English

در پاسخ به موج مطرح شد؛

وام دولتی روسیه به نیروگاه پنج ساله تسویه می شود

وام دولتی روسیه برای ساخت نیروگاه در ایران براساس توافقات قرار شد پس از 55 ماه اجرای پروژه، وام 1.5 میلیارد یورویی در مدت پنج سال تسویه شود.

وام دولتی روسیه به نیروگاه پنج ساله تسویه می شود

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، پس از برجام، دولت ایران با کشورهای خارجی همکاری خود را در زمینه اجرای پروژه توسعه داد که پس از خروج آمریکا  از برجام پروژه های که با شرکت های خارجی قرار بود انجام شود از ابتدا آغاز نشد و برخی دیگر از این پروژه ها که با دولت ها منعقد شده بود نیز با چالش های مواجه شد، یکی از این پروژه ها پرداخت وام دولتی روسیه برای ساخت یک نیروگاه بود که پس از وقفه طولانی دوباره قرار شد اجرای آن از سر گرفته شود. در این رابطه سرگئی استورک چاک معاون دارایی وزیر اقتصاد فدراسیون روسیه در حاشیه امضای پروتکل وام دولتی روسیه برای نیروگاه سیریک گفته بود: «موافقت نامه دولتی برای وام دولتی یک و نیم میلیون یورویی بین روسیه و ایران قبلا امضا شده بود که به دلیل گذشت زمان طولانی،  نیازمند اسناد حقوقی پروتکل برای تمدید آن بود که به زودی فرآیند اعتبار برای اجرای نیروگاه سیریک در اختیار پیمانکار گذاشته می شود.»البته روسیه آمادگی خود را برای تامین مالی پروژه های دیگر نیز اعلام کرده است.

پیش از این در 11 شهریور 98 رضا اردکانیان در مسکو به الحاقیه موافقتنامه دو کشور برای ادامه همکاری در نیروگاه سیریک مورد بررسی قرار گرفته بود. چراکه دو سال پیش از این تاریخ در شهریور 96 نخستین مذاکرات رسمی ایران با هیات روسی برای ساخت این نیروگاه رخ داده بود که بر مبنای آن توافق شده بود این نیروگاه توسط کشور روسیه با سرمایه‌گذاری  یک و نیم میلیارد یورو و در ٥٥ ماه و با 30 درصد تجهیزات ایرانی ساخته شود. رضا اردکانیان در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری موج درباره تغییرات این توافقنامه در مذاکرات الحاقیه و تمدید وام، گفت: «این مذاکرات اخیر برای به روز رسانی توافقات بعد از تاخیر طولانی در اجرای پروژه بود، زیرا بر اساس تغییرات اقتصادی اخیر نیازمند هماهنگی و تغییرات متناسب در موافقتنامه بود که البته در اصل توافق که شامل مبلغ وام، مدت زمان اجرای پروژه و استفاده 30 درصدی از تجهیزات داخلی بود تغییری ایجاد نشده است»

در حال حاضر دو مولفه در نحوه همکاری ایران و روسیه در ساخت و تامین مالی نیروگاه اهمیت دارد، نخست زمان آغاز تزریق پول به پروژه و دیگر مدت زمان بازپرداخت آن هست. معاون وزیر نیرو درباره جزئیات چگونگی بازپرداخت این وام به خبرنگار موج گفت:« طبق این توافق پروژه در 55 ماه به اجرا درمی آید که با پایان پروژه، وام در مدت پنج سال پس از آغاز نخستین قسط تسویه خواهد شد.»

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه