English

غلامرضا بهمن نیا در پاسخ به موج؛

گازگرفتگی و انفجار در شهرهای بزرگ بیشتر است / حوادث گاز در ایران ۴ برابر کشورهای مشابه

رئیس ایمنی بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز گفت: حوادث ناشی از گاز و انفجار شهرهای بزرگ بیشتر است، همچنین در مناطق صنعتی در مقایسه با حوادث منازل قابل مقایسه نیست و بیشترین حوادث گاز در مشترکین خانگی و تجاری است.

گازگرفتگی و انفجار در شهرهای بزرگ بیشتر است / حوادث گاز در ایران 4 برابر کشورهای مشابه

رئیس ایمنی بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری موج درباره حوادث گاز در مناطق شهری گفت: نسبت منطقی بین مدت زمان گازکشی و حوادث در مناطق شهری تاکنون یافت نشده به همین دلیل افزایش حوادث گاز در مناطق شهری همچنان در حال بررسی است، هرچند در شهرهای بزرگ حوادث ناشی از گازگرفتی و انفجار بیشتر بوده است. همچنین نسبت حوادث ناشی از گاز و انفجار در مناطق صنعتی در مقایسه با حوادث منازل قابل مقایسه نیست و بیشترین حوادث گاز در مشترکین خانگی و تجاری است.

غلامرضا بهمن نیا با بیان اینکه از 348 فوتی حوادث گاز سال 97 در نتیجه 135 مورد ناشی از انفجار بود و 213 مورد ناشی از استنشاق مونوکسیدکربن بوده است، افزود: از مجموع 2061 حادثه رخ داده ناشی از گاز در سال 97 نزدیک به 1814 مورد آتش سوزی و انفجار بوده و 247 مورد ناشی از انتشار گاز منواکسید کربن بوده که در مجموع میزان فوتی های این حوادث نسبت به سال 96 نزدیک به 4.7 درصد افزایش داشته است.

او با بیان اینکه 76 درصد حوادث گاز در شهرها بوده است، تصریح کرد: 24 درصد حوادث گاز بوده و این آمار نشان می دهد که حوادث گاز در مناطق شهری بوده است.

بهمن نیا با اشاره به اینکه در سال 96 و 97 بسیج عمومی برای مقابله با حوادث گاز دنبال کرده است، اظهار کرد: در این دو سال نشست های با تمام دستگاه ها و نهادهای ذی نفع برگزار کرده ایم که نتایج مثبتی داشته که در ادامه اطلاع رسانی و همکاری رسانه ها می تواند به کاهش حوادث ناشی از انفجار و گازگرفتگی ختم شود.

او با تاکید بر اینکه نحوه استفاده گاز در کشورهای مختلف متفاوت از ایران است، گفت: در برخی کشورها مانند ژاپن از برق برای پخت و پز استفاده می کنند و برخی کشورهای منطقه اسکاندیناوی از آب گرم برای گرم کردن خانه ها استفاده می کنند و در کشورهای که از گاز مشابه ایران استفاده می کنند میزان حوادث گاز در آنها یک چهارم ایران است.

رئیس ایمنی بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز با تاکید بر اینکه همه سازمان ها و نهادها در کاهش حوادث ناشی از گاز باید نقش ایفا کند، تصریح کرد: موضوع آموزش و اطلاع رسانی به هموطنان رویکردی است که باید به روش های مختلفی همچون مراجعه به درب منازل و ...انجام شود، اما واقعیت این است که شرکت ملی گاز موضوع انتقال گاز تا درب منازل را به عهده دارد و زمانی بحث بازرسی از منازل مطرح می شود کمی شرایط سخت خواهد بود. از طرف دیگر مساله فرهنگ سازی از سال ها پیش آغاز شده، اما به عنوان یک مسئولیت اجتماعی به عهده تمام ارگان های مرتبط است و اگر حتی یک حادثه نیز کاهش یابد می تواند نتیجه ای مثبت باشد.

بهمن نیا با اشاره به اینکه رابطه معنا داری بین مدت زمان فصل سرما و حوادث وجود ندارد، اظهار کرد: در حال حاضر باید آموزش را از مدارس آغاز کرد تا این آگاهی را از سطوح پایین به داخل مدارس برد، از این رو باید توجه داشت که امروز آمارهای که مربوط به حوادث گاز کاملا دقیق نیست و بسیاری از حوادث گاز به دلیل اینکه فوتی نداشته ثبت نشده است و اگر ثبت اطلاعات ناشی از حوادث دقیق تر و بیشتر شود می توان دلایل و نسبت ها را پیدا کرد.

او با بیان اینکه در استان های سردسیر میزان حوادث ناشی از گاز بیشتر است، اظهار کرد: این حوادث مبتنی بر شرایط جغرافیای، دمای هوا، تجهیزات و...است به همین دلیل تعداد حوادث در تمام استان ها یکسان نیست و در برخی استان ها مانند هرمزگان و سیستان و بلوچستان میران حوادث ناشی از گاز صفر است.

او با تاکید بر اینکه با عنوان ارزیابی ریسک نمی توان وارد منازل مردم شد، گفت: در حال حاضر اقداماتی مانند جایگزین کردن پکیج های گرمایشی به جای بخاری اقدامی است که نیازمند ورود دولت و ارائه تسهیلات حمایتی است تا در بلندمدت میزان حوادث ناشی از مشکلات دودکش، فرسودگی شیلنگ گاز و...کاهش یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در حال حاضر نزدیک به 4 درصد از حوادث ناشی از گاز افزایش می یابد که 88 درصد آن ناشی از انسداد دودکش است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه