English

موج گزارش می دهد؛

تحریم جدید تبلیغاتی است/آمریکا ابزاری برای تحریم بانک مرکزی ندارد

در یک و نیم سال گذشت آمریکا تحریم های شدیدی را برای مبادلات مالی بین المللی ایران اعمال کرده و همکاری بانک های بین المللی را به حداقل رساند و اعمال تحریم های جدید علیه بانک مرکزی جنبه تبلیغاتی ندارد، از طرف دیگر ابزاری علیه تحریم بانک مرکزی ندارد، زیرا ایران ذخایر دلاری نیز دارد.

تحریم جدید تبلیغاتی است/آمریکا ابزاری برای تحریم بانک مرکزی ندارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، دولت آمریکا در یک سال گذشته نه تنها با عناوین کلان نفتی، مالی و ... دست به تحریم علیه ایران زده است، به تدریج تحریم ها را به سطح شرکت ها و نهادها نیز گسترش داد و پا را حتی فراتر از تحریم برای اعمال فشار گذاشت و با اتهام زدن به ایران برای تامین مالی تروریسم سعی در انزوای کامل ایران دارد و به همین بهانه تحریم های جدیدی نیز وضع کرده است، به گونه ای که وزارت خزانه‌داری آمریکا برای این تحریم های جدیدی با صدور بیانه ای جزئیات آن را اینگونه عنوان کرده است: « دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری با توجه به اختیارات خود در زمینه مقابله با تأمین مالی تروریسم تصمیم گرفت؛ بانک مرکزی ایران، صندوق توسعه ملی ایران و شرکت اعتماد تجارت پارس را تحت دستورالعمل شماره ۱۳۲۲۴ به فهرست حامیان مالی تروریسم اضافه کند. این نهاد مالی همچنین مدعی شد بانک مرکزی ایران به تأمین مالی سپاه قدس و حزب‌الله اقدام و تاکنون میلیاردها دلار پول برای سپاه پاسداران فراهم کرده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین اعلام کرد شرکت اعتماد تجارت پارس، برخی تراکنش‌های ارزی ایران را تسهیل کرده و صندوق توسعه ملی ایران نیز یکی از منابع تأمین مالی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است.

این اقدامات پس از آن طرح ریزی شد که دولت ترامپ، سپاه پاسداران اسلامی را در فهرست گروه های تروریستی قرار داد تا با استفاده از این حربه بتواند ماهیت تحریم ها را به سطحی کلان و عمومی بکشاند تا کشورهای متخاصم با ایران وارد ائتلاف بین المللی این کشور علیه ایران شوند. حال با توجه به اینکه یک سال و نیم از اقدامات آمریکا علیه ایران می گذرد و کشور توانسته پس از فراز و نشیب ها تا حدودی اثر این تحریم ها را بکاهد، در گفتگو با اقتصاددان ها به جزئیات اثر تحریم های جدید بر اقتصاد کشور پرداخته ایم.

مدیر روه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و مالی بانک مرکزی با اشاره به اینکه بانک مرکزی ایران پیش از این نیز از سوی آمریکا تحریم بوده است، گفت: این تحریم با اسم محدودیت در همکاری با تروریسم انجام شده است و هدف آمریکا نیز این بوده که با این عنوان تحریمی هر گونه همکاری بانکی با بانک مرکزی ایران تحت تاثیر قرار گیرد و به نوعی نسبت به تحریم های قبلی، نهادهای بیشتری مشمول تحریم آمریکا شوند تا به دلیل همکاری با بانک مرکزی ایران محدودیت ها گسترده تر باشد.

کامران ندری با بیان اینکه آمریکا ابزاری برای اعمال تحریم علیه بانک مرکزی کشورهای دیگر ندارد، افزود: تحریم علیه بانک های تجاری راحت تر است، چراکه آمریکا ابزاری برای تحریم های بانک مرکزی کشورهای دیگر ندارد، به عبارت دیگر اگر بانک مرکزی عراق را بخواهد به دلیل همکاری با بانک مرکزی ایران تحریم کند برایش چالش بر انگیزه خواهد شد.

او با تاکید بر اینکه ایران خیلی وقت است که ذخایر دلاری ندارد، تصریح کرد: از آنجایی که تسویه دلاری در آمریکا انجام می شود، از این رو اگر ایران ذخایر دلاری داشت این نوع تحریم می توانست دردسرساز باشد، اما امروز این چالش برای ایران وجود ندارد، چراکه ذخایر ارزی ایران به شکل های دیگر است.

ندری با تاکید بر اینکه بانک های تجاری کشورهای اروپایی توانایی تبعیت نکردن از تحریم های آمریکا را دارند، اظهار کرد: بانک های اروپایی بیشتر خصوصی هستند، از این رو می توانند از اجرای این تحریم ها سرباز بزنند، اما اگر دولت آن کشورها دنباله رو تحریم های آمریکا باشند ممکن است فعالیت بانک های تجاری خود را با بانک های ایران تحت تاثیر قرار دهند.

محدودیت های نمایشی

همچنین یک اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه آمریکا پیش از این تحریم های خود را علیه ایران اعمال کرده و تحریم های جدید که به زعم خود مکمل هستند تاثیر چندانی بر اقتصاد کشور نخواهد داشت، گفت: در شرایط کنونی همه تحریم های بانکی را داریم و اقدام جدید آمریکا علیه بانک مرکزی محدودیت جدیدی اضافه نخواهد کرد، چراکه بانک های خارجی پیش از این مجاز به دادن دلار به ایران نبودند و در زمینه مبادلات مالی نیز محدودیت وجود داشت.

مرتضی عزتی با بیان اینکه از نگاه آمریکا تحریم بانک مرکزی نوعی محکم کردن تحریم های قبلی است، افزود: وقتی مبادلات ایران با کشورهای خارجی تحریم است و مبادلات بانک های تجاری محدود بوده این تحریم بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند و مانند تحریم وزیر خارجه است که تاثیر چندانی بر فعالیت این مقام مسئول نداشت و محدودیت ها در سطح موسسه های تاکسی رانی و هتل بوده که به دلیل اینکه این موسسه های کوچک، مبادلات خاصی با آمریکا ندارد این نوع تحریم ها جنبه تبلیغاتی دارد. از این رو تحریم جدید آمریکا علیه بانک مرکزی نیز همین میزان بی اهمیت است.

او با تاکید بر اینکه تحریم بانک مرکزی اگر تاثیر داشت ابتدا روی قیمت ارز در بازار آزاد اثر آن قابل مشاهد بود، گفت: تاثیر این تحریم ها بر بازار ارز ایران، اثر خود را پیش تر گذاشته و ایران در شرایط کنونی توانسته بازار ارز را کنترل کند، به همین دلیل به نظر می رسد آمریکا دیگر نمی تواند با برگ تحریم بازی کند.

به گزارش خبرگزاری موج، آمریکا برای افزایش فشار روانی و شوی تبلیغاتی تحریم های جدیدی را علیه بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی ایران اعمال کرده است، اقدامی که از نگاه کارشناسان کارایی ندارد و اگر تاثیری داشت حتما روی نرخ ارز تاکنون نمایان شده بود، پیش از این خزانه داری آمریکا تحریم های را علیه پتروشیمی و فولاد ایران نیز اعمال کرده بود که هیچ گونه اثری توانست بر بازار داخلی و خارجی این محصولات بگذارد.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه