English

معاون اقتصادی رئیس جمهور:

سهم کردستان در برداشت از بار مالیاتی کشور بیشتر از سایر استان ها است

معاون اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به کم توجهی به مرزهای کردستان در راستای بهره برداری بهتر گفت: به این دلیل سهم کردستان در برداشت از بار مالیاتی کشور بیشتر از سایر از استانهای دیگر کشور است.

سهم کردستان در برداشت از بار مالیاتی کشور بیشتر از سایر استان ها است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کردستان، محمد نهاوندیان امروز در سی‌وچهارمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کردستان که در سنندج برگزار شد، اظهار داشت: ‌موضوع تجارت باید به عنوان یکی از مزیت‌های اصلی توسعه کردستان در نظر بگیریم اگر این به عنوان یک محور اصلی قرار گیرد همه چیز در شمول آن قرار خواهد گرفت.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به اینکه خروجی کارگروه‌ها باید کارساز باشد به همین دلیل روسای سازمان‌ها را در این سفر به همراه خود آورده‌ایم و می‌خواهیم در مرز باشماق معطلی کالا نداشته باشیم و با هر روشی که ممکن است باید این اقدام انجام شود.

وی تصریح کرد: افزایش حجم مبادلات مرزی و ظرفیت چند برابری موجود به دلیل مراودات خوب با طرف عراقی است.

نهاوندیان اذعان کرد: مدیریت واحد مرزی مطلب جدی، ملی و حرف درستی است که این موضوع باید توسط مسئولان استانی و کشوری دنبال شود.

معاون اقتصادی رئیس جمهور تاکید کرد: ایجاد شهرک مشترک صنعتی با عراق و توسعه مناطق ویژه و منطقه آزاد منوط به این است که تجارت به عنوان محوری‌ترین رکن توسعه‌ کردستان قرار گیرد.

نهاوندیان اضافه کرد: مرز سیرانبند بانه از دیگر مسائل مهم در کردستان است و باید تصمیمات لازم در مورد آن گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: برای ایجاد نمایشگاه دائمی در استان هم امکانات و مقدمات فراهم و هرچه زودتر عملیاتی شود.

وی افزود: هیئت حل اختلاف شورای مالیاتی باید بصورت هیئت منصفه‌ باشد چرا که این مهم کیفیت در روند رسیدگی را ایجاد می‌کند.

معاون امور اقتصادی رئیس جمهور عنوان کرد: در نظام ساختار بودجه‌ای کشور، آنچه مسوولان کشور در نگاه به کردستان اعلام می‌کنند تحقق پیدا کرده است و استان کردستان بیش از آنچه که از بار مالیاتی کشور بر می‌دارد برای جبران کم‌توجهی‌هایی است که به واسطه مرزی بودن از گذشته داشته است.

وی  تشکیل جلسه ویژه برای پیگیری پروژه‌های بزرگ استان را ضروری دانست و گفت: به دلیل تلاطم‌های بوجود آمده در اقتصاد کشور  نیاز واحدهای تولیدی به سرمایه در گردش نه تنها در کردستان بلکه در سایر استان‌ها نیز افزایش یافته است.

نهاوندیان گفت: اجرای طرح گواهی اعتبار مولد برای رفع مشکل سرمایه در گردش واحدهای تولیدی در دستور کار است.

جایگزینی اوراق بهادار به جای پول نقددر زنجیره ارزش

معاون امور اقتصادی رئیس جمهور اذعان داشت: در زنجیره ارزش، اوارق بهادار جای پول نقد را می‌گیرد که کلیات این طرح در شورای پول و اعتبار تایید شده و تا پایان آبان امسال اجرا خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته تولیدکنندگان با چک و تسهیلات بانکی مواد اولیه و ماشین‌آلات مورد نیاز خود را خریداری می‌کردند و امروز در این زمینه محدودیت دارند که برای رفع این مشکل تولیدکنندگان به بانک معرفی و با تضمین بانک گواهی اعتبار به آنها داده می‌شود.

معاون امور اقتصادی رئیس جمهور اذعان داشت: در زنجیره ارزش، اوارق بهادار جای پول نقد را می‌گیرد که کلیات این طرح در شورای پول و اعتبار تایید شده و تا پایان آبان امسال اجرا خواهد شد.

وی در ادامه گفت: سیاست دولت، سیاست پنجره واحد است و در بحث معدن هم باید به این صورت باشد که هر دستگاه و سازمان به دستگاه متولی مراجعه کند.

نهاوندیان اظهار کرد: پنجره واحد معدن در سطح استان‌ها باید فعال شود چرا که این کار می‌تواند زمینه را برای کاهش و جلوگیری از بروکراسی‌ها فراهم سازد.

وی در پاسخ به برخی مشکلات مطرح شده در حوزه بیمه‌های اجتماعی هم گفت: پیمانکار بخش خصوصی نباید گرفتار بین دو دستگاه دولتی شود بلکه باید با یک مصوبه و مکانیزم تهاتر رفع شود.

نهاوندیان اظهار کرد: زمانی برای ما آرزو بود که این گفت‌وگو را فرهنگ‌سازی کنیم چرا که شرایط در گذشته در این زمینه آنگونه که باید هموار نبود.

توسعه کردستان در اولویت کشوری

وی با بیان اینکه مبدا بسیاری از اصلاحات در استان کردستان همین شورای گفت‌وگو است، گفت: توسعه استان کردستان نه از منظر استانی و فقط برای مردم کردستان، بلکه از منظر ملی و دید استراتژیک جزء اولویت‌های کشور است.

نهاوندیان خاطرنشان کرد: کردستان به عنوان یک استان مهم و مرزی کشور با سرمایه عظیم سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و غیره حتما در اولویت برنامه‌های توسعه‌ای در سطح ملی است.

وی افزود: در همه محورها در کردستان قدم‌هایی رو به جلو برداشته شده است، که مسئله تخصیص آب و توجه به توسعه کشاورزی مصوبه مهمی بوده که ای کاش زودتر اتفاق می‌افتاد.

معاون امور اقتصادی رئیس جمهور تصریح کرد: شرایط الان مثل شرایط 5 سال قبل نیست ولی تلاش خواهیم کرد زمینه و بستر انتقال آب از غرب استان به شرق استان فراهم شود.

وی به ظرفیت و سرآمدی کردستان در حوزه تولید برخی محصولات کشاورزی در کشور اشاره کرد و گفت: توجه به توسعه صنایع تبدیلی از مسائل مهمی است که باید در سطح ملی به آن پرداخته شود.

نهاوندیان گفت: ظرفیت معدنی و صنایع معدنی در استان بسیار بالاتر از آنچه که استفاده شده است پس باید به نحوی عمل کنیم که حرکت‌ها و گام‌های بلندتری در این حوزه برداشته شود.

وی افزود: یک همایش جذب سرمایه در اتاق ایران از سوی اتاق بازرگانی و مسئولان این استان باید برگزار شود.

معاون اقتصادی رئیس جمهور خاطرنشان کرد:‌ کردستان‌های غیرمقیم می‌توانند نقش مهمی در سرمایه‌گذاری در استان ایفا کنند و این بستگی دارد که بتوانیم ظرفیت‌ها را به خوبی معرفی و مشوق‌های مختلف هم لحاظ شود.

وی به ظرفیت‌های گردشگری استان هم پرداخت و گفت: استان کردستان ظرفیت‌های قابل توجهی در حوزه گردشگری دارد که باید به صورت ویژه موضوع زیرساخت‌های گردشگری مورد توجه قرار گیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه