در تولید آهن اسفنجی در نیا مقام اول را داریم که 25 میلیون نفر به صورت مستقیم و 350 هزار نفر به صورت غیر مستقیم فعالیت دارد که از معادن تا نمایندگی های فروش فعالیت ما گسترده است و امسال برای نخستین بار جایزه ای تندیس سیمین را از سازمان استاندارد دریافت کرده ایم که تاکنون به هیچ شرکتی در کشور داده نشده است و این حاکی از این است که ما به تعداتمان نسبت به مردم و کشور پایبند بوده ایم که در تحقق آن از همه کارکنانف تکنسین ها و کارگران این شرکت تشکر می کنم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه