English

ورود مجلس به افزایش قیمت بلیت هواپیما/تیغ ایرلاین ها روی گلوی مسافران در آستانه روزهای تعطیل

با وجود تاکید وزیر راه و شهرسازی بر عدم افزایش قیمت بلیت هواپیما، ایرلاین ها در آستانه روزهای تعطیل قیمت بلیت هواپیما را تا دو برابر افزایش می دهند و نمایندگان مجلس با انتقاد از این رویه از ورود مجلس به این موضوع خبر داده اند.

ورود مجلس به افزایش قیمت بلیت هواپیما/تیغ ایرلاین ها روی گلوی مسافران در آستانه روزهای تعطیل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در هفته جاری دو روز تعطیل را پشت سر گذاشتیم که زمینه ای برای افزایش مسافرت های داخلی چند روزه بود، اما بسیاری از مردم در خانه ماندند یا شهرهای اطراف محل سکونت خود را برای گذران اوقات فراغت ترجیح دادند، یکی از موانع توسعه گردشگری داخلی در کشور از نگاه مخاطبان که از طریق نظرسنجی مورد بررسی قرار گرفته افزایش سرسام آور قیمت بلیت هواپیما بود، موضوعی که در یکسال گذشته چالش برانگیز بوده و بین 50 تا 70 درصد افزایش قیمت داشته و با وجود اینکه همواره دولت بر سیاست توسعه گردشگری داخلی برای جلوگیری از خروج ارز در نتیجه سفرهای خارجی تاکید داشته است، اما همچنان شرکت های هواپیمایی با افزایش دو برابری قیمت بلیت در آستانه تعطیلات به دنبال جبران بدهی‌های معوق و هزینه های ناشی از رکود پرواز در ماه‌های بدون تعطیلات هستند.

بنابراین دولت با ساماندهی به قیمت گذاری و نظارت بر فروش بلیت هواپیما، مسیر ترویج گردشگری داخلی را به عنوان یکی از محرک های اقتصادی هموار کند، هرچند بارها وزارت راه و شهرسازی مدعی نظارت بر فعالیت دفاتر هواپیمایی بوده است، اما در عمل شرکت های هواپیمایی بدون رعایت اصول کارشناسی قیمت ها را بالا می برند و همواره تحریم ها و گرانی ارز را عامل این تورم اعلام می کنند. هرچند بخش عمده ای از هزینه این پروازها ریالی بوده و از طرف دیگر این شرکت ها از ارز آزاد استفاده نمی کنند و با وجود تأکید وزیر راه و شهرسازی درباره مدیریت بازار بلیت هواپیما و مقابله با افزایش غیرقانونی نرخ بلیت، باز شاهد افزایش قیمت بلیت ها در هفته جاری بودیم.

برای آشکار شدن چگونگی عملکرد این شرکت ها قیمت بلیت هواپیما از تهران به شیراز  برای روز 14 آبان یعنی یک روز قبل از تعطیلات هفته آینده را مورد بررسی قرار دادیم و شاهد افزایش قیمت بلیت پروازها از 80 تا 100 درصد بودیم. حال سوال این است که آیا راهکار مدیریت عرضه و تقاضا افزایش قیمت بلیت هاست، یا اینکه تعداد پروازها را در این روزها افزایش دهیم؟ واقعیت این است که در فضای کنونی ایرلاین ها به دلیل عدم نظارت تنها به دنبال سود از فرصت های پیشرو هستند و عملا مدیریت تقاضای بلیت و حفظ رضایت مردم اولویت کمتری دارد!

قیمت بلیت هواپیما

قیمت بلیت در همه روزها باید یکسان باشد

البته افزایش نرخ بلیت هواپیما در چند سال اخیر موجب شده که مردم برای تردد بین شهری از حمل و نقل ریلی و جاده ای استفاده کنند و این مسئله از یک‌سو باعث افزایش حوادث جاده ای شده و از طرف دیگر مشکلات مالی بسیاری را برای ایرلاین ها ایجاد کرده و آن‌ها به دنبال جبران هزینه های خود از تقاضاهای کوچک‌تر شده اند که به نوعی تحمیل هزینه بر مردم است و دولت باید سازوکاری برای اصلاح این روند انجام دهد.

عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه بارها با وزیر راه و شهرسازی درباره ضرورت جلوگیری و نظارت بر قیمت بلیت هواپیما صحبت کرده‌ایم، وزیر راه نیز اعلام کرده که قیمت بلیت را اضافه نکرده ایم، با این حال بازهم شاهد افزایش ناگهانی قیمت بلیت هواپیما در روزهای نزدیک به تعطیلات هستیم.

سیداحسن علوی با بیان اینکه قیمت بلیت باید بر اساس یک حداقل و حداکثر فاکتورهایی تعیین شود، افزود: دامنه قیمتی بلیت نباید اینقدر زیاد باشد که هواپیمایی ها در زمان تعطیلات بلیت ها را با قیمت سرسام آور عرضه کنند. از طرف دیگر قیمت بلیت هواپیما نباید متناسب با تعطیلات رسمی افزایش یابد و این موضوع ضرورت نظارت بر فعالیت شرکت های هواپیمایی را بیشتر می کند.

او با تاکید بر اینکه هر دفتری هواپیمایی که بلیت را گران کرد یا باید جریمه شود یا مجوز فعالیت آن باطل شود، تصریح کرد: هرچند وزارت راه و شهرسازی در چند وقت اخیر مانع افزایش تعداد چارترها شده است، اما این اقدام کافی نیست و فروش بلیت هواپیما نیازمند نظارت بیشتری است و سازمان تعزیرات نیز باید ورود کند.

علوی با بیان اینکه به زودی این موضوع رسیدگی خواهد شد، اظهار کرد: کمیسیون عمران مجلس بنا دارد در اولین فرصت با مسئولان سازمان هواپیمایی دیدار کند تا توضیحات لازم را درباره این افزایش قیمت ها بشنود.

ضعف نظارت بر ایرلاین ها

سازمان هواپیمایی و وزارت راه و شهرسازی سال‌های گذشته با ارائه راه‌حل‌های کوتاه‌مدت همچون تعیین نرخ بلیت برای ایام پیک یا قیمت‌های توافقی برای ایام تحریم تلاش کرده‌اند، فشارها را از روی خود بردارند اما به نظر می‌رسد رضایت مشتری و حفظ بازار موجود کاملا به فراموشی سپرده شده و تا هر جایی که تیغ ایرلاین ها ببرد قیمت بلیت را گران می کنند. تا پیش از این به نظر می رسید چارترها یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش قیمت بلیت هواپیما هستند، اما در ماه‌های اخیر وزارت راه و شهرسازی مدعی شده فعالیت این چارترها محدود شده، اما از نگاه مسافران بی نظمی در قیمت گذاری همان روند گذشته را دارد.

مجید کیانپور عضو کمیسیون عمران مجلس نیز با انتقاد به افزایش نرخ بلیت پروازهای هوایی ، گفت: در سال های اخیر شاهد افزایش قیمت بلیت و تلاطم در بازار پروازهای هوایی هستیم، متأسفانه ایرلاین ها در ایام خاص ، نرخ بلیت هواپیما را به میزان چشمگیری بالا می برند و این مسئله موجب نارضایتی مسافران شده که یکی از دلایل افزایش چشمگیر قیمت بلیت، فعالیت شرکت های چارتری در پروازهای هوایی است، این شرکت ها با انحصارسازی پروازهای هوایی، قیمت بلیت را در ایام خاص بالا می برند، هر چند که وزارت راه و شهرسازی وعده توقف فعالیت این شرکت ها را داده، اما هنوز چارتری ها در حوزه پروازها فعال هستند.

پیش از این نیز مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به اینکه تعریف دامنه نرخی جدید از سوی شرکت‌های هواپیمایی انجام گرفته، گفته بود: «در حال حاضر کف و سقف قیمتی جدیدی از سوی ایرلاین‌ها برای بلیت هواپیما بازتعریف شده تا از سقف تعریف شده، کسی بالاتر نفروشد.» البته در عمل با شناورسازی نرخ بلیت هواپیما، بازار حمل و نقل هوایی با قیمت گذاری آزادانه در اختیار ایرلاین ها قرار گرفته و این دامنه قیمتی بالایی که انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده دست شرکت‌های هواپیمایی را برای افزایش نرخ‌ها باز گذاشته است و آن‌ها نیز با توجیه اینکه بر اساس دامنه قیمتی تعیین شده قیمت بلیت‌ها را تعیین می‌کنند به نوعی افزایش قیمت ها را قانونی کرده اند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه