English

اسلامی:

برنامه ساخت خانه هایی با مساحت ۳۰ یا ۴۰ متری در دستور کار نداریم

وزیر راه و شهرسازی گفت: ما برنامه ساخت خانه‌هایی با مساحت ۳۰ یا ۴۰ متری در دستور کار نداریم. ممکن است کسی در شهری نسبت به ساخت واحدهای کوچک اقدام کند اما این برنامه در دستور کار ما نیست و حمایت هم نمی‌کنیم.

برنامه ساخت خانه هایی با مساحت ۳۰ یا ۴۰ متری در دستور کار نداریم

به گزارش خبرگزاری موج،  محمد اسلامی ، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه برگزاری بیست و پنجمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز فرصت مغتنمی بود تا با حضور در شورای عالی استان‌ها دغدغه‌ها و نظرات ریاست این شورا و اعضای آن را بشنوم.

وی افزود: وزارت راه مأموریت‌هایی را که بر عهده دارد به صورت مستقیم بر زندگی مردم تأثیرگذار است. لذا اعضای شورا نیز که نمایندگان مستقیم مردم هستند با آن‌ها باید در تعامل باشیم تا در مسیر توسعه و پیشرفت کشور به حداکثر تعامل با شوراها برسیم.

او ادامه داد: مهم‌ترین دغدغه‌های مردم به عنوان سیاست و برنامه برای وزارت راه و شهرسازی تبدیل خواهد شد و تلاش می‌کنیم برنامه‌محور حرکت کنیم و تمامی دغدغه‌های شهروندان در دستور کار ما قرار گرفته است. در بحث شهرسازی در دوره‌های گذشته آنچه که ملاک عمل بود، طرح جامع شهرها بود اما تجدیدنظرهای طولانی مدت در این طرح‌ها و بعضا عدم توجه به دغدغه‌های مردم و حتی برخی تخلفات از اجرای طرح‌های جامع کاستی‌ها و عدم انتقادهایی را ایجاد کرده بود، لذا ما براساس وجود این نواقص نکات منفی و مثبت را در آسیب‌شناسی مورد ارزیابی قرار دادیم تا نهایتا بهبود شهر و زندگی شهری محقق شود.

* می‌خواهیم تردد خودرو را به حداقل برسانیم

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به آلودگی هوا در کلان‌شهرها به موضوع شهرسازی ریل‌پایه تأکید کرد و افزود:‌ با تدابیری که در نظر گرفته‌ایم می‌خواهیم تردد خودرو را به حداقل برسانیم و حمل و نقل ریل‌پایه را جایگزین تردد با خودروها کنیم. بر همین اساس شرکت قطارهای حومه‌ای تا پایان امسال تأسیس خواهد شد تا با مشارکت شهرداری‌ها، قطارهای حومه‌ای فعال شوند.

وی افزود: ارتباطات برون‌شهری و درون شهری باید از طریق مراکز حمل و نقل جامع هدایت شود که تحقق این مهم نیازمند حمایت شوراها و شهرداری است.

اسلامی با اشاره به قول خود به اعضای شورای عالی استان‌ها در خصوص تأمین زمین برای احداث محل استقرار شورای عالی استان‌ها و همچنین شوراهای استان‌ها در استان‌های کشور گفت: شورای عالی استان‌ها در تهران و شورای عالی استان‌ها در اکثر شهرها مکان دائمی ندارند که امروز به آن‌ها قول دادیم در تهران و استان‌ها زمین در اختیار آن‌ها بگذاریم تا با تأمین هزینه ساخت بنا نسبت به احداث محل دائمی برای شورای عالی استان‌ها و همچنین شورای استان اقدام کند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص ساخت مسکن‌های ۳۰ یا ۴۰ متری برای اقشار کم درآمد و نیازمند گفت: ما برنامه ساخت خانه‌هایی با مساحت ۳۰ یا ۴۰ متری در دستور کار نداریم. ممکن است کسی در شهری نسبت به ساخت واحدهای کوچک اقدام کند اما این برنامه در دستور کار ما نیست و حمایت هم نمی‌کنیم.

* در آذربایجان شرقی ۷۰ درصد روستاها بازسازی شده بود

وزیر راه و شهرسازی در خصوص بازسازی و نوسازی خانه‌های روستایی نیز گفت: سالانه ۲۰۰ هزار واحد روستایی بازسازی می‌کنیم اما با توجه به اینکه خانه های روستایی در املاک مردم قرار گرفته برای بازسازی آن‌ها نیازمند مشارکت مردم هستیم. در آذربایجان شرقی ۷۰ درصد روستاها بازسازی شده بود. روستاهایی که مردم مشارکت کرده بودند بسیار خوب بازسازی شده بود و در زلزله حتی یک ترک هم برنداشته بود.

اسلامی در پاسخ به سوالی در خصوص اعلام رئیس‌جمهوری مبنی بر اجاره خانه توسط زلزله‌زدگان آذربایجان و تأمین مالی آن توسط دولت گفت: روز گذشته رئیس‌جمهوری تأکید کردند با توجه به شروع فصل سرما، افرادی که در مناطق زلزله‌زده در چادرها زندگی می‌کنند می‌توانند جایی را اجاره کنند که دولت هزینه آن را پرداخت می‌کند. هزینه‌ای که برای این کار پرداخت می‌شود در روستاها زیر نظر فرمانداران انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در دو شهرستان زلزله‌زده به ویژه سراب عمدتا مردم دامدار هستند بر همین اساس باید در نزدیکی محل استقرار دام‌های خود ساکن شوند. لذا ما از دیروز سازه‌های موقت را به جای چادر در این محل‌ها نصب می‌کنیم تا مردم در نزدیکی دام خود باشند تا هنگامی که خانه‌هایشان ساخته شود.

اسلامی تأکید کرد: ما کانکس‌ها را تأیید نمی‌کنیم و از سازه‌های موقت که به صورت پیچ و مهره‌ای نصب می‌شوند برای استقرار مردم استفاده می‌کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه