English

موج گزارش می دهد؛

صرفه جویی در خرید تضمینی گندم و خروج ارز از کشور!

دولت در سال 98 نزدیک به 2 میلیون تن کمتر از پیش بینی ها گندم خرید تضمینی داشت، در حالی که سطح زیرکشت گندم برای تولید 13 میلیون تن بود که به دلیل قیمت پایین، کشاورزان به دولت نفروختند و حالا دولت اگر همین میزان گندم را از طریق واردات جبران کند نزدیک به 4 هزار میلیارد تومان بیش از قیمت داخلی هزینه کند.

صرفه جویی در خرید تضمینی گندم و خروج ارز از کشور!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، خودکفایی گندم  یکی از مهمترین اولویت های کشور در سال های گذشته بوده و این موضوع تا سال گذشته به درستی پیش رفته بود، اما قیمت گذاری ضعیف سال 98 برای خرید تضمینی گندم باعث بروز مشکلاتی در میزان ذخیره استراتژیک گندم شد و در حالی که پیش بینی می شد بیش از 9.5 کیلو تن خرید تضمینی گندم انجام شود، اما در نهایت مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی در گفتگویی با خبرنگار خبرگزاری موج در نیمه شهریور ماه امسال گفته بود:« تاکنون 7 میلیون و 700 هزار تن گندم با قیمت 1700 تومان به صورت تضمینی از گندمکاران خریداری شده و ممکن است تا پایان شهریور ماه میزان خرید ها به 9 میلیون تن هم برسد.» البته این میزان هدفگذاری محقق نشد و دولت سال زراعی امسال با همان 7.7 میلیون تن ذخیره گندم بست، زیرا دولت به نخستین قیمت توافقی خرید تضمینی گندم در سال 98 که قیمت 2000 تومان متعهد نماند و در زمان اجرا قیمت را 1700 تومان اعلام کرد، همین مساله باعث شد تا مسئولان نتواند در سال جاری سیاست خودکفایی را محقق کند و وزیر جهاد کشاورزی نیز هفته گذشته در نشستی که در اتاق بازرگانی تهران داشت بر موضوع احتمال واردات گندم اشاره کرده است.

دبیرکل بنیاد ملی گندمکاران کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج ضمن اشاره به تاثیر سیاست های ضعیف قیمت گذاری بر کشت گندم گفت: اگر قیمت خرید تضمینی مناسب نباشد، کشاورزان به دنبال کشت محصول جایگزین خواهند رفت. در سال 98 نزدیک به 3 میلیون و 200 هزار هکتار زمین دیم کشت شده بود که 2 میلیون و 700 هزار هکتار کشت گندم داشتیم که براساس این میزان سطح زیر کشت گندم نیازی به واردات این محصول نداشتیم، اما از آنجایی که قیمت خرید تضمینی گندم مناسب نبود و دولت نتوانست طبق پیش بینی ها خرید تضمینی گندم را انجام دهد  پایداری تولید این محصول که 4 سال پیوسته حفظ شده بود از بین رفت.

علی خان محمدی با بیان اینکه قیمت تضمینی گندم پایین تر از پیش بینی ها بود و از آنجایی که قیمت جو بالاتر است بخشی از گندم انبار شده کشاورزان به خوراک دام تبدیل می شود، این در شرایطی است که دولت در سال زراعی 97-98 در ابتدا به قیمت تضمینی 2000 هزار تومان رای مثبت داده بود و اگر روی همان توافق می ماند، به طور قطع میزان خرید تضمینی امسال افزایش می یافت، چراکه در حال حاضر به نظر می رسد بیش از 2 میلیون تن گندم در انبارها ذخیره شده باشد. از طرف دیگر قیمت خرید تضمینی پایین کشت پاییزه گندم را تحت تاثیر قرار می دهد.

قیمت واردات گندم حداقل 330 تومان در بازار خارجی

همچنین رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج قیمت تمام شده گندم در کشور را بیشتر از 2500 تومان اعلام کرد و گفت: قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی 98-99 باید حداقل 2800 تومان باشد، در حالی که دولت قیمت خرید تضمینی را 2200 تومان اعلام کرده است. براساس برآورد هزینه تمام شده گندم تا 2200 تومان افزایش یافته و با این قیمت خرید تضمینی گندم کاشت این محصول صرفه اقتصادی برای کشاورزان ندارد.

محمد شفیع ملک زاده با بیان اینکه دولت باید بر مبنای قیمت تمام شده و تورم قیمت خرید تضمینی گندم را تعیین کند، تصریح کرد: یک کشاورز باید ضمن تامین نیاز معیشت خانواده خود بتواند هزینه کشت سال آینده را نیز پس انداز کند، از این رو اگر کشت گندم برای آن ها صرفه اقتصادی نداشته باشد به محصولات جایگزین روی می آورند. به همین دلیل امروز کاهش خرید تضمینی گندم از سوی دولت ناشی از همین عدم صرفه اقتصادی فروش گندم به دولت بوده که باعث شده کشاورزان دلال ها را به دولت ترجیح دهند، اما در بلند مدت نارضایتی کشاورزان باعث کاهش کشت گندم می شود.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ایران با بیان اینکه  قیمت گندم در کشورهای عراق و افغانستان بیش از 3 هزار تومان است، اظهار کرد: امسال دولت اگر بخواهد نیاز گندم را از طریق واردات تامین کند با هزینه بالاتری نسبت به خرید از داخل مواجه می شود، چراکه به نظر می رسد قیمت گندم در کشورهای همسایه کمتر از 3300 تومان عرضه نمی شود.

به تازگی علی ابراهیمی نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بر اساس تمامی گزارش‌های دریافتی بیش از 13 میلیون تن گندم در کشور تولید شده و امکان خرید حدود 11 میلیون تن از آن وجود داشته است، ادامه داد: قیمت غیرکارشناسی و غیر منطقی خرید تضمینی گندم که پایین تر از علوفه بود باعث شد تا گندم‌های تولیدی در انبارهای واسطه‌ها و برخی از کشاورزان باقی بماند و تحویل دولت ندهند. با توجه به قیمت ارائه شده 2 هزار و 200 تومانی برای خرید تضمینی گندم در سال آینده احتمال تکرار عدم تحویل گندم به سیلوهای دولتی علی رغم خودکفایی در تولید وجود دارد، از این رو افزایش 500 تومانی به قیمت خرید تضمینی گندم در مقایسه با سال گذشته در مقایسه با هزینه‌های تولید بسیار ناچیز و اندک است و باید قیمت خرید تضمینی گندم به 2500 تومان برسد.

براساس این گزارش پس از عدم موفقیت دولت در تحقق خرید محصول استراتژیک گندم شائبه خرید محصول از بازارهای خارجی مطرح شده که پیش بینی می شود قیمت آن 600 تومان بیشتر از بازار داخلی باشد و از طرف دیگر وقتی هزینه حمل و نقل و تعرفه و ... نیز به آن اضافه می شود حداقل هزار تومان گرانتر از قیمت گندم در بازار ایران می شود، این در حالی است که در کشور برای تولید 13 میلیون تن گندم، زمین زیر کشت بوده که به دلیل قیمت خرید تضمینی پایین گندم، کشاورزان به دولت تحویل نداده اند و در اختیار شبکه های دلالی قرار گرفته است و همین مسئله باعث شده که دولت به جای 9.5 میلیون تن گندم نزدیک به 7.7 میلیون تن خرید کند که برای تامین بخشی از نیاز در آینده مجبور به حداقل 2 میلیون تن واردات گندم شود و به نظر می رسد همین میزان واردات با اختلاف قیمت هزار تومان هزینه ای بیشتر در مقایسه با خرید داخلی آن، 4 هزار میلیارد تومان علاوه بر خروج ارز، خسارت به کشور وارد می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه