English

با نگاهی به بیانیه ایران خودرو؛

ایران‌خودرو؛ آنچه که هست و آنچه که ادعا می شود!

در حالی گروه صنعتی ایران‌خودرو در بیانه‌ای اعلام کرده که به داخلی سازی قطعات و افزایش تیراژ تولید به تاسی از بیانات رهبر معظم انقلاب دست‌یافته که تولیدات این خودروساز در یک سال گذشته به نصف رسیده و بیش از 150 هزار خودرو نیز به دلیل ناتوانی در تامین قطعات در پارکینگ‌ها دپو است.

ایران‌خودرو؛ آنچه که هست و آنچه که ادعا می شود!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در دو سال گذشته با آغاز تحریم‌های آمریکا علیه اقتصاد ایران، با اتکا به ادعای خودروسازان داخلی مبنی بر خودکفایی صنعت خودرو سیاست‌های جدیدی در صنعت خودرو تدوین شد که بر مبنای آن واردات خودروهای خارجی در کشور ممنوع شد، این در حالی بود که مهدی دادفر دبیر انجمن واردکننده‌های خودرو در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج اعلام کرد« واردات سالانه کمتر از 70 هزار خودرو به ایران سهمی 5 درصدی از بازار خودروی ایران را شامل می‌شد و عملا تاثیری در وضعیت تولید خودرو نداشت، اما مافیای خودرو و ادعای خودروسازان داخلی مبنی بر اینکه توان تامین نیاز داخلی کشور را دارند باعث شد تا مصوبه ممنوعیت واردات خودرو در کشور تصویب و اجرایی شود که اثرات آن در ادامه چیزی جز افزایش قیمت خودرو و تعطیلی شرکت‌های واردکننده خودرو نبود، البته نباید نادیده گرفت در همین بازه زمانی بیش از 15 هزار شکایت قضایی در زمینه قراردادهای خودرویی نیز مشکلات زیادی به وجود آورد.» واقعیت این است که در یک سال گذشته طبق ادعای خودروسازان داخلی در کشور بیش از 150 هزار خودرو در پارکینگ خودروسازها داخلی دپو شده است.

پیش از این مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگویی با خبرنگار خبرگزاری موج درباره تعهدات پاسخ نداده ایران‌خودرو گفته بود: در سال‌های گذشته این خودروسازی پیش فروش های داشته که به دلیل تحریم‌ها و کاهش تولیدات این خودروسازی نتوانسته پاسخگوی پیش فروش های قبلی خود باشد که به نظر می‌رسد حدود 200 هزار تعهد تحویل خودرو وجود داشته باشد.

سعید مدنی با بیان اینکه در حال حاضر تولید دو خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو از 5 هزار خودرو به 2500 خودرو رسیده است، افزود: میزان تیراژ تولید خودرو در هر یک از این دو خودروساز در دوران تحریم به نصف رسیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در حالی بازار خودرو شاهد کاهش عرضه خودرو توسط ایران‌خودرو در یک سال گذشته بوده و وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با تایید افزایش قیمت خودرو بر کاهش تولید و عرضه این خودروساز صحه گذاشته است شاهد این هستیم که ایران‌خودرو در بیانیه‌ای از افزایش تیراژ تولیدات خود در دوران تعریف و تمجید می‌کند، حال سوال این است که آیا هرگونه ادعای خلاف واقع در فضای تولید کشور مجاز است؟ آیا وزارت صنعت، معدن و تجارت نباید نسبت به شفاف‌سازی آمار تولید در دو سال گذشته اقدام کند که به دلیل نبود آمار تولیدکننده این‌گونه تبلیغاتی خلاف واقع را انجام می‌دهد. همچنین این خودروساز در حالی ادعا کرده که در دو سال گذشته نزدیک به 221 قطعه را به‌صورت کامل داخلی سازی کرده است، در حالی که دپوی خودروهای ناقص همچنان وابستگی این خودروساز به واردات را نشان می دهد، چراکه چندی پیش جواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج اعلام کرده«نزدیک به 470 قطعه در صنعت خودرو وارداتی است و قطعه سازان باید در داخلی سازی این قطعات تلاش کنند.»

حال برای اینکه نسبت به واقعیت‌های موجود در صنعت خودروی کشور و آنچه ادعا می‌شود بیانیه‌ای ایران‌خودرو به‌طور کامل در زیر منتشر می‌شود و قضاوت را بر عهده مردم و خوانندگان می‌گذاریم.

در این بیانیه‌ای که بسیار قابل تامل و متفاوت از واقعیت های بازار است تاکید شده؛ «در دهه چهارم انقلاب اسلامی با اصرار بر حفظ دستاوردهای انقلاب، بر ضرورت تبعیت از رهنمودهای داهیانه و مدبرانه رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای، در تدبیر حکیمانه و مصلحت‌جویانه امور به جهت ارتقای عزت‌مندی این ملت و کشور تاکید می‌کنیم. گروه صنعتی ایران‌خودرو با تاسی به فرمایش معظم‌له تمام اهتمام و توان خود را برای اجرایی کردن رونق تولید در کشور در حوزه صنعت خودرو به کار خواهد بست و بر عهد خود که تداوم راه تا استقلال صنعتی کشوراست، با ملت وفادار خواهد ماند. بی‌شک یگانه راه تحقق این امر دل بستن به توانمندی داخلی و بهره‌گیری از تمام توش و توان برای رونق تولید است. کاری که فرزندان برومند این مرزوبوم در سنگر تولید به‌ویژه در گروه صنعتی ایران‌خودرو، بدان اهتمام دارند و برای تحقق آن تلاش می‌کنند. با افتخار اعلام می‌کنیم، برخلاف آنچه استعمار در تهدیدات ناشی از جنگ اقتصادی تحمیلی می‌پنداشت و علی‌رغم محدودیت‌های پیش‌آمده ناشی از تحریم‌ها و خروج شرکای خارجی این گروه صنعتی از کشور، دلاوران جبهه تولید در این سنگر توانستند سدهای جدی حرکت به سمت رونق تولید را شکسته و این صنعت را به تحرکی جدی دچار کنند. استقلال و خودکفایی در تولید 221 قطعه در بازه زمانی کمتر از دو سال و کاهش ارزبری 224 میلیون یورو و همچنین افزایش تیراژ روزانه تولید، کاهش تعهدات معوقه، به‌روزرسانی تحویل فروش فوری خودرو، جمع‌آوری خودروهای دارای کسری قطعه و به صفر رساندن آن تا دی‌ماه سال جاری، همکاری با قطعه سازان داخلی برای بومی‌سازی85 قطعه با فن‌آوری پیشرفته از محصولات ایران‌خودرو با کاهش ارزبری سالانه 127 میلیون یورویی از جمله دستاوردهایی است که آن را مایه خرسندی می‌دانیم. همچنین همکاری با دیگر شرکت‌ها برای خودکفایی تولید قطعات پیشرفته خودرو در دستور کار قرار دارد که از جمله می‌توان به همکاری با شرکت‌های زیرمجموعه وزارت دفاع برای خودکفایی و تولید برخی قطعات با فن‌آوری بالا اشاره کرد.رجا واثق داریم در سایه حمایت ملی از این صنعت، بتوانیم با گام نهادن در مسیر و نقشه راهی که طریق استقلال کشور برای جوانان و ملت غیورمان طرح‌ریزی شده است، چرخی از چرخ‌های توسعه و تعالی را برای داشتن ایرانی آباد، مستقل و آزاد به حرکت درآوریم.»

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه