English

موج گزارش می دهد؛

آخرین خبر از جزییات طرح ملی مسکن/ثبت نام مسکن طرح اقدام ملی در سامانه طرح ملی مسکن

ثبت نام طرح ملی مسکن از چند روز آینده در سامانه آباد که برای ثبت نام مسکن طرح اقدام ملی راه اندازی شده است آغاز خواهد شد.

آخرین خبر از جزییات طرح ملی مسکن/ثبت نام مسکن طرح اقدام ملی در سامانه طرح ملی مسکن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، به گفته محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در اولین قدم برای اجرایی شدن طرح ملی مسکن که قبل از این حسن روحانی اعلام کرده بود که شامل 900 هزار واحد مسکونی می شود، در فاز اول 400 هزار واحد برنامه ریزی شده است که در دو سال 98 و 99 اجرا می شود هر ساله 200 واحد مسکونی ارائه خواهد شد و تاکنون تفاهم‌نامه‌هایی با بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره)، وزارت آموزش‌ و پرورش، وزارت دفاع و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برای خانه‌دار شدن شاغلان آنها امضا شده، همچنین طبق تفاهم‌نامه منعقد شده بین وزارت راه و وزارت دفاع احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی برای نیروهای مسلح در دستور کار قرار گرفته است.

این طرح که قرار است به صورت مرحله‌ای در استان‌های مختلف اجرا شود و اولویت‌ها بر اساس جمعیت استان و میزان آمادگی آنها برای اجرای طرح عنوان‌شده، به طوری که استان های کم جمعیت تر در اولویت قرار دارند و اگر زمین برای اجرای طرح سریع‌تر فراهم شود استان مربوطه در اولویت اجرا قرار می گیرد و از طرف دیگر به دلیل اینکه میزان فراهم شدن زمین طرح به رایزنی‌های استانی و همکاری نهادهای مربوطه بستگی دارد تا روز ثبت نام مشخص نیست در چه استان هایی قرار است طرح ملی اجرا شود.

برای نمونه محمود محمودزاده سرپرست معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در گفتگویی درباره جزئیات جدیدترین ثبت‌نام طرح ملی گفته است: « قرار بود از ۱۵ آبان ثبت‌نام آغاز شود که به دلیل تعطیل رسمی چهارشنبه این هفته، ثبت‌نام به شنبه هفته آینده ۱۸ آبان منتقل شده و در 10 استان انجام خواهد شد.»

نکته جالب اینجاست که هنوز مشخص نیست چه استان‌هایی در این فهرست قرار دارند و در پیگیری‌هایی که از وزارت راه و شهرسازی کردیم، مشخص شد که استان تهران جز شهرهای ثبت نام کننده در 18 آبان ماه نیست، البته گفته می‌شود وزارت راه و شهرسازی به دنبال اجرای طرح ملی در همان شهرک اندیشه و پردیس است، اما با توجه به اینکه قیمت زمین در تهران بالاتر است و طبق سیاست های این طرح تسهیلات بانکی متناسب با هزینه زمین است به نظر می رسد میزان وام متقاضیان در این استان بالاتر از 75 میلیون تومانی خواهد بود که در دوره آزمایشی به متقاضیان کرمانی پرداخته شد.

در واقع در اجرای آزمایشی این طرح در استان کرمان برای متقاضیان 75 میلیون تومان وام با نرخ سود 18 درصد با باز پرداخت 10 ساله بعد از 2 سال پایان مشارکت در پروژه در نظر گرفته شده بود که پس از پایان ثبت نام در این استان 11 هزار نفر ثبت نام انجام شد تا پس از ارزیابی شرایط آن‌ها به 2500 نفر از متقاضیان تسهیلات پرداخت شود و تاکنون نتیجه ارزیابی متقاضیان استان کرمان منتشر نشده است. طبق اطلاعات وزارت راه و شهرسازی تاکنون در شهرهای جدید اقدامات احداث حدود ۶۷ هزار واحد طرح اقدام ملی آغاز شده و  در شهرهای جدید پیرامون کلان‌شهرها که جامعه هدف این شرکت است زمین در اختیار پروژه طرح اقدام ملی قرار می‌گیرد تا جامعه هدف این طرح بتوانند بهره‌مندی لازم را در خصوص رفع نیاز مسکن داشته باشند.

در حال حاضر طبق سیاست‌های کلانی که برای ساخت مسکن اجتماعی در وزارت راه و شهرسازی تعیین شده چند روش کلی برای افراد فاقد مسکن برای مشارکت در این طرح پیش بینی شده است، در همین زمینه جابری مدیرکل برنامه‌ریزی و تحقیقات مسکن شهری بنیاد مسکن در زمان آغاز این طرح در شهریورماه با اشاره به اینکه پرداخت تسهیلات در اجرای این طرح به دو صورت اجرا می‌شود، گفته بود « ممکن است برخی از متقاضیان فاقد مسکن بوده، ولی دارای زمین باشند که این افراد جزء خودمالکان محسوب می‌شوند که می‌توانند تسهیلات ۷۵ میلیون تومانی به مدت ۲ سال دوره مشارکت ساخت و با بازپرداخت ۱۰ ساله اقساط و نرخ سود ۱۸ درصد دریافت کنند و متقاضیانی که واحد مسکونی ندارند و فاقد زمین هستند، می توانند در استان‌هایی که سازمان ملی زمین و مسکن، اراضی خود را در اختیار بنیاد مسکن قرار داده به دو شکل در این طرح مشارکت کنند؛ نخست در قالب گروه ساخت یا از طریق سازندگان و انبوه‌سازان واجد شرایط اقدام به ساخت واحد مسکونی در این اراضی کنند یا اینکه  تسهیلات ۷۵ میلیون تومانی در مدت دو سال برای مشارکت در ساخت و مدت بازپرداخت ۱۰ ساله دریافت کنند.»

ابوالقاسم رحیمی‌انارکی، مدیرعامل بانک مسکن درخصوص طرح اقدام ملی مسکن و چگونگی تامین اعتبار برای اجرای این طرح، گفته است: «بانک مسکن از ۴۰۰ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی، پرداخت تسهیلات به ۲۴۰ هزار واحد را تقبل کرده است که در این زمینه بخشی از تامین اعتبارات از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم انجام می‌شود.هم‌اکنون بیش از ۳۵۰ هزار فقره حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم وجود دارد که حداقل‌ها را رعایت کرده‌اند.»

مسکن ملی به چه کسانی تعلق می گیرد؟

طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی متقاضیان مسکن ملی تأهل، نداشتن مالکیت خصوصی، عدم استفاده از امکانات دولتی از قبیل زمین، آپارتمان یا تسهیلات ویژه یارانه‌دار و داشتن سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا از مهم‌ترین فاکتورهای مشمول بودن طرح ملی مسکن است. متقاضیان می توانند با مراجعه به سامانه آباد Abad.bonyadmaskan.ir یا tem.mrud.ir برای ثبت نام طرح ملی  مسکن اقدام کنند. و در صورتی فرم ج سبز بود به معنای این هست که آنها مجاز به ثبت نام هستند و اگر قرمز بود یعنی آنها قبلا از تسهیلات دولتی استفاده کرده اند. به عبارت دیگر بر اساس آیین نامه قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب سال ۱۳۸۶ مجلس شورای اسلامی، اگر فردی سند رسمی به نامش باشد دیگر نمی تواند در این طرح نام نویسی کند؛  چون فقط می توانیم اسناد رسمی را پیگیری کنیم. تلاش بر این است که اولویت واگذاری ها در طرح ملی مسکن، کسانی باشند که فاقد مسکن و فاقد استفاده از امکانات دولتی باشند و سایر شروطی که در قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن ذکر شده، نیز باید رعایت شود. اما نکته مهم درباره اجرای مسکن ملی که همچنان اعلام نشده ، بحث مالی آن است؛ یعنی هنوز مشخص نیست که افراد متقاضی برای ثبت‌نام و دریافت خانه چقدر باید پول پرداخت کنند و در چه بازه زمانی؟

بر اساس این گزارش، با توجه به اینکه وزارت راه و شهرسازی برای مشارکت در مسکن ملی تسهیلاتی 75 تا 100 میلیون تومانی در دوره بازپرداخت 10 ساله در نظر گرفته است و این میزان تسهیلات بر مبنای هزینه زمین تعیین شده است، به نظر می رسد بین 100 تا 150 میلیون تومان نیز در دو سال مشارکت از متقاضی دریافت می شود تا در زمان تحویل تنها هزینه تسهیلات باقی بماند که در مدت ده سال فرد باید ماهانه یک میلیون و 500 هزار تومان پرداخت کند.

 

بیشتر بخوانید:

سامانه آباد سامانه ای برای ثبت نام طرح ملی مسکن/ آموزش نحوه ثبت نام در سامانه آباد

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    خسته نباشید
    هیچی اعلام نکردن که
    درود بر عزیزان وزارت مسکن راه و شهرسازی

  • منصور

    زمین به خود متقاضی واگذار شود بهتراست چون پیمانکاران پول ندارند و پول مردم در پروژه ها استفاده می کنند و قیمت هم بالا است شاید کسی وام نگیرد با 150 میلیون می توانیم یک واحد صد متری درست کنیم شما می خواهید به مردم کمک کنید نه اینکه آنها را فلج

  • مصطفی

    اگه ما 100 میلیون پول داشتیم خودمون ترتیب یه خونه میدادیم که برادران پیمانکار و اداره راه ایشالا به زحمت نیفتن

    • سعیدمقذم

      لطفاطرح واگذاری قطعه زمین خالی مثل دهه۶۰/۷۰دراختیارمردم قرارگرفت ومردم خوداقدام به ساخت وسازنمودند بهترین و منطقی ترین طرح هست اجراشود

  • ناشناس

    تا اخر عمرم مستاجر میمونم ولی این کار نمیکنم بعدش 30میلیون از کجا بیارم بزارم بانک دار ندارمون 30میلیونه نخواستیم بابا

  • امیر

    اخه کارگری که کل حقوقش یک میلون ۸۰۰ تومن چقدر برای خرجی زندگیش میمونه که بخاد ثبت نام کنه اونم تو این اقتصاد مملکت

  • بهروز

    اینم میشه اخرش مثل مسکن مهر ک الان داره با قیمتای سر سام اور معامله میشه ک قرار بود برای اقشار کم درامد باشه
    البته ن ب نفع اقشارضعیف و کم درامد ، بلکه برای سرمایه دارا

  • ناشناس

    این طرحشون به درد خودشون میخوره،یعنی چی که واسه ثبت نام شرط تاهل گذاشتید ؟ پس زنان سرپرست خانوار که مسکن ندارند باید چیکار کنند با این وضع اجاره های بالا؟ ای کاش با دید بازتری به مسائل نگاه کنید و حداقل زنان سرپرست خانوار رو هم در اولویت ثبت نام بذارید.

    • ناشناس

      زنان سرپرست خانوار هم جز متاهلین محسوب میشوند.

  • ناشناس

    یعنی همش دنبال یه راهن که مردمو بیچاره کنن، آخه اگه کسی میتونست تو دوسال صدو پنجاه میلیون جور کنه و ماهی یک و نیم میلیون قسط بده که از شما کمک نمیخواست .خودتونو مسخره کردین با این طرحاتون

  • مجید محاوی

    مسخره ها بخصوص روحانی این قسط تسهیلات نباید فرد درآمد داشته باشه جوانان بیکاران کار نیست با این تورم چه کسی میتونه قسط بده

  • مجید محاوی

    اختلاس به سبک جدید

  • ناشناس

    مسخرها خاک بر سرتون با این طرحتون

  • این طرح برای کارگر ها است یا اختلاسگرا

  • بدبختی ها ملت بخور بخورها دولت

  • صادق

    خدا رو باید شکر کرد که این قدر به فکر اقشار ضعیف هست

  • ناشناس

    شما باز یه مدل دیگه میخواید مردم بدبخت سرکار بزارید

  • کل حقوق یه کارگر ۱۸۰۰ت هستش با این شرایط یه موقع خوشبحالشون میشه ها.

  • ناشناس

    پس کسایی که تازه وارد یه شهر شدن چی؟وقتی سابقه سکونتشان ۵ سال نشده

  • ناشناس

    اینها به کنار وقت ظرفیت یک شهر در کمتر از ۲ ساعت تموم میشه یعنی چه؟؟؟ یا تعداد بی خانه مانها خیلی زیادند یا سرعت اینترنتشون خیلی بالا بوده؟؟
    البته ایرانی ها توی این جور ثبت نام ها رکوردار گینس هستند وقتی ظرف یک ساعت سایت ایران خوردو بسته میشه ظرف ۲ ساعت مسکن ملی جای خود داره🤔🤔🤔

  • اصغر

    واقعآ این چه طرحیه؟ خجالت نمیکشید هر دفعه به یه شکل جیب مردمو خالی میکنید؟ شما اگر راست میگید بعد تحویل خونه شروع کنید به پول گرفتن. ینی دولت اینقدر نداره که بخواد برای ملتش که هرچی داره از ماست خونه بسازه؟ قشر کم درآمد ،فقیر میشن و قشر پر درآمد هم تو کشورای خارجی اقامت میگیرن. این سایت هم که میگن دوساعته بسته میشه خودشونم دخیل هستن.

  • ناشناس

    ایااستان ایلام شامل طرح میشه

  • ناشناس

    من واقعا متاسفم برای این دولت اخه این همه پولو یه فارق التحصیل بیکار ازکجابیاره بده که متاهل باشه بادوتا بچه ومستاجر. شماثبت نام بکنید خونه روبسارید سپس ازمردم پول بخواهید .
    نظر یک بی خانمان

  • بابک حسام

    برای ثبت نام اعلام کنید

  • محمدرضا

    من ماهی 2 میلیون حقوق میگیرم و 1200 اجاره میدم ، همینقدر که الان زنده ام خیلی خوش شانسم ! حالا چجوری ماهی 1500 قسط بدم ؟ حالا گیریم بتونم قسط بدم ، 30 میلیون دیگه واسه چیه ؟ بعدشم 18 درصد ؟ وقتی کارهای وام رو هم که انجام بدیم احتمالا حسابی از سر و تهش میزنن که همون 28 یا 30 درصد درمیاد، اگه این طرحتون واسه افراد کم درامد هست پس زحمتی یا اسمشو عوض کنید یا طرحو !!!

  • فریماه

    با سلام بند در مسکن ملی ثبت نام کردم تمام مراحل را تکمیل کردم وگفتن برید بنیاد مسکن رفتیم بنیاد مسکن گفتن شما سهمیه ی دماوند نیستین سهمیه ی پردیس هستین حالا ما باید چکار کنیم به خدا هفده سال مستاجریم

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه