English

مسعود جبرائیلی در گفتگوی اختصاصی با موج مطرح کرد؛

اعلام آمادگی برای تامین قیر مورد نیاز کارخانه های آسفالت سازی هرمزگان

مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد با ادعای این موضوع که این شرکت اکنون قیر مورد نیاز شهرداری ها و وزارت راه و شهرسازی را تامین می کند، گفت: آمادگی تامین قیر مورد نیاز همه ی کارخانه های آسفالت سازی هرمزگان را داریم.

اعلام آمادگی برای تامین قیر مورد نیاز کارخانه های آسفالت سازی هرمزگان

مسعود جبرائیلی مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری موج هرمزگان در خصوص روند توزیع قیر و مشکلاتی که برای سازمان های مصرف کننده این فرآورده‌ی نفتی وجود دارد، اذعان داشت: شرکت نفت پاسارگاد برند اصلی ایران، آسیا و شمال آفریقا از نظر کیفی و کمی در تولید قیر به حساب می آید و پنجره توزیع این شرکت بسیار باز و شفاف است.

وی گفت: در داخل کشور تمام نیازهای سازمان ها از جمله شهرداری ها را به راحتی و با ساده ترین روش ها تامین می کنیم.

*نفت پاسارگاد همراه دولت در شرایط تحریم

وی ادامه داد: در سال جاری به دلیل تحریم ها دولت با مشکلاتی در تخصیص بودجه های عمرانی مواجه است و ما تنها شرکتی هستیم که تمام نیاز پروژه های وزارت راه را تا این زمان تامین کرده ایم.

جبرائیلی تشریح کرد: ما با عقد یک تفاهم نامه مواد مورد نیاز وزارت راه و شهرسازی و شهرداری ها را تامین کرده ایم و در حال حاضر نیز آماده هستیم که هر سازمان و نهادی در کشور و شهر بندرعباس، نیاز به قیر داشته باشد، با بالاترین حد استاندارد و کیفیت و راحت ترین ساز و کار و تسهیلات مناسب این نیاز را تامین کنیم و در این راستا هیچ محدودیتی برای ما وجود ندارد.

*تولید 4 میلیون تن قیر در سال

مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد در ادامه به تشریح میزان تولید این شرکت نفتی پرداخت و اذعان داشت: ما ظرفیت تولید سالانه 4 میلیون تن در 6 پالایشگاه بزرگ کشور را داریم و در واقع بزرگترین تولید کننده قیر کشور و خاورمیانه هستیم.

وی ادامه داد: واحد بندرعباس این شرکت نفتی، از واحد های مهم این شرکت محسوب می شود که از ظرفیت تولید دو هزار و 500 تن قیر در روز برخورداراست که در صورت تامین خوراک قطعا این ظرفیت قابل تولید است.

*نحوه خرید در بورس

مسعود جبرائیلی با اشاره با شیوه عرضه مواد اولیه در بورس اذعان داشت: نفت پاسارگاد تنها شرکت قیر ساز کشور است که از سال 82 در راستای سیاست های دولت محترم در مقابل بدهی های دولت به سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشور، واگذار شده است. از آن زمان تا سال 90 شرکت نفت پاسارگاد با 6 پالایشگاه آن و شرکت نفت جی در اصفهان، تنها شرکت های تولید کننده قیر در کشور بوده اند.

جبرائیلی ادامه داد: خوراک این شرکت ها به دلیل ماهیت قرار گرفتن این پالایشگاه ها،  در دل خود پالایشگاه ها، با لاین های خود پالایشگاه و از برج های خلا و تقطیر، مستقیما تامین می شود.

وی اذعان داشت: کیفیت تولید این محصولات از ابتدا تا کنون حفظ شده است و از زمان واگذاری ها، دولت و وزارت نفت مکلف هستند خوراک واحد های واگذار شده واحد های پایین دستی صنعت نفت را حتما بر اساس ظرفیت های آن ها تامین کند، این تعهد دولت و وزارت است و برابر با  ضوابط بارگذاری است.

*نحوه تامین خوراک

مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد اضافه کرد: قیمت خوراک این شرکت ها باید از طریق عرضه و کشف در بورس تعیین شود، اما گفتنی است که پالایشگاه ها مکلف هستند که خوراک شرکت های پالایشگاه های تولید قیر نفت پاسارگاد را در 6 پالایشگاه و شرکت نفت جی را در پالایشگاه اصفهان، بر اساس ظرفیت تولیدشان تامین کنند. 

*کمبود مواد اولیه گریبان گیر صنعت قیرسازی کشور

وی در ادامه به تشریح وضعیت خام فروشی مواد اولیه و بیان مشکلات ناشی از آن پرداخت و بیان کرد: یکی از محدودیت های شرکت نفت پاسارگاد در حال حاضر، مشکل تامین مواد اولیه است، گفتنی است که این شرکت ظرفیت تولید نزدیک به چهار میلیون تن در سال را داراست که این ظرفیت در حال حاضر به یک سوم رسیده و با این ظرفیت به کار خود ادامه می دهد که تنها دلیل این امر کمبود مواد اولیه است.

*پالایشگاه ها تقصری ندارند

جبرائیلی تاکید کرد: به طور یقین هیچ شرکت تولید کننده ای از خام فروشی استقبال نمی کند و قطعا متولیان صنعت کشور نیز همچین رویکردی ندارند و من اطلاع کامل دارم که پالایشگاه بندرعباس در این زمینه بسیار جدی و دقیق عمل کرده است تا از خام فروشی جلوگیری شود و این اتفاق رخ ندهد.

وی ادامه داد: من تولید کننده قیر هستم و خوراکم را از پالایشگاه ها تامین می کنم و با وجود گله هایی که از پالایشگاها درخصوص مقدارخوراک دارم اما در موضوع احتمالی خام فروشی به طور یقین پالایشگاه ها مقصر نیستند.

مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد تاکید کرد: اگر خام فروشی اتفاق می افتد پالایشگاه های کشور، مخصوصا پالایشگاه بندرعباس، هیچ نقشی در این موضوع ندارند.

وی تشریح کرد: پالایشگاه نفت بندرعباس وکیم باتوم را در بورس عرضه می کند، و بعد از آن مسئولیت این مواد فروخته شده بر عهده پالایشگاه نیست، بعد از این مرحله، سازمان های نظارتی، کنترلی، گمرک و سازمان استاندارد باید با ایجاد ساز و کارهای مناسب در اسکله های صادراتی نظارت کنند که محصولی که صادر می شود دارای استاندارد های لازم باشد.

جبرائیلی در پایان اذعان داشت: با توجه به اینکه پالایشگاه تنها وظیفه ارائه وکیم باتوم در بورس را بر عهده دارند، در نتیجه وظیفه خود را به درستی انجام می دهند و هیچ مشکلی از این بابت وجود ندارد و اگر احتمالامشکلی وجود داشته باشد به پالایشگاه ها ربط پیدا نمی کند و این خریداران هستند که باید پاسخگو باشند، با توجه به ارزش و جایگاه برند قیر ایران در آسیا و آفریقا، باید نظارت و کنترل دقیق بر صادرات این محصول انجام شود.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی