English

رئیس مرکز آمار ایران در گفتگو با خبرگزاری موج تشریح کرد؛

دلایل تفاوت آمارهای رشد اقتصادی ایران و تورم

جواد حسین زاده گفت: نهادهای مالی بین‌المللی آمارهای که اعلام می‌کنند در حوزه پیش‌بینی است، اما مرکز آمار ایران عددهای که اعلام می‌کند بر اساس آمارهای محقق شده است.

دلایل تفاوت آمارهای رشد اقتصادی ایران و تورم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، داده‌های آماری متفاوت درباره رشد اقتصادی ، نرخ بیکاری ، تورم و ...همواره مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی در ایران بوده است، چراکه این مساله منجر به عدم یکپارچگی داده‌ها برای برنامه‌ریزی‌های آینده می‌شود و از سوی دیگر ارزیابی برنامه‌های قبلی را دشوار می‌کند و همین مساله مشکلاتی را در سطح خرد و کلان ایجاد می‌کند. در ایران به دلیل اینکه دو نهاد این داده‌های آماری را منتشر می‌کنند و از طرف دیگر با داده‌های آماری موسسه‌ها و نهادهای بین‌المللی تفاوت فاحشی دارد، از این رو خبرنگار خبرگزاری موج با رئیس مرکز آمار ایران درباره دلایل این تفاوت داده‌ها گفتگو کردیم که در ادامه متن کامل این گفتگو را می خوانید.

رئیس مرکز آمار ایران با انتقاد به اینکه ایران تنها کشوری است که دو مرجع برای اعلام داده‌های آماری دارد، گفت: باید در کشور یکپارچگی استانداردها وجود داشته باشد و در ارائه آمار باید از علائم بین‌المللی استفاده شود.

 جواد حسین زاده با اشاره به اینکه داده‌های آماری این مرکز منطبق بر استانداردهای ملی و بین‌المللی است، اظهار کرد: برای رشد اقتصادی یا حساب‌های ملی از سیستم بین‌المللی اس ان ای و برای برآورد نرخ تورم از سی پی آی و برای ارزیابی نرخ بیکاری از راهنمای آی ال او یا سازمان جهانی کار استفاده می‌شود.

او درباره دلایل تفاوت آمارهای اعلامی نهادهای بین‌المللی با آمارهای مرکز آمار کشور، گفت: در واقع نهادهای مالی بین‌المللی آمارهای که اعلام می‌کنند در حوزه پیش‌بینی است، اما مرکز آمار ایران عددهای که اعلام می‌کند بر اساس آمارهای محقق شده است.

حسین زاده با تاکید بر اینکه مرکز آمار ایران و حتی سایر مراکز آمار دنیا به حوزه پیش‌بینی وارد نمی‌شود، اظهار کرد: برخی موسسه‌های مالی بین‌المللی با پیروی از مدل‌های خاص اقتصادی در زمینه پیش‌بینی رشد اقتصادی و ...اقدام می‌کنند.

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه بازه زمانی برآورد داده‌های آماری پیش‌بینی اقتصادی با داده‌های آماری محقق شده متفاوت است، تصریح کرد: در واقع برای پیش‌بینی میزان رشد اقتصادی سال آینده اعلام می‌شود، اما مرکز آمار رشد اقتصادی سال قبل را برآورد می‌کند بنابراین این دو داده کاملا متفاوت هستند.

او درباره اختلاف آمار اعلام شده بین مرکز آمار و بانک مرکزی گفت: آمار یک محصول عمومی است، از این رو بحث رقابت ناپذیری در آن وجود دارد؛ یعنی یکی از مصادیق کیفیت آمار رسمی این است که در آن موازی کاری وجود نداشته باشد، چراکه در کشور یک نرخ تورم و یک نرخ رشد اقتصادی وجود دارد. با این حال در شرایطی که در دنیا تنها مرکز آمار داده‌های اقتصادی را منتشر می‌کند در ایران دو نهاد میزان رشد اقتصادی و تورم را اعلام می‌کنند. در حال حاضر دلایل مختلفی برای تفاوت داده‌های اعلام شده وجود دارد، برای نمونه پوشش جغرافیایی یکی از این عوامل است و حساب‌های منطقه‌ای مبتنی بر همین فاکتور است که در سطح استان‌ها داده‌ها جمع‌آوری می‌شود، یا حساب‌های اقماری در سطح دستگاه‌ها انجام می‌شود، بنابراین داده‌های آماری این مرکز در پهنه کشور و از تمام داده‌های اطلاعاتی موجود استفاده می‌شود.

حسین زاده با بیان اینکه منطبق با قانون و مصوبات شورای عالی آمار انتشار داده‌های مربوط به رشد اقتصادی و تورم به عهده‌ای مرکز آمار ایران است، اظهار کرد: در حال حاضر داده‌های مربوط به میزان رشد اقتصادی ایران در شش ماهه نخست سال 98 نهایی نشده است و ما به عنوان نهادی که داده‌ها را بر اساس اطلاعات و داده‌های محقق شده آمار را اعلام می کنیم نظری درباره پیش‌بینی روند اقتصادی نظری اعلام نمی کنم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در حال حاضر تفاوت داده‌های آماری منجر به تشکیک سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی در کشور شده، از این رو دولت باید درباره اینکه کدام نهاد مرجعیت رسمی اعلام آمار را دارد تعیین کند و از سوی دیگر مسئولان بلندپایه نیز از همین داده‌ها استفاده کنند، زیرا دیده می‌شود در سخنرانی‌ها یا مصاحبه‌ها آمارهای اعلام می‌شود که اختلافی دو یا سه برابری با واقعیت‌ها دارد و همین مساله جامعه اقتصادی را به عدم اعتماد به داده‌های داخلی کشور سوق داده است.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه