English

موج گزارش می دهد؛

طرح ۹۰۰ هزار واحدی آزمون سیاست های مسکن دولت است/بیش از ۴۰ درصد تهرانی ها مستاجرند

دولت به تازگی از ساخت 900 هزار واحد تا 2 سال آینده خبر داده و طرح های همچون ارائه زمین رایگان به انبوه سازان و ... را نیز به عنوان راهکار کاهش تورم مسکن اعلام کرده با این حال منتقدان می گویند سیاست های مسکن دولت کارآمدی لازم را ندارد، از طرف دیگر این میزان تولید مسکن نیز برای تعادل بخشی بازار کافی نیست.

طرح 900 هزار واحدی آزمون سیاست های مسکن دولت است/بیش از 40 درصد تهرانی ها مستاجرند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، بازار مسکن روز به روز در رکود عمیق تری فرو می رود و حتی کاهش 15 تا 20 درصدی قیمت ها نیز تاثیری در آن نداشته است، البته دولت نیز به تازگی از ساخت 900 هزار واحد تا 2 سال آینده خبر داده و اعلام کرده طرح های همچون ارائه زمین رایگان به انبوه سازان و ... نیز در دستور کار دارد، با این حال منتقدان سیاست های مسکن دولت می گویند این میزان تولید مسکن نیز برای تعادل بخشی به بازار کافی نیست.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه قیمت مسکن همچنان برای مردم بالاست، گفت: قیمت مسکن گرچه پس از اینکه اعلام شد 900 هزار واحد از سوی دولت ساخته می شود نزدیک به 10 تا 15 درصد کاهش یافته است اما این موضوع باعث نشد که قیمت به قدری کاهش یابد که مردم توان خرید پیدا کنند، از این رو دولت باید با ساخت خانه های اجتماعی و ارزان قیمت به دنبال کمک مردم باشد.

احسن علوی با بیان اینکه مالیات بر عواید سرمایه وضع شود تا انبوه سازان لوکس ساز وارد این بخش نشوند، افزود: 24 میلیون واحد مسکونی در کشور داریم و در کدر مقابل 22 میلیون خانوار داریم که بیش از 2 میلیون واحد خالی وجود دارد و قراراست که دولت لایحه مالیات بر خانه های خالی را در لایحه بودجه 99 ارائه کند.

او با بیان اینکه در حال حاضر 40 درصد هزینه مسکن مربوط به مصالحه است، تصریح کرد: قرار است که مصالحه ارزان قیمت در اختیار انبوه‌سازان قرار گیرد تا از این طریق هزینه ساخت مسکن را کاهش دهد. همچین طرح در اختیار قرار دادن زمین رایگان به انبوه سازان و شهرداری و ... گزینه ای دیگری است که دولت باید به سرعت اجرا کند تا از این طریق قیمت نهایی مسکن کاهش یابد.

علوی با بیان اینکه اجاره به شرط تملیک یکی از طرح های است که دولت وعده اجرای آن در طرح ساخت 900 هزار واحد مسکونی اعلام کرده، گفت: این طرح که پیش از این در دولت خاتمی انجام شده و براساس آن مستاجر در مدت چند سال با پرداخت اقساط با سود عرفی تسهیلات بانکی خانه‌ای را به تملیک در خواهد آورد. این طرح با توجه به اینکه پیش از این در کشور اجرا شده اگر دولت اراده کند، اجرای آن چالشی نه‌تنها ندارد بلکه تاثیرات مثبتی نیز بر قیمت مسکن خواهد داشت.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قیمت مسکن در یک سال گذشته به قدری بالا رفته که کاهش 20 تا 30 درصدی تاثیری در بازگشت قدرت خرید مردم ندارد، گفت: طرح جامع مسکن طرح آمایش سرزمین است که اعلام می کند چند هزار مسکن داریم و چند هزار مسکن باید در سال ساخته می شود و دولت ها نیز مطابق آن الگو عمل کنند، در حال حاضر برآوردهای می گویند دولت سالانه باید 900 هزار واحد در سال بسازد و این چند سالی که خانه ساخته نشده نیز باید جبران شود

نزدیک به نیمی از تهرانی ها مستاجر اند!

با وجود اینکه از همان ابتدای سال جاری مسئولان مرتبط با حوزه مسکن در مصاحبه های خود اعلام می کردند که اجاره ها نباید بیش از 30 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یابد، اما شاهد افزایش اجاره تا صدرصد نیز بوده ایم، این موضوع در ادامه سیاست های ناکارآمد اقتصادی بروز کرده که نه تنها مهاجرت به تهران را افزایش داده، بلکه مسکن کافی در چند دهه اخیر نیز به صورت متوازم در شهرهای اطراف تهران نیز ایجاد نشده است.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در سال دولت باید بیش از یک میلیون مسکن بسازد تا بازار مسکن از این شرایط عدم تعادل عرضه و تقاضا خارج شود، گفت: در حال حاضر در تهران حدود 42 درصد مردم مستاجر هستند که در سایر شهرهای کشور این آمار به حدود 32 درصد می رسد، از این رو تدوین برنامه ای جامع برای تامین سالانه این میزان مسکن نیازی قطعی است.

حسام عقبایی با بیان اینکه بین 800 تا یک میلیون ازدواج سالانه در کشور انجام می شود، افزود: در حال حاضر میزان تولید مسکن در کشور کمتر از 300 هزار واحد در سال است و این آمار با نیاز کشور تطابق ندارد، در واقع با توجه به اینکه سالانه باید حدود یک میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود و  در شرایط کنونی کمتر از 30 درصد نیاز بازار مسکن تامین می شود، این عدم تعادل در عرضه و تقاضا باعث تورم و دلالی در بازار مسکن شده و قیمت ها را کاذب بالا برده بود، هرچند این تورم بخش مسکن تابع فاکتورهای مختلفی همچون تحریم و گرانی مصالحه ساختمانی و ... نیز بوده است، با این حال همه این عوامل دست در دست هم دادند تا نوسانات در بازار زیاد باشد.

او با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی که تورم با افزایش زیادی روبرو بوده است، تصریح کرد: کاهش تولید مسکن، کاهش قدرت خرید مردم، کاهش میزان تسهیلات بانک‌ها و سوداگری در حوزه مسکن از عوامل اصلی افزایش قیمت مسکن و رکود در این بازار است.

عقبایی با تاکید بر اینکه بانک‌ها در شرایط کنونی در حوزه سوداگری مسکن فعال هستند، تصریح کرد: برخلاف آنکه طبق قانون بانکداری، بانک‌ها نباید در حوزه ساخت و ساز و خرید و فروش ملک ورود کنند، اما می بینیم که این بانک ها در اختیار گرفتن شرکت ها و هلدینگ های در این بخش ورود کرده و علاوه بر اینکه پروژه های بخش مسکن را به سمت مجلل سازی و لوکس سازی برده اند، به دلیل اینکه هر کسی توان خرید این املاک را ندارد و از طرف دیگر اجاره نیز داده نمی شود نقش منفی را در بازار مسکن ایجاد کرده و به نوعی تورم را دامن زده اند.

او با تاکید بر اینکه عبور از بحران مسکن تنها یک راهکار دارد و آن صنعتی سازی در بخش مسکن است، اظهار کرد: در سال های گذشته کشورهایی همانند ترکیه، مالزی و با صنعتی سازی بسیاری از سرمایه‌های خارجی را جذب کردند و این مسئله باعث شده که بازار متعارف و متعادلی داشته باشند و در مقابل کشورهایی مانند ایران که سرمایه از آن ها خارج شده کاملا بازار نامتعارفی پیدا کرده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در دو سال اخیر بازار مسکن با شوک های همچون تحریم و جابجایی نقدینگی مواجه بوده و همین مسئله تورم بخش مسکن را به بیش از 120 درصد رسانه است، در این شرایط کارشناسان معتقدند دولت باید سالانه بیش از یک میلیون واحد مسکونی بسازد این در حالی است که برنامه دولت ساخت 900 واحد در دو سال است، گرچه برخی به همین آمار نیز باور ندارد و می گویند دولت نسبت به بخش مسکن سیاست های درستی تاکنون در پیش نگرفته است.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه