English

نوبخت:

میزان پرداختی به مردم را شفاف سازی خواهم کرد

در پایان هر ماه شخصا میزان درآمد حاصل از مابه التفاوت بنزین را اعلام و میزان پرداختی به مردم را شفاف سازی خواهم کرد.

میزان پرداختی به مردم را شفاف سازی خواهم کرد

به گزارش خبرگزاری موج، محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در برنامه نگاه یک اظهار کرد: طبق قولی که در شب تعیین نرخ جدید بنزین به مردم دادم تا قبل از ۱۰ روز مبالغ وعده داده شده از منابع حاصل از مابه التفاوت افزایش نرخ بنزین به ۶۰ میلیون نفر پرداخت شد. این رقم زودتر از موعد و قبل از وصول مابه التفاوت نرخ بنزین به مردم از منابع مالی دیگر پرداخته شد.

آموزش تصویری ثبت نام جاماندگان بسته حمایتی معیشتی دولت

نوبخت اظهار کرد: رقم مذکور بین خانوار‌ها از ۵۵ هزار تومان تا ۲۰۵ هزار تومان پرداخت شده است. از این پس ابتدای هر ماه بسته کمک معیشتی و انتهای هر ماه یارانه نقدی حاصل از هدفمندی پرداخت می شود، همچنین در روزهای پایانی ماه نیز حقوق کارمندان پرداخت خواهد شد.

او ادامه داد: کسانی که بین ۶۰ میلیون نفر نبودند و متقاضی هستند یارانه دریافت کنند از فردا به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه کنند  ما این درخواست ها را بررسی خواهیم کرد، اگر پرداخت کمک معیشت به آن‌ها تایید شود ماه آینده دو نوبت یارانه دریافت خواهند کرد.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که آیا معیار شناسایی سرپرستان خانوار دریافت کننده کمک معیشتی همان معیار پرداخت یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است؟ گفت: خیر این روند متفاوت با روش تعیین قبلی و طبق تشخیص نیاز جامعه به دریافت این یارانه خواهد بود.

نوبخت بیان کرد: در حال حاضر کمتر از مبلغ برآورد شده یعنی ۳۱ هزار میلیارد تومان به مردم پرداخت شده است. در این پرداخت‌ ها دستگاه‌ های مختلفی مسئول هستند. از جمله این دستگاه ها شرکت پخش فرآورده‌های نفتی است که مابه التفاوت نرخ بنزین را به حسابی مشخص نزد سازمان برنامه و بودجه کشور یعنی خزانه واریز کرده و ما نیز طبق برنامه ریزی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخت‌های خود را انجام خواهیم داد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: برآورد  سازمان برنامه بودجه این است که روزانه ۸۹ میلیون لیتر بنزین مصرف شود که از این میان ۶۳ میلیون لیتر مصرف سهمیه‌ای و مابقی یعنی ۲۵ میلیون لیتر، مصرف بنزین آزاد است؛ در این بین روزی ۶ میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه جویی خواهد شد.

* نفع دولت تنها صرفه جویی در بنزین است

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دلیل بازگرداندن مابه التفاوت به مردم چیست؟ بیان کرد: به دنبال جبران کسری بودجه از این منابع نیستیم، چرا که رئیس جمهور با این شرط با افزایش قیمت بنزین موافقت کرد که منابع به مردم بازگردد. اما دقت کنید با سیر مصرف بنزین در کشور که از سال ۹۷ از حدود ۷۷ میلیون لیتر بنزین در سال به مصرف ۹۰ میلیون لیتر در سال ۹۸ رسیدیم ، درسال ۱۴۰۰ به وارد کننده بنزین تبدیل می‌شدیم.

این مقام مسئول گفت: آیا با اتمام دولت در سال ۱۴۰۰ اگر ما وارد کننده بنزین شویم، دشمن خبیث ما که از واردات دارو ما را منع کرده است به واردات بنزین اجازه خواهد داد. به همین دلیل با این برنامه ریزی علاوه بر صرفه جویی در مصرف بنزین از واردات آن نیز جلوگیری کرده ایم.

نوبخت اظهار کرد: هر لیتر بنزین در کشور‌های همسایه با نرخ‌های بسیار بالایی عرضه می‌شود به طور مثال در ارمنستان هر لیتر یک دلار و ۱۸ سنت، افغانستان هر لیتر ۶۷ سنت و پاکستان ۷۶ سنت عرضه می‌شود حال اگر ما هر لیتر را زیر ۵۰ سنت عرضه کنیم مابه التفاوت آن را به مردم باز می‌گردانیم. در پایان هر ماه شخصا میزان درآمد حاصل از مابه التفاوت را اعلام و میزان پرداختی به مردم را شفاف سازی خواهم کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور تاکید کرد: در بودجه امسال ردیفی برای طرح حمایت معیشتی وجود دارد. ۲ بار افزایش قیمت بنزین در دولت‌های قبل رخ داد که مابه التفاوت تغییر نرخ بنزین که  برابر ۳۰ هزار میلیارد تومان بود را با اضافه برداشت ۱۲ هزار میلیارد تومان بین مردم توزیع کرد.

این مقام مسئول بیان کرد: اما دولت یازدهم و دوازدهم در این مسیر گام برداشت که این رقم را بین ۷۸ میلیون نفر توزیع نکرده و بیشتر به افراد آسیب پذیر و اقشار کم درآمد پرداخت کند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در سال‌های گذشته نرخ بنزین را افزایش نداده اید؟ گفت: در سال‌های قبل نیز تلاش کردیم به طوری که در بودجه سال ۹۶، رقم افزایش نرخ بنزین را به مجلس تقدیم کردیم اما با مخالفت مجلس شورای اسلامی رو به رو شد و در سال ۹۷ نیز به علت اولین سال تحریم و شرایط سخت اقتصادی این روند محقق نشد.

* امسال در بودجه تا حدودی امکان افزایش سرمایه داشتیم

نوبخت تاکید کرد: خوشبختانه در سال ۹۸ به علت تجهیز کامل انبار‌ها و کالا‌های اساسی، شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه تصمیم گرفت تا این روند را اجرایی کند. البته ما امسال نیز در بودجه تا حدودی امکان افزایش سرمایه داشتیم.

* قول می دهم رقم پرداختی حمایت معیشتی کاهش پیدا نخواهد کرد

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور ادامه داد: به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه قول می دهم رقم پرداختی حمایت معیشتی کاهش پیدا نخواهد کرد در صورت توان دولت برای افزایش این رقم تلاش خواهد کرد. حتی یک روز هم در پرداخت ها تاخیر نخواهیم کرد.

معاون رئیس جمهور بیان کرد: پیش نویس لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ را به هیئت دولت تقدیم کردیم.

* تخصیص ۱۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان  از منابع حاصل از بسته حمایتی معیشتی برای کاهش فقر

نوبخت با اشاره به رقم ۱۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان منابع تخصیص یافته برای کاهش فقر گفت: سال آینده نیز از درآمد‌های دولت از محل حمایت معیشتی تنها به افراد تحت پوشش پرداخت خواهد شد، این رقم از سال گذشته که ۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بود ۲۰ درصد رشد کرده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در خصوص مدیریت بازار بر اساس اصلاح نرخ بنزین بیان کرد: دولت در سال‌های گذشته دولت ارقامی بالغ بر یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت در اختیار شهرداری‌ها،  تنها برای ارتقای جایگاه مترو تخصیص داده است. در سال‌های اخیر استان همدان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، گیلان را به شبکه سراسری ریلی پس از سال‌ها متصل کردیم.

این مقام مسئول گفت: هفته آینده مسیر ریلی میانه_بستان آباد را با حضور رئیس جمهور افتتاح خواهد شد.

نوبخت اظهار کرد: هیچگاه ادعا نکرده ایم که وسایل حمل و نقل عمومی را صد در صد تامین کرده ایم، اما زمانی که بنزین همان قیمت یک هزار تومان را داشت، دیگر افراد برای استفاده از وسایل ریلی راغب نخواهند شد. کارشناسان زیادی مدعی بودند که نرخ بنزین از آب آشامیدنی هم کمتر است و حتی هم اکنون نیز این رقم را کم می‌دانند.  

وی افزود: مردم در شرایط سختی زندگی می‌کنند ما نیز این سختی را درک می‌کنیم.  

* کشور را نمی‌توان را دائم با سهمیه بندی اداره کرد

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اینکه کشور را نمی‌توان را دائم با سهمیه بندی اداره کرد، گفت:  وزارت نفت تلاش‌های بسیار زیادی برای مدیریت مصرف بنزین انجام داد و خوشبختانه هم اکنون صادرکننده بنزین هستیم.

نوبخت با اشاره به گفته وزیر صمت مبنی بر مخالفت دولت برای هرگونه افزایش قیمت اقلام پس از اصلاح نرخ بنزین، بیان کرد: برخی از افزایش قیمت‌ها به اصلاح نرخ بنزین ربطی ندارد. اما برخی‌ها افزایش نرخ بنزین را کلیدی برای گران کردن جنس خود می‌دانند. دولت بای با همکاری با  تمام دستگاه‌ها از جمله اصناف که وظیفه نظارت به بازار‌ها را دارد، از افزایش نرخ‌ها جلوگیری کند. البته دولت نمی‌تواند بر سر هر مغازه فردی را برای نظارت قرار دهد و باید برای ثبات در بازار‌ها همگی حقوق یکدیگر را رعایت کنند.

او ادامه داد: اراده دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در بازار‌ها را دیده ام، رئیس جمهور دستور رسمی و فوری برای کنترل بازار‌ها را به وزرای مربوط داده است.  

نوبخت ابراز کرد: اهمیت موضوع تنطیم بازار به قدری شدت گرفته است که وزیر صمت روزانه با وزرای مربوط جلسه ستاد تنظیم بازار را تشکیل می‌دهد که امروز به علت اهمیت موضوع این جلسه را با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار کردند.

رئیس سازمان برنامه  و بودجه کشور اظهار کرد: سال گذشته مقام معظم رهبری بیانیه مربوط به اصلاح ساختار بودجه را در ۴ بخش ابلاغ کردند که ما نیز در بخش درآمد‌ها به موضوع مالیات ورود کردیم. اما در  این روند قرار نیست که به مالیات دهندگان فشار بیشتری وارد شود بلکه به دنبال پایه‌های مالیاتی جدید برای افزایش درآمد‌های مالیاتی هستیم. اصلاح ساختار بودجه در حوزه مالیات انجام شده است.

او ادامه داد: سال هاست که اتهامی به دولت مبنی بر جبران کسری بودجه زده می‌شود، اما سال هاست درآمد‌ها در بخش‌های مختلف هزینه می‌شود.  تا کنون مبلغ ۲۹ هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی پرداختیم که اگر نظام مالیاتی وضعیت مناسب تری داشت می‌توانستیم مبلغ ۵۹ هزار میلیارد تومان پرداخت کنیم.

* نرخ ارز دولتی در سال آینده نیز ۴۲۰۰ تومان است

وی با اشاره به اینکه اصلاح ساختار بودجه امسال گفت: در چهار ماه ابتدایی لایحه اصلاح ساختار بودجه تقدیم مجلس شد و بودجه امسال را نیز با اصلاح درآمد‌ها از ۴۴۸ هزار میلیارد تومان به ۳۸۶ هزار میلیارد تومان رساندیم تا در صورت کاهش منابع درآمدی با کسری بودجه مواجه نشویم. کسری بودجه با عدم تحقق آن متفاوت است یعنی اگر دولت مبلغ ۴۴۸ هزار تومان کسب درآمد نکند، ولی مصارفش همان عدد باشد یعنی کسری بودجه رخ داده است، اما اگر درآمد رقم ۳۸۶ هزار میلیارد تومان باشد و مصارف هم به این رقم رسیده باشد می‌توان گفت بودجه تحقق نیافته، ولی کسری هم رخ نداده است.

نوبخت اظهار کرد: بانک مرکزی با حسن مدیریت توانست نرخ ارز را از نوسان خارج کند، هم اکنون نیز همین روند را ادامه می‌دهد. معتقدم با همت دستگاه بانک مرکزی و دولت می‌توان ثبات نرخ ارز را حفظ کرد، کشور از نظر وضعیت ارزی شرایط بسیار خوبی دارد.

او درباره تخصیص ارز دولتی به واردات اقلام اساسی در سال آینده بیان کرد: امسال مبلغ ۱۴ هزار میلیارد تومان ارز ۴۲۰۰ تومانی حاصل از منابع دولتی یعنی فروش نفت تخصیص داده شد. برای سال آینده نیز ارز نفتی برابر ۴۲۰۰ تومان برای تامین کالاهای اساسی تخصیص داده می‌شود.

نوبخت در پایان بیان کرد: متقاضیانی که جزو ۶۰ میلیون نفر دریافت کننده یارانه معیشتی نبودند در روز‌های آینده به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه کنند تا در صورت صلاحدید این وزارتخانه سازمان برنامه و بودجه کشور مبلغ دو ماه را یکجا به آن‌ها پرداخت کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه